آمریکا جمهوری آذربایجان را از اجرای تحریم‌های ضد ایرانی معاف کرد

آمریکا تأیید کرد که برای خط لوله گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه و اروپا، معافیت از تحریم‌های ضدایرانی ارائه کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از نشریه پلاتس از واشنگتن، خط لوله گازی موسوم به کریدور گاز جنوب از تحریم‌های آمریکا ضد مشتریان انرژی آمریکا، معاف شده است.

این یک پیروزی پیش‌بینی‌پذیر برای پروژه خط لوله یاد شده است که انتظار می‌رود سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز دریای خزر را به ترکیه و جنوب اروپا برساند و روسیه را دور بزند.

شرکت بی‌پی برای توسعه میدان فراساحلی شاه‌ دنیز جمهوری آذربایجان که شرکت نیکو ایران ۱۰ درصد از سهام آن را در اختیار دارد، خواهان دریافت معافیت از تحریم‌ها شده بود.

معافیت یادشده در قالب یک دستور اجرایی به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام شده است.

در دستور یاد شده، پاسخ درخواست بی‌پی برای دریافت معافیت از تحریم‌ها برای توسعه میدان گازی روم در دریای شمال که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت است، به روشنی مشخص نشده است.

سخنگوی کاخ سفید از اظهارنظر درباره وضع میدان رام خودداری کرد.

در دستور اجرایی ترامپ، به بخش‌هایی از یک قانون ضد ایرانی مصوب سال ۲۰۱۲ میلادی اشاره شده است که برای «توسعه گاز طبیعی و ساخت و بهره‌برداری یک خط لوله برای انتقال گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان به ترکیه و اروپا» استثنایی قائل شده است.

در قانون یاد شده، اعلام شده است که این خط لوله به ترکیه و اروپا امنیت انرژی می‌دهد و وابستگی آنها به واردات گاز از روسیه را کمتر می‌کند.

یکی دیگر از ابهام‌های مربوط به برنامه‌های تحریم، این است که آیا این تحریم‌ها شامل میعانات گازی نیز می‌شود یا نه.

یکی از مشاوران پیشین وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت این کشور به احتمال زیاد تلاش می‌کند در زمینه میعانات گازی، انعطاف داشته باشد.

دیگر کشورهای خریدار نفت ایران نیز به تلاش‌های خود برای معافیت از تحریم‌های آمریکایی ادامه می‌دهند.

با وجود پافشاری دولت آمریکا بر صفر کردن صادرات نفت ایران، برخی مسئولان این کشور از احتمال ارائه برخی معافیت‌ها خبر داده‌اند.

انتظار می‌رود واردکنندگان عمده نفت ایران، همچون چین و هند، راه‌هایی برای ادامه واردات نفت از ایران بیابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964470

وب گردی

وب گردی