برای  آرایتان احترام قائلم / اگر بخندم می‌گویند رفت به فقر خندید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من استیضاح را حق نمایندگان مجلس می‌دانم و برای سومین بار در کمتر از یک سال به مجلس می‌آیم و تاکنون دو بار از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در صحن علنی مجلس ضمن احترام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: من استیضاح را حق شما نمایندگان می‌دانم و این روز را همزمان با روز خبرنگار برای خودم پیوندی مبارک می‌دانم.

وی‌ ادامه داد: هفده مرداد ۱۳۷۷ را از یاد نمی‌برم. روزی که صارمی توسط تروریسم کور در افغانستان شهید شد. این ترور رابطه بین تروریسم کور، طالبانیسم و آزادی را نشان داد و یاد شهید صارمی را گرامی می‌دارم و به یاد می‌آورم کشور در آن روزها چقدر دچار مشکلات روحی شده بود و این بخشی از خاطرات من در روز خبرنگار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: من برای سومین بار کمتر از یک سال دارم به مجلس می‌آیم و خدا را شاهد هستم که به لطف و عنایت خودش دو بار رأی اعتماد مجلس گرفتم. اگر رویکرد استیضاح‌کنندگان محترم تحقق پاسخگویی باشد من اینجا حاضر شدم. چرا می‌فرمایید استیضاح را بهم ریختید، من که در وقت مقرر نشستم.

ربیعی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من حتی در زمان خروج از صحن به آقای لاریجانی عرض کردم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. این اعتقاد من بوده و بنا بر این اعتقاد امروز در خدمت شما هستم. هر وقت کمیسیون مرا احضار کرد در آنجا حاضر شدم، هر وقت هم خودم کار داشتم به کمیسیون‌ها آمدم و منظم‌ترین فرد در حضور در کمیسیون‌ها بوده‌ام. شاهدی بگیرید از کمیسیونی که مرا دعوت کرده و من شخصاً در آنجا حاضر نشده‌ام.

وی اضافه کرد: برای شما و آرایتان احترام قائلم. امروز دو بار استیضاح شدم، هم در جلسه غیرعلنی و هم در جلسه علنی. مواردی در آنجا مطرح شد. به من گفتند شام معاویه و یزید بودم. به من گفتند دروغگو، گریه می‌کند. اگر بخندم می‌گویند رفت به فقر خندید و اگر گریه و بغض کنم که ذاتی و ارثی من است، می‌گویند گریه کرد. به من امروز فتنه گفتند، همه چیز گفتند. اینها در موارد استیضاح نبود آقای رئیس. اما حیثیت مجلس را به این جمله که استیضاح نکنید یا بکنید بندازید گره نزنید.

وی‌ ادامه داد: منصفانه این است که آمار و ارقامی که اینجا مطرح می‌شد، چیزی غیر از کلیات نبود که بخواهم به آن پاسخ دهم. شما تصمیم بگیرید. اگر امروز علی ربیعی اینجا نباشد، اوضاع کار بهتر می‌شود؟ کار بازنشستگان گشوده می‌شود؟ مردم خوشحال‌تر می‌شود؟ حتی پیام‌های اینها را در حوزه‌های خودتان هم نمی‌بینید. من نمی‌گویم وضع کارگرها خوب است، اما همدم‌شان بودم. اقداماتی کردم که توضیح می‌دهم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یکی از کامیون‌دارانی که اعتصاب کرده بودند نامه نوشت دلم نمی‌خواهد آن نامه را بخوانم. از افرادی بود که بسیار تند بود. نوشته چرا تنها وزیری که در عمرم دیده‌ام را دارند استیضاح می‌کنند؟ اشکالی ندارد اگر مجلس به این برسد که کوتاهی‌های من باعث این موارد شده، به آن احترام می‌گذارم و آن را پاس می‌دارم و در یادداشتی به آن احترام می‌کنم.

ربیعی خاطرنشان کرد: اما این که فضایی را غالب می‌کنند که حیثیت مجلس به اینکه کسی را بیندازد گره خورده است، منصفانه و مطابق با قانون اساسی نیست و مطابق با قسمی که همه شما خوردید که به قرآن و قانون اساسی متعهد باشید، نیست.

وی افزود: بسیاری از سوالاتی که امروز مطرح شد همان سوالاتی بود که ۴ ماه قبل به آن پاسخ دادم. بیش از ۹۰ درصد سوالات همین بود. من نمی‌دانم در این ۴ ماه آیا پول بیشتری به کشور آمد یا امکاناتی بود که من نتوانستم از آن استفاده کنم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه آقای جهانگیری را شاهد می‌گیرم با وضعیتی که پیش آمد اولین وزیری بودم که آژیر کشیدم و طرح دادم برای حل مشکلات، اظهار داشت: مواردی که آقای سلیمانی و برخی دیگر از استیضاح‌کنندگان برشمردند خدمت‌تان عرض می‌کنم. پیش از آن به شما می‌گویم این وزارتخانه، بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور است و سرریز مسائل اجتماعی را باید تحمل کند. خودش علت‌ساز مسائل اجتماعی نیست. این دوستانی که در مورد آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌کنند در حالی است که من باید سرریز عملکرد هر سه قوه که منجر به آسیب می‌شود را مطالبه و جمع و جور کنم.

وی بیان داشت: من وزارتخانه آسیب‌ساز نیستم، اتفاقاً رشته و تخصص و کتابم در همین زمینه است. این وزارتخانه با همه ایرانی‌ها سروکار دارد. حوزه ارتباط ایرانی‌ها با این وزارتخانه گسترده است. نمایندگان صدیق و پاکی که می‌خواهند به مشکلات مردم رسیدگی کنند قطعاً بیشترین مطالبه را از حوزه من دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: طبیعی است منابعی که در اختیار من است در بسیاری از مواقع کفاف نمی‌دهد. من با همه وجود هر کاری می‌کنم که شما آنچه برای مردم می‌خواهید محقق شود. به تعبیر آهنگران اگر دیر آمدم، مجروح بودم. این نیست که من نخواهم کاری انجام دهم. این وزارتخانه بزرگی است که با مردم قبل از تولد و خدای ناکرده بعد از مرگشان مرتبط هستند. ای‌کاش می‌دانستند ما در این ۴ سال صادقانه در وزارتخانه چه کردیم و چراغ خاموش و مانند سرباز گمنام در وزارتخانه چه کارهایی را دنبال کردیم که اگر این اقدامات نبود، شاهد این موارد نبودید. اما نگفتید که کدام گروه‌های اجتماعی ساکت‌ترند و بازنشستگان به چه منظوری جلوی مجلس تجمع می‌کنند.

ربیعی بیان داشت: نگفتید روزهایی که من وزارتخانه را تحویل گرفتم چه مقدار کارگران فولاد جلوی مجلس می‌آمدند، اما امروز به نسبت وضع بهتر شده است هرچند هنوز باید برایشان تلاش کرد. من بیش از همه در غم بازنشستگان هستم. آیا منابعی داشتم که همسان‌سازی کنم؟ آیا به جز ۳۲۰۰ میلیارد تومان، پولی بود که همسان‌سازی کنم؟ و آیا من این را به خوبی اختصاص ندادم؟ آیا روش پلکانی روش ابداعی من نبود؟ آیا فاصله ۵۰۰-۴۰۰ هزار تومانی با فاصله امروز که حداقل یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دارد حاصل تلاش من نبوده است؟

وی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر فرصت حضور در کمیسیون را نداشتم امروز می‌خواهم خدمتتان عرض کنم در محورهای استیضاح نوشته شده است که عمده اقتصاد مقاومتی برعهده وزارتخانه من است. نمایندگان محترم! من وجدان شما را می‌گیرم. عمده اقتصاد مقاومتی برعهده من است. پس قرارگاه اقتصاد مقاومتی، حضور آقای پزشکیان، معاون اول قوه قضائیه و حضور نیروهای مسلح و ۱۵ وزارتخانه آیا برعهده من است؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: اما در اقتصاد مقاومتی عادلانه کردن منطقه‌ای، جلوگیری از بین‌النسلی شدن ففر، این‌ها پروژه‌هایی بوده که من به اقتصاد مقاومتی بردم. آیا واقعاً اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از تلاش بین دستگاه‌های مختلف نیست؟ آیا با کلی‌گویی این‌گونه می‌توانیم یک وزیر را استیضاح کنیم. یک بند اقتصاد مقاومتی به همراه سه دستگاه دیگر به همراه من است.

ربیعی تصریح کرد: گفتند وزارتخانه بیمار و ناتوان است، بیمار و ناتوان یعنی چه؟ سوال این است که بیمار و ناتوانی مفهوم مخصوص پزشکی است. در همان پزشکی هم شاخص تعریف کرده‌اند. اقلاً تب بیمار را اندازه می‌گیرند تا به او بگویند بیمار است. چه شاخصی از بیماری و ناتوانی وزارتخانه عنوان کرده‌اید؟

وی خطاب به نمایندگان با تأکید بر اینکه آیا شما شهادت نمی‌دهید که بیشترین سفر را به شهرهای شما داشتم، گفت: ۱۲۰۰ کیلومتر در هر استان حرکت کردم. بیشترین سفر استانی را داشتم. هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. بیشترین سفرها را به شهرستان‌ها داشتم، خدا شاهد است در یکی از روستاهای نهبندان گفتند ما وزیر در اینجا ندیده‌ایم.

کد خبر: 964441

وب گردی

وب گردی