قیمت واقعى دلار در بازار ٦٩٠٠  تومان است/ «ارز مسافرتى» زمینه ساز ایجاد رانت در کشور

یک کارشناس اقتصادى گفت: در حال حاضر قیمت واقعى دلار در بازار حدود ٦٥٠٠ تا ٦٩٠٠ است.

مهدى پازوکى، کارشناس اقتصادى در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به حذف ارز مسافرتى اشاره کرد و گفت: حذف ارز مسافرتى اقدام بسیار خوبى است زیرا ارائه آن به عنوان رانتى تلقى مى شود که فقط به عده اى خاص ارائه داده داده شده است.

او در ادامه بیان کرد: از فروردین تا اواسط تیر ماه چیزى بالغ بر ٣٠٠ میلیون دلار ارز به عده اى اختصاص داده شد که براى خوش گذرانى آن را اخذ مى کردند، به هیچ عنوان نباید پول نفت را بدین شکل هدر داد زیرا زمینه ساز ایجاد رانت در کشور خواهد شد.

پازوکى اظهار داشت: اگر یک مسافر ٥٠٠ دلار به عنوان ارز مسافرتى اخذ مى کرد و دلار ٤٢٠٠ تومانى را در بازار آزاد با قیمت ١٠ هزار تومان به فروش مى رساند علاوه بر اینکه کل سفر براى فرد مجانى در مى آمد، ٦٠٠ هزار تومان هم پول براى او باقى مى ماند، قیمت ارز مسافرتى باید به سمت قیمت بازار آزاد سوق داده شود و همچنین اقداماتى جهت شکل گیرى بازار ارز در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادى به قیمت واقعى دلار در بازار آزاد تاکید و بیان کرد: در حال حاضر قیمت واقعى دلار در بازار حدود ٦٥٠٠ تا ٦٩٠٠ است.

او با اشاره به دلایل تاثیرگذار بر نوسان هاى موجود در قیمت کنونى دلار گفت: اکنون قیمت دلار ناشى از نقدینگى است که این نقدینگى به صورت سدى بالقوه در بازار وجود دارد، در حال حاضر نقدینگى موجود در کشور یک هزار و ٦٠٠ تریلیون تومان است که اگه ده درصد از این نقدینگى که ١٦٠ هزار میلیارد تومان مى شود به سمت بازار ارز وارد شود به طور قطع بازار را دچار تلاطم مى کند.

پازوکى به دلیل دیگر ایجاد نوسان در بازار اشاره کرد و گفت: در صورتى که مقامات ایران صحبت هایى کنند که باعث پیش روى منطقه خلیج فارس به سمت تنش شوند به طور حتم بر بازار ارز تاثیر گذار خواهد بود و زمینه ایجاد نوسان در بازار را فراهم مى کنند.

این اقتصاددان اظهار داشت: اگر دولت ایران فردا صبح اعلام کند که موارد FATF را مى پذیرد قیمت ارز حداقل تا یک هزار تومان کاهش مى یابد اما وقتى اعلام مى کند که موارد FATF را نمى پذیرد حتى بانک هاى کوچک اروپایى هم دیگر حاضر به همکارى با ایران نخواهند بود.

او به اقداماتى که باید در راستاى بهبود وضعیت بازار ارز به کار گرفته شود تاکید و بیان کرد: علاوه بر اینکه باید ثبات به اقتصاد ایران بازگردد، حکومت ایران هم بایدتعاملات اقتصادى خود را در چارچوب منافع ملى با اتحادیه اروپا به خصوص با آلمان ها برقرار کند، این تصمیم سیاستى برد - برد است که به نفع ایران و نیز به نفع آلمان خواهد بود زیرا آلمان به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادى اتحادیه اروپا محسوب مى شود.

پازوکى افزود: در صورتى که مراودات و نیز ارتباط با کشورهاى شرق آسیا، فرانسه، کشورهاى منطقه و اتحادیه اروپا در اولویت سیاست بخش خارجى اقتصاد ایران باشد قطعا ایران در بلندمدت به سمت ثبات و پیشرفت خواهد رفت.

این کارشناس اقتصادى با بیان اینکه منافع ایران در گرو مذاکره است و به هیچ عنوان ایران نباید از مذاکره بترسد، گفت: شانه خالى کردن از مذاکره به نفع ایران نخواهد بود بلکه ترس از مذاکره به نفع دلالان است.

او در پایان ادامه داد: کسانى که به دنبال رانت اقتصادى هستند به دنبال بر هم خوردن تعامل ایران با جهان هم هستند، بنابراین باید سعى کرد تا در چارچوب منتفع کشور مذاکره را در دستور کار قرار داد اما باید قوى باشیم و نگذاریم تا اجنبى ها در امور داخلى کشور دخالت کنند، هر چه به سمت مذاکره منطقى برویم ایران موفق تر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 964564

وب گردی

وب گردی