رشد ١٥٠ درصدى قیمت طلا و ارز مسبب گرانى مسکن بود/ بازار در نیمه دوم سال به کدام سمت و سو مى رود؟

نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشور گفت: افزایش ١٥٠ درصدى نرخ طلا، سکه و ارز تاثیر بسزایی در افزایش قیمت مسکن ایجاد و منجر به رشد نامتعارف و غیرمنطقى قیمت ها در بازار مسکن شد.

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به ارزیابى وضعیت بازار مسکن در نیمه نخست سال پرداخت و گفت: در اسفند ماه سال ٩٦ بود که قیمت ها در بازار با یک رشد ٣٥ درصدى مواجه شد، فروردین ماه روند معاملات در بازار مسکن آرام و در اردیبهشت ماه رشد متعادلى در معاملات مسکن ایجاد شد؛ اما در نیمه دوم اردیبهشت ماه یکباره شاهد یک رشد ٢٠ درصدى معاملات بازار و افزایش ٥٠ درصدى قیمت ها در بازار مسکن بودیم.

او در ادامه بیان کرد: رشد نامتعارف قیمت مسکن در اردیبهشت ماه همزمان با صعودى شدن نرخ طلا، سکه و ارز در قیمت ها شد که تاثیر بسزایی را در افزایش قیمت مسکن ایجاد و منجر به رشد نامتعارف و غیرمنطقى قیمت ها در بازار مسکن شد.

به گفته عقبایى، علی‌رغم افزایش ٥٠ درصدى قیمت مسکن در بازار، قیمت طلا و ارز از رشد ١٥٠ درصدى هم عبور کرد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشور با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان بازار مسکن نباید با بازار طلا و سکه مورد مقایسه قرار گیرد، افزود: نباید گفته شود که افزایش ٥٠ درصدى قیمت مسکن در مقایسه با رشد ١٥٠ درصدى قیمت طلا و ارز معقول است، رشد ٥٠ درصدى قیمت مسکن که به عنوان ضرورى ترین نیاز مردم تلقى مى شود رقم بسیار بالایى است.

او به قیمت مسکن در شرق تهران اشاره و بیان کرد: به طور متوسط قیمت یک واحد آپارتمان در شرق تهران حدود شش میلیون و ٩٠٠ هزار تومان است، یعنى یک آپارتمان ٦٠ مترى ٤٢٠ میلیون تومان قیمت مى خورد، زمانى که این قیمت ٥٠ درصد افزایش پیدا مى کند قطعا تا ٨٠ درصد از مردم قدرت خرید خود براى یک واحد آپارتمان را از دست خواهند داد.

عقبایى اظهار داشت: با توجه به رشد نامتعارف قیمت مسکن، خریداران واقعى مسکن از این بازار جاماندند که خروجى آن کاهش حجم معاملات در تیرماه نسبت به ماه خرداد و مدت مشابه سال گذشته شد.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک کشور پیش بینى خود از روند معاملات و قیمت مسکن را اینگونه بیان کرد: براساس پیش بینى هاى صورت گرفته قیمت مسکن همین روند را ادامه مى دهد و با قیمت کنونى که نرخ بسیار بالایى هم است پیش خواهد رفت.

او اظهار داشت: افزایش قیمتى که در اسفند ماه سال ٩٦ رخ داد در بازار نهادینه شده و بر بازار مسکن نشسته است؛ اما اگر قیمت مسکن را مالکین به قیمت واقعى و حقیقى خود نزدیک تر نکنند و ضمن کاهش حباب هایى که در اردیبهشت ماه سال ٩٧ در بازار مسکن به وجود آمد قیمت ها متناسب با قدرت خرید مردم نشود و در آخر اقدامى هم جهت تعادل قیمت طلا و ارز ایجاد نشود بازار مسکن در نیمه دوم سال ٩٧ به سمت رکود خواهد رفت.

عقبایى در پایان افزود: در صورتى که قیمت مسکن متعادل و همچنین قیمت طلا و ارز ثبات پیدا کند و مالکین هم راضى به کاهش قیمت ملک هاى خود شوند مى توان یک معامله متعادل توام با رشد را تجربه کنیم؛ اما اگر مالکین همانند اکنون که در حال پافشارى بر قیمت هاى موجود هستند باز هم پافشارى کنند و قیمت هاى را کاهش ندهند بازار مسکن به سمت و سوى مناسبى پیش نخواهد رفت.

کد خبر: 964562

وب گردی

وب گردی