مروری بر توافقات و تفاهمات ترانزیت جاده‌ای ایران از ابتدای سال ۹۷

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن تشریح مذاکرات دو جانبه با کشورهای مختلف از ابتدای سال ۹۷ تا کنون گفت: توسعه ارتباطات با کشورهای دارای مراودات ترانزیتی از طریق برگزاری جلسات و دیدار‌های دوجانبه در دستور کار این دفتر قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،رضا نفیسی، با اشاره به اقدامات انجام‌شده در دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: در این مدت سعی شد ارتباطات حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه و سایر کشورها توسعه یابد.

او افزود: توسعه ارتباطات با کشورهای دارای مراودات ترانزیتی از طریق برگزاری جلسات و دیدار‌های دوجانبه در دستور کار این دفتر قرار گرفت تا مسائل و مشکلات با تعامل و تبادل‌نظر برطرف یا در صورتی نبود مشکلات و موانع روابط تحکیم شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به برنامه سازمان برای توسعه ارتباطات حمل‌ونقلی با سایر کشور‌ها بیان داشت: در سال جاری جلساتی با کشورهای سوئیس و یونان، ترکمنستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان برگزار شده است.

نفیسی با اشاره به نتایج جلسه با مسئولان حمل‌ونقل کشور گرجستان گفت: در این جلسه دو کشور با حسن نیت و با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و گرجی، موافقت کردند تسهیلاتی برای کامیون‌های گرجی و ایرانی قائل شوند و تا سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱۹ هزار پروانه تردد بین دو کشور تبادل شود.

او در خصوص نشست دوجانبه ایران و ترکمنستان نیز گفت: با توجه به افزایش یک‌جانبه اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ایرانی در خاک ترکمنستان از ۱ به ۱.۵ دلار، سفیر ترکمنستان با درخواست معاون وزیر راه و شهرسازی و حضور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیدار و در خصوص رفع موانع ترانزیتی و توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور گفت‌وگو کردند که سفیر ترکمنستان یکی از دلایل این افزایش را اخذ مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان از کامیون‌های ترکمنی اعلام کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی یادآور شد: مابه‌التفاوت سوخت در مرز بازرگان نه‌تنها از کامیون‌های خارجی بلکه از ناوگان ایرانی نیز اخذ می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نارضایتی رانندگان ناوگان ایرانی عبوری از مرز ترکمنستان و افزایش ۶۰۰ دلاری هزینه‌های آن‌ها بیان داشت: در بخش‌نامه ابلاغی ۱۵ تیرماه، بارگیری کامیون‌های ترکمنی که مبادرت به حمل کالای ترانزیتی ترکمنستان و صادراتی ایران از داخل پایانه‌های مرزی ایران را داشتند ممنوع گردید؛ اما مجدد از آن‌ها دعوت شد تا برای رفع این مشکل در جلسات حضور یابند.

نفیسی در خصوص امضا توافق‌نامه‌ حمل‌ونقل جاده‌ای در سفر رئیس‌جمهوری به سوئیس اظهار داشت: سوئیس تنها کشوری بود که موافقت‌نامه حمل‌ونقلی با ایران نداشت که پیش‌نویس این توافق‌نامه در اواخر فروردین‌ماه سال جاری با هیئت سوئیسی امضا و مقرر شد در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوئیس این توافقنامه امضا شود.

او افزود: این توافق‌نامه در بخش کالا و مسافر است بین دو کشور منعقد شد و از مزایای آن می‌توان به نامحدود بودن تردد و حمایت سازمان‌های بین‌المللی حمل‌ونقلی از آن اشاره کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی همچنین به نشست با مسئولان حمل‌ونقل جاده‌ای ازبکستان اشاره کرد و گفت: حذف عوارض ورود از ناوگان جاده‌ای یکدیگر باهدف کاهش هزینه‌های جابجایی کالا بین دو کشور و ترانزیت از قلمرو یکدیگر، چگونگی افزایش تردد ناوگان جاده‌ای ازبکی به ایران و مسائل مربوط به تردد کامیون‌های دو طرف از مرزهای جاده‌ای دو کشور، عوارض و هزینه‌های پرداختی توسط رانندگان ازجمله مواردی بودند که مورد مذاکره قرار گرفت.

نفیسی در ادامه گفت: دور دوم مذاکرات کارشناسی مربوط به اصلاح موافقت‌نامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای سال ۱۳۷۲ انجام گردید و آقای دهقان اف رئیس کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای ازبکستان با پیشنهادهای طرف ایرانی مبنی بر مبادله سالیانه تعداد نامحدود مجوز تردد برای کامیون‌های دو طرف و مبادله تعداد مشخصی پروانه تردد معاف از عوارض ورود به‌صورت اصولی موافقت نمود و پیش‌نویس پروتکل اصلاحی مربوط به آن در این خصوص تنظیم و مبادله شد.

او در ادامه با اشاره به اجلاس کمیسون مشترک همکاری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای فی‌مابین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان به منظور توسعه هرچه بیشتر روابط حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین برگزار و در زمینه بررسی مسائل و مشکلات حمل‌ونقل کالا و مسافر بین دو کشور و سایر موارد مذاکره شد که طرفین به توافقاتی دست یافتند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در زمینه دستیابی بر توافق‌هایی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر، اظهار داشت: هر دو طرف علاقه خود را برای گسترش حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌‌ای مسافر بین دو کشور ابراز کرده و بر اجرای کامل ماده سوم جلسه اول کارگروه مشترک در آتن سال ۲۰۱۵ تأکید کردند. همچنین باتوجه به اهمیت حمل و نقل چندمنظوره طرف ایرانی اعلام کرد که همکاری چندجانبه برای پیگیری راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس–دریای سیاه بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان‌، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان ضرورت دارد.

نفیسی که عضو کمیته برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب نیز هست در خصوص برگزاری این جلاس که در مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، گفت: کریدور شمال-جنوب که وظیفه حمل بار هند به روسیه را دارد برای فعال شدن می‌تواند توسط اعضای این کریدور مورد حمایت قرار گیرد که در این خصوص برگزاری نشست‌هایی با کشورهای عضور به منظور تبادل نظر و بحث و بررسی، تاثیر گذار خواهد بود.

او با بیان اینکه «باید تجار و صاحب کالا با مزایا و امکانات کریدور شمال-جنوب آشنا شوند» گفت: در کنار این اقدام به رفع مشکلات فنی در زمینه بندر و ریل و جاده همت گمارده و تسهیلاتی برای تردد کالا از این کریدور در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شناسایی بارهای عبوری از کریدور شمال-جنوب اشاره کرد و گفت: نزدیک ۴.۵ میلیون تن بین هند و روسیه مبادلات تجاری وجود دارد که این کریدور می‌تواند نقش بسزایی در جابجایی کالا بین دو کشور ایفا کند. از این رو از تجار و بازرگانان برای آشنایی با مسیر کریدور دعوت به عمل آورد و تسهیلات حمل کالا از این کریدور را به آنها معرفی کرد.

نفیسی یادآور شد: یکی از اقدامات قابل توجه می‌تواند شناسایی مسیرهای موازی کریدور شمال-جنوب است از نظر قیمت، زمان و مسافت است، اما مهم‌ترین اقدام فعال شدن این کریدور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 964446

وب گردی

وب گردی