معاون وزیر نیرو: ضرورت ورود دانشگاه‌ها به حوزه پژوهشی در صنعت آب/ مدیریت مصرف آب باید جدی گرفته شود

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید براینکه دانشگاه‌ها نقش کلیدی در توسعه اقتصاد کشور دارند، گفت: هم‌اکنون سوژه‌های زیادی در حوزه پژوهش داریم که وزارت نیرو و دولت به‌خاطر برنامه‌های گسترده نمی‌توانند انجام دهند؛ بنابراین دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که قطعا کم آبی و بارش طی سال‌های آینده ادامه خواهد داشت؛ سیاست‌های میان‌مدت وزارت نیرو برای تامین آب کانون‌های جمعیتی (شهرها و روستاها) به ویژه در فلات مرکزی چیست؟ گفت:در کوتاه مدت آبرسانی ما عمدتا با حفر چاه‌ها و در روستاها با آبرسانی سیار انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: شهرهایی که در فلات هستند؛ ما طرح آبرسانی از دریای عمان و خلیج فارس را برای تامین آب شرب داریم؛ منتها قاعدتا اینها از منابع مالی صنعت هم باید استفاده کنند. ما آب شرب را خرید تضمینی می‌کنیم ولی آبی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید با نرخ تمام شده باشد، ما در تمام این موارد سعی می کنیم خودمان را با شرایط محیطی، محلی و منابع موجود تا آنجا که امکان دارد وفق دهیم و سازگار کنیم؛ اگر مجبور شویم این کار را انجام خواهیم داد.

او تصریح کرد: یک محاسبه اقتصادی سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر ما در بسیاری از زمینه‌ها صرفه جویی کنیم، آب شرب‌مان که درصد قابل توجهی از منابع مورد مصرف است عدد قابل توجهی نیست.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: اگر 10 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شود، 3 برابر آن چیزی که فکر می‌کنند از راه‌های دور جنوب، غرب و غیره آب انتقال دهند؛ می توانند با همان صرفه جویی تامین کنند.

او خاطرنشان کرد: این صرفه جویی دور از دسترس نیست ولی کلیدش در همان تعامل و هماهنگی بین کارگروه‌هایی است که در عرصه صنعت آب برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص همکاری دانشگاه‌ها در عرصه مدیریت مصرف آب اظهار کرد: دانشگاه‌ها نقش کلیدی در توسعه اقتصاد کشور به ویژه در تمام بخش‌ها دارند، به طوری‌که دانشگا‌ه‌ها می‌توانند در زمینه آموزش و ارتقای سطح خدمات به مردم در جهت مدیریت آب کمک کنند.

سروش افزود: هم‌اکنون سوژه‌های زیادی در حوزه پژوهش داریم که وزارت نیرو و دولت به‌خاطر برنامه گسترده نمی‌تواند انجام دهد؛ بنابراین دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

او همچنین از ورود شرکت‌های دانش بنیان در صنعت آب و فاضلاب خبر داد و گفت: هم اکنون این شرکت‌ها در به‌کارگیری آی تی و تکنیک‌های فنی به وزارت نیرو کمک قابل توجهی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964411

وب گردی

وب گردی