معایب سیاست خرید تضمینی اعلام شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: سیاست خرید تصمینی دولت منجر به انبار کردن کالاها، تعطیلی بازار، ناکارآمدی هایی نظیر عدم شفافیت و فساد در خرید، نگهداری و فروش و اتلاف منابع می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نورمحمد تربتی نژاد در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی با شرکت بورس کالای ایران که در محل این بورس تشکیل شد، گفت: این نشست با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی و مدیر عامل بورس و معاونان و مدیران وی برگزار شد که در این نشست نقش بورس های کالایی بر بازار محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در این جلسه نقش بورس کالایی در ایجاد شرایط رقابتی، استاندارد سازی محصولات، توسعه عملیات بازاریابی، شفاف سازی اطلاعات، کاهش ریسک قیمت، تضمین معاملات و توسعه بازار محصولات کشاورزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سابقه بورس کالا در ایران فقط حدود یک دهه است

او با بیان اینکه با وجود این که بورس های کالایی در حوزه محصولات کشاورزی از قدمت چند ساله در برخی از کشورهای توسعه یافته برخوردار بوده اما سابقه این بورس در ایران فقط حدود یک دهه است، ادامه داد: ساختار سنتی بخش کشاورزی به دلیل پاره ای از مشکلات نظیر ساختار کشاورزی خرد، نبود دانش مالی کافی در کشاورزان و تجار بخش کشاورزی و عدم حمایت دولت از بورس سبب شده همچنان بخش کشاورزی از کارکردهای بورس در توسعه این بخش محروم بماند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یادآور شد: سیاست خرید تصمینی دولت در حمایت از بخش کشاورزی در قالب خرید کالا به قیمت مصوب دولت از کشاورزان، منجر به انبار کردن کالاها، تعطیلی بازار، ناکارآمدی هایی نظیر عدم شفافیت و فساد در خرید، نگهداری و فروش و اتلاف منابع می شود، لذا ضروری بوده اصلاحاتی در اعمال این سیاست ایجاد شود.

راهکار بهینه و بلند مدت در بازار محصولات کشاورزی حذف سیاست خرید تضمینی است

او با تاکید بر لزوم تقویت بورس کالا، افزود: راهکار بهینه و بلند مدت در بازار محصولات کشاورزی حذف سیاست خرید تضمینی و جایگزین آن با روش های مبتنی بر بازار نظیر اوراق مشتقه و بیمه است و در کوتاه مدت نیز می توان از بسترهای موجود در بورس کالای ایران جهت بهبود فرآیندها استفاده کرد.

به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون کشورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: در این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی بر استفاده از ظرفیت های قانونی بورس کالاها در بازار محصولات کشاورزی تاکید و آمادگی کمیسیون کشاورزی را در اصلاح، تنقیح و تصویب طرح ها و لوایح مورد نیاز در این رابطه اعلام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964392

وب گردی

وب گردی