گفت و گوی بدون پیش شرط آمریکا منوط به تغییر رفتار ایران شد !

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری باز هم برای گفت‌وگو با ایران شرط تعیین کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، «هیثر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تأکید بر تعهد دولت این کشور برای اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران بار دیگر از لزوم «توافق جدید با ایران» گفت.

*توافق جدید با ایران

«ناوئرت» با اشاره به اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «ایالات متحده کاملاً به اجرای آن تحریم‌ها متعهد است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ایالات متحده به دنبال رسیدن به توافق جدیدی با ایران است که به طور جامع، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران را مدنظر قرار می‌دهد. [چنین توافقی] تنها شامل برنامه هسته‌ای آنها نمی‌شود، بلکه برنامه موشکی، حمایت آنها از تروریسم و رفتارهای مخربشان در منطقه‌ را هم در بر می‌گیرد.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عراق، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند.

*گفت‌‌وگو با ایران

در حالی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این از آمادگی‌اش برای «گفت‌وگوی بدون شرط» با مقام‌های ایران سخن گفته بود، ناوئرت بار دیگر برگزاری چنین دیداری را به «تغییرات بنیادین» در رفتار ایران مشروط کرد.

او گفت: «ایالات متحده مایل به ورود به گفت‌وگو با حکومت ایران است، اما ما به دنبال آن هستیم که آنها تعهد دهند در رفتارشان تغییرات بنیادین ایجاد کنند.»

ترامپ دوشنبه (۸مرداد/ ۳۰ جولای) در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که پرسید آیا حاضر است با «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران دیدار کند گفت که همیشه طرفدار چنین دیدارهایی بوده و حاضر است «بدون پیش‌شرط» این کار را انجام دهد.

سخنان ترامپ در حالی مطرح شد که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در اردیبهشت‌ماه که اولین سخنرانی او در زمینه سیاست خارجی پس از انتصاب به این سمت بود ۱۲ شرط را برای دیدار و مذاکره جدید با ایران مطرح کرده بود.

«پامپئو» ساعاتی بعد از سخنرانی ترامپ، علی‌رغم اینکه او از «گفت‌وگوی بدون شرط» با ایران سخن گفته بود، مذاکره با ایران را به «تغییرات اساسی» در رفتار ایران مشروط کرده بود.

ایران درخواست دولت ترامپ برای گفت‌وگو را رد کرده است. «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه ۱۶ مردادماه گفت: «کسی که به مذاکره پشت کرده ترامپ است. مذاکره همزمان با تحریم معنایی ندارد.»

*سفر وزیر خارجه کره شمالی به ایران

ناوئرت در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره سفر وزیر خارجه کره شمالی به ایران گفت: «من گزارش‌ها در این مورد را دیده‌ام؛ ما گزارش‌هایی دیده‌ایم مبنی بر اینکه او ظاهراً به ایران سفر کرده است. مشخص نیست که هنوز بتوانیم آن را تأیید کنیم. فکر می‌کنم اینها در حال حاضر فقط گزارش‌های رسانه‌ای هستند. اگر بتوانیم این گزارش‌ها را تأیید کنیم، یا اطلاعات جدیدی درباره آن داشته باشیم به شما خواهم گفت.»

پیش از این گزارش شده بود «ری یانگ-هو»، وزیر خارجه کره شمالی هفته جای در تهران خواهد بود. یک منبع مطلع جمعه هفته گذشته گفته بود «یانگ‌-هو» سه‌شنبه ظهر میهمان «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 964374

وب گردی

وب گردی