فتوحی: دانشجویان دانشگاه شریف در دوره‌های کارآموزی بین المللی شرکت می‌کنند

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه در بعضی از رشته ها دوره های کارآموزی بین المللی را می گذرانند که در این خصوص ارتباطاتی با دانشگاه های روسیه و هنگ کنگ داریم.

ایران در شرایط تحریم مصائب بسیاری را پشت سر گذاشته و تا به امروز با قدم های استوار در برابر تمام تحریم ها ایستادگی کرده است و یکی از مهم ترین و حساس ترین سرمایه های هر کشوری مراکز علمی و آموزش عالی آن کشور است به همین دلیل و در راستای بررسی وضعیت موجود دانشگاه ها در دوران تحریم به سراغ دکتر محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف که قطب دانشگاه های صنعتی کشور است رفتیم و حال و روز این دانشگاه را در شرایط تحریم مورد بررسی قرار دادیم. مشروح گفتگو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با وی به شرح زیر است:

تبادلات بین المللی دانشگاه شریف با وجود تحریم ها به چه صورت است؟

دانشگاه شریف با دانشگاه های مختلف دنیا ارتباطات بین المللی گسترده ای دارد. برای اینکه یک دانشگاه بتواند پویایی خودش را حفظ کند باید با مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی سطح بالا در ارتباط باشد و بعد از برجام این مساله به نوعی سرعت گرفت و ارتباط این دانشگاه با دیگر دانشگاه های جهان افزایش پیدا کرد و حتی خروج ترامپ از برجام و اعمال بیشتر محدویت ها علیه ایران تاثیر چندانی بر فرآیند علمی دانشگاهها نداشته است.

برنامه های دانشگاه شریف برای توسعه ارتباطات بین المللی را بیان کنید؟

در توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه شریف برنامه استراتژیک دانشگاه این است که نه تنها در حوزه تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه های معتبر همکاری کنیم بلکه باید تلاش کنیم در حوزه توسعه علم و فناوری و همکاری با پارک های علم و فناوری و ایجاد انستیتوهای مشترک بین المللی همکاری کرده و دانشجویان دوره دکتری که علاقه مند به گذراندن بخشی از دوره تحصیلی خود در دیگر دانشگاه های دنیا هستند این امکان برای آن ها فراهم شده و می توانند با محققین دیگر کشورها همکاری داشته باشند همچنین اساتید علاقه مند به فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت نیز از این شرایط بهره مند هستند.

یکی دیگر از برنامه های توسعه ارتباطات بین المللی در دانشگاه شریف شرکت دانشجویان دوره کارشناسی در بعضی از رشته ها در دوره های کارآموزی بین المللی است که در این خصوص ارتباطاتی با دانشگاه های روسیه و هنگ کنگ داریم، بنابراین توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه با دانشگاه های معتبر کشورهای دیگر همچنان در برنامه استراتژیک دانشگاه شریف قراردارد.

جذب نخبگان داخلی و خارجی در دانشگاه شریف به چه صورت است؟

دانشگاه شریف در صدر دانشگاه های صنعتی کشور در تمام مقاطع تحصیلی قرار دارد و به طور معمول هر سال رتبه های برتر کنکور گروه علوم ریاضی برای ادامه تحصیل دانشگاه شریف را انتخاب می کنند و یکی از بزرگترین رموز موفقیت این دانشگاه وجود نیروی انسانی مستعد و نخبه در این دانشگاه است که نخبگان موفقی را به عنوان خروجی در عرصه های علمی کشور داشته است همچنین در خصوص جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها تلاش کردیم که فارغ التحصیلان مستعد داخل و خارج را به دانشگاه شریف جذب کنیم.

در حال حاضر برنامه ای را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت جذب فارغ التحصیلان زبده ایرانی خارج از کشور در دست دارد و طی چند سال موفق شده تعداد قابل ملاحظه ای از این افراد را جذب کند که مهم ترین این برنامه ها برقراری تناسب میان استاد و دانشجو و جذب فارغ التحصیلانی است که از بعد علمی هم وضعیت مناسبی دارند، دانشگاه ارتباط خوبی را با بنیاد ملی نخبگان دارد و از این طریق توانسته تعداد قابل ملاحظه ای از اساتید برجسته را جذب کند.

برنامه های دانشگاه شریف برای حفظ و جذب نخبگان این دانشگاه چیست؟

یکی از مهم ترین برنامه های دانشگاه شریف ایجاد امکان ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان ممتاز دوره کارشناسی است که بدون آزمون وارد مقطع ارشد و دکتری شوند که در این زمینه تا به امروز با حمایت وزارت علوم و سازمان سنجش عملکرد خوبی داشتیم. در دوره کارشناسی هم فرصت های مناسبی را برای دانشجویان مستعد دانشگاه داریم که دانشجویان بتوانند در یک رشته دیگر تحصیل کنند یعنی علاوه بر رشته ای که پذیرش شده اند رشته دیگری را بخوانند و از دو رشته مدرک بگیرند همچنین دانشجویان ممتاز می توانند در صورت تمایل، یکسری واحدهای فرعی را علاوه بر واحدهای اصلی خود برای افزایش مهارت آموزی بیاموزند.

آنچه مسلم است، در دانشگاه شریف و هر دانشگاه دیگری امکان به کار گیری تمام فارغ التحصیلان آن دانشگاه وجود ندارد اما در تلاشیم با ایجاد دوره های مهارت آموزی برای دانشجویان مسایل مربوط به کسب و کار و کار آفرینی، مهارت های مختلف و مورد نیاز در این عرصه را آموزش دهیم، بنابراین تلاش دانشگاه بر این است که در همه مقاطع این موارد را در معرض همکاری و یادگیری دانشجویان قرار دهد که این مساله در دوره تحصیلات تکمیلی بیشتر به چشم می خورد و دانشجویان مستعد برای ورود به کسب و کار آماده می شوند، دانشگاه شریف این زیست بوم را در خود فراهم کرده که فارغ التحصیلان خود و دیگر دانشگاه ها را در حوزه شرکت های دانش بنیان بتواند در بخش های مختلف به کار گیرد.

جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور فرصت یا تهدید نفوذ است؟

نخبگان خارج از کشور سرمایه های عظیمی برای ایران هستند که اگر به درستی جذب شوند قطعا اثرات مفیدی را در فضای آموزش عالی خواهند داشت و صرف وجود یک عده معدود نمی توان بحث نفوذ را مطرح کرد، البته حضور این نخبگان نیازمند بررسی دقیق دستگاه های نظارتی است که علاوه بر صلاحیت علمی محرز شده این افراد صلاحیت عمومی آنها نیز مورد تایید قرارگیرد، خوشبختانه تا به امروز تمام نخبگانی که ازخارج کشور جذب دانشگاه شریف شدند علاوه بر صلاحیت علمی مناسب، افرادی وطن پرست و مقید به آرمان های نظام بودند.

ارتباط دانشگاه با صنعت در دانشگاه شریف به چه صورت است؟

در حال حاضر دانشگاه شریف به جهت ارتباط دانشگاه با صنعت از بین دانشگاه های کشور رتبه اول را دارد و با تمام صنایع به درستی ارتباط برقرار کرده به ویژه در زمینه صنعت آی تی، برق و مخابرات تا به امروز عملکرد مناسب و درخور توجهی داشته است. یک برنامه راهبردی برای دانشگاه تنظیم کردیم که سه هدف مهم را دنبال می کند و یکی از مهم ترین اهداف سرآمدی دانشگاه در آموزش، پژوهش و فناوری و اثر بخشی اجتماعی آن است، کاری که دانشگاه انجام می دهد را باید جامعه ببیند و این به ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه برمی گردد.

پذیرش در دانشگاه شریف به چه صورت است و چه افرادی به این دانشگاه راه پیدا می کنند؟

دانشگاه شریف یکی از افتخارتش این است که جایگاه بهترین جوانان مستعد کشور است و در دوره کارشناسی که دانشجویان می توانند به دانشگاه راه پیدا کنند، هر ساله 100 نفر اول کنکور ریاضی دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند که در سال گذشته از 100 نفر اول کنکور ریاضی 96 نفر دانشگاه شریف را انتخاب کردند. هر سال در زمان انتخاب رشته برنامه هایی برای معرفی رشته های دانشگاه داریم و سه روز را برای انتخاب رشته دانشگاه انتخاب کردیم که معمولا هزار نفر اول کنکور را اعلام می کنیم تا در دانشگاه حضور پیدا کرده و با رشته های این دانشگاه آشنا شوند، طبیعی است که نمی توانیم همه رتبه های برتر را جذب کنیم.

در حال حاضر دو برنامه در جهت حمایت از ورودی های دانشگاه در نظر گرفتیم که اگر کسی استعداد خوبی دارد و نتوانسته در کنکور رتبه مناسبی بیاورد یک فرصتی قراردادیم که 150 نفر اول کنکور در هر رشته ای که پذیرفته شوند در بدو ورود بتوانند به رشته مورد علاقه خود تغییر رشته دهند، به عنوان مثال فردی که رتبه 130 دارد ممکن است در بعضی رشته های پرطرفدار دانشگاه پذیرفته نشود اما می تواند یک رشته پایین تر انتخاب کند و بعد از ورود برطبق ضوابطی به همان رشته ای که علاقه مند است وارد شود، همچنین کسانی که رتبه های پایین تر دارند به عنوان مثال رتبه های 151 تا 500 آنها هم این امکان برایشان فراهم است که با موافقت دانشکده مبدا و مقصد اگر دو دانشکده موافقت کردند بتوانند تغییر رشته دهند.

در حال حاضر یک امکان دیگر برای همه دانشجویانی که در دانشگاه پذیرفته می شوند وجود دارد که درصورت کسب معدل بالای 17 در دو ترم اول دانشگاه امکان تغییر رشته به رشته های دیگر را داشته باشند و این موقعیت برای دانشجویان فراهم است که اگر بعد از ورود به دانشگاه علاقه مند به تحصیل در رشته دیگری باشند بتوانند تغییر رشته دهند.

آنچه مسلم است، بنیاد ملی نخبگان فرصتی را برای دانشجویان نخبه و کسانی که دارای رتبه های برتر در دانشگاه باشند فراهم کرده و دانشگاه صنعتی شریف که جایگاه اصلی نخبگان دانشجویی است مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار دارد همچنین بیش از 95 درصد دارندگان مدال های جهانی بدون کنکور در دانشگاه شریف پذیرش می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964381

وب گردی

وب گردی