روز متفاوت اصحاب رسانه/ جشن روز خبرنگار در کنار خانواده های نیازمند

جمعی از اصحاب رسانه روز پنج شنبه 18 مرداد با حضور در مناطق محروم جنوب شرق تهران، جشن روز خبرنگار خود را با برخی خانواده های محروم شریک شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح روز گذشته پنج شنبه 18 مرداد ماه برخی از اصحاب رسانه به همراه سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالح اسکندری رئیس مرکز چاپ، انتشارات و رسانه های دانشگاه آزاد، رضا واعظی مدیرعامل خبرگزاری ایسکانیوز، محمد امین ایمانجانی مدیر مسؤل روزنامه فرهیختگان، حسن کربلایی مدیر عامل خبرگزاری آنا و مدیران رسانه های ارتباطی با حضور در مناطق محروم قیامدشت، روز متفاوتی را برای خود و صاحبان قلم رقم زدند.

این مراسم که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و رسانه های دانشگاه آزاد از ساختمان فرهیختگان شروع شد با صرف صبحانه ادامه داشت و با هماهنگی های به عمل آمده خبرنگاران و مدیران رسانه ای با 4 ماشین ون به سمت منطقه قیامدشت اعزام شدند.

حس کار خیر و تعاون در همه موج می زد می دانستند که قرار است بسته های اغذیه ای را در بین خانواده های نیازمند مناطق جنوب شرقی تهران پخش کنند؛ اما نمی دانستند که چند ساعت بعد با صحبت های نمایندگان قرارگاه امام رضا (ع) دگرگون و با مشاهده خانواده های مناطق محروم متوجه غفلت های رسانه ای خود خواهند شد.

با توجه به نزدیکی منطقه ی قیامدشت به دانشگاه آزاد تهران شرق؛ اولین مقصد این واحد دانشگاهی بود که با ادای احترام به شهدا و تشریح برنامه ها در این واحد دانشگاهی به صورت نمادین با حضور در خانواده های منطقه ی قیامدشت بسته های کالایی را به آن ها اعطا کنند.

احمد سیف رئیس دانشگاه آزاد تهران شرق در ابتدای مراسم با خوش آمدگویی به اصحاب رسانه گفت: بیش از 12 هزار دانشجو در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که این مجموعه با تکیه بر توان علمی 400 عضو هیأت علمی ظرفیت مناسبی را برای تحصیلات دانشگاهی مناطق شرقی تهران فراهم کرده است.

در ادامه صالح اسکندری رئیس مرکز چاپ و انتشارات و سرپرست رسانه های دانشگاه آزاد گفت: صمیمانه به خانواده ی بزرگ رسانه و همکاران ارجمند در مطبوعات و خبرگزاری ها تبریک عرض می کنم.

او با گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار افزود: در روز خبرنگار نهادهای مختلف از خبرنگاران تجلیل می کنند اما یکی از به‌یاد ماندنی ترین جشن های روز خبرنگار امروز است که قصد داریم جشن روز خبرنگار را در کنار هموطنان محروم برگزار کنیم که من در سابقه ی ۱۷ سال خدمت در عرصه رسانه هیچوقت یاد ندارم که جشنی به این سبک برگزار شود.

اسکندری ادامه داد: همواره این شائبه مطرح می شود که رسانه ها با دغدغه اصلی مردم بیگانه هستند که متاسفانه در دوران کنونی مطبوعات فضایی را برای بازتاب اخبار روشنفکرانه به وجود آوردند در حالی که در نظام مردم سالاری دینی رسانه باید با صدای مردم آشنا و صدای آشنای مردم باشد.

سرپرست رسانه های دانشگاه آزاد با بیان اینکه امروز جشن روز خبرنگار را با محرومین سهیم می شویم، خاطر نشان کرد: جامعه رسانه ای کشور از مشکلات مردم جدا نیستند و مشکلات را جامعه ی رسانه ای درک می کنند و در همین راستا باید صدای مردم را به گوش مسولان برسانند البته در این راه قرار نیست دستاوردهای ۴۰ ساله ی انقلاب را نادیده بگیریم.

اسکندری تصریح کرد: یکی از اهداف این برنامه نزدیکی رسانه ها با مشکلات مردم است هم چنین قصد داریم که روح همدلی و تعاون را در جامعه گسترش دهیم‌.

او گفت: ما رسانه ها پیش قراولان مردمی هستیم که امروز به خاطر خباثت دیگر کشورها، دچار مشکلات اقتصادی شده اند و قائل به این موضوع هستیم که با مدیریت صحیح می توان این مشکلات را حل کرد همان طور که در ۸ سال دفاع مقدس با وجود شرایط بدتر، مردم توانستند بر مشکلات فایق آیند.

رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد افزود: امروز ما رسانه ها جمع شدیم چون دغدغه ی انقلاب اسلامی را داریم و انقلاب ما به چهل سالگی و دوران بلوغ خود رسیده است پس نباید با دیدن مناطق محروم روحیه ی خود و مردم را تضعیف کنیم یا با سیاه نمایی مشکلات را بزرگ نشان دهیم.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی مراسم بود که با تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران در تمام روزهای سال در عملیات آفندی و پدافندی مشغول هستند و بعد از پیروزی انقلاب یکسری نهادها در جمهوری اسلامی شکل گرفت که همگی نگاه عدالت محورانه داشتند.

او ادامه داد: تابستان سال 1358 پیرو فرمان جهاد سازندگی که امام خمینی صادر کردند به مناطق محروم و روستاها رفتیم چون از سال های ابتدایی افتخار نظام اسلامی کمک به محرومان است که بعد از مدت کوتاهی جنگ آغاز شد و همین افرادی به جبهه ها رفتند و در خط مقدم در برابر دشمن بعثی ایستادند.

حسینی با بیان اینکه همه ی اصحاب رسانه تلاش می کنند که فقر برچیده شود ادامه داد: اینکه ائمه کیسه غذایی بر دوش می گرفتند و در میان محرومین می رفتند تأثیر بیشتری داشت در دولت هم همواره ذکر می شود که بسته های حمایتی برای افراد نیازمند در نظر می گیرند اما فشار رسانه ها باید افزایش یابد که به مناطق محروم توجه بیشتری شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: رساله ی رسانه ها در دوران جدید این است که کارهای اجتماعی انجام دهند در همین راستا حزب الله لبنان هم در کنار ایثار و اقدامات جهادی و دفاعی به علت اقدامات اجتماعی محبوبیت خاصی داردحتی مسیحیان هم به حزب الله اعتقاد دارند چون حزب الله فداکار و به فکر مردم است.

حسینی با تشکر از قرارگاه امام رضا (ع) افزود: این قرارگاه در تهران و مناطق محروم زلزله زده اقدامات خوبی انجام داده است که هر چه این فعالیت ها متکی بر مردم باشد ارزشمندتر است.

او تصریح کرد: رسانه ها در تصحیح روند امور تأثیر فراوانی دارند در این شرایط که بعد از تحریم ها مشکلاتی برای مردم به وجود آمده است افرادی وجود دارند که سوءاستفاده می کنند که رسانه ها باید در این عرصه آگاه باشند و شفافیت را مدنظر قرار دهند چون افرادی که از امکانات دولتی سوءاستفاده می کنند باید شناخته شوند.

در ادامه برنامه مؤذنی نماینده قرارگاه جهادی امام رضا (ع) با تشریح شناسایی خانواده های محروم و سامانه سایه که به همت برنامه نویسان قرارگاه امام رضا طراحی شده است گفت: سامانه سایه خیلی ساده طراحی شده است و آنچه مردم می‌توانند به محرومین اهدا و کمک کنند در آن گنجانده شده است. ضمن اینکه مراکز خیریه نقش‌آفرین اصلی این قضیه هستند.

وی از توزیع 300 بسته اقلام غذایی بین نیازمندان منطقه قیامدشت خبر داد که قرار است تعدادی از آنها به صورت نمادین از سوی خبرنگاران و اهالی رسانه خبر داد.

پس از اتمام صحبت های نمایندگان قرارگاه، اصحاب رسانه در 4 گروه تقسیم شدند تا به صورت نمادین 10 سری از بسته ها را در میان خانواده های نیازمند تقسیم کنند در هر کدام از ماشین ها یکی از نمایندگان قرارگاه جهادی امام رضا (ع) حضور داشت تا با توضیح برنامه های قرارگاه و نحوه شناسایی محرومان رسانه ها را در این مسیر آگاه تر کند.

از اینجای برنامه اندوه ها شروع شد خبرنگاران چیزهایی را می شنیدند که شاید باورش برای هر کسی سخت باشد جمله ی مشترک و پرتکرار همه ی بچه های قرارگاه این بود جنس فرق در تهران و مناطق مختلف حاشیه ای متفاوت است.

بچه های قرارگاه جهادی می گفتند در برخی مناطق محروم مانند قیامدشت مردم به دلیل بیکاری و نبود کار فقیرند برخی هم به علت فوت یا زندانی بودن سرپرست خانواده دچار فقر شده اند اما برخی مناطق در تهران وجود دارد که اصلا حاشیه ای نیستند و درست در مرکز تهران قرار دارند اما خانواده های فقیری در آن زندگی می کنند البته که فقر به معنای نیاز مطلق مالی نیست و گاهی فقر اجتماعی آسیب های بیشتری به همراه دارد.

آن ها اذعان داشتند خانواده های فقیری که در مناطق مرکزی تهران سکونت دارند اکثرا درگیر اعتیاد شده اند و همه ی اعضای خانواده در طول روز به مصرف مواد مشغول هستند گاهی خرج مواد کشیدن روزانه ی آن ها به 300 هزار تومان می رسد و این افراد با روش هایی چون دزدی و زورگیری هزینه ی مصرف خود را تأمین می کنند.

اما مردم منطقه قیامدشت مظلوم بودند و فقری ناشی از عدم کار و مشکلات ناشی از بیماری نصیب آن ها شده بود در ابتدا خبرنگاران برای حضور در میان خانواده ها مردد بودند اما نمایندگان قرارگاه جهادی امام رضا آن ها را مجاب کردند که با اهالی خانه گپ و گفتی کنند چون این افراد به درد و دل و هم صحبتی نیاز دارند از اینکه صدایشان شنیده شود لذت می برند به همین مقدار هم قانعند به میان خانواده ها که میرفتیم کمتر گلایه می کردند حتی کمتر از خانواده ی لوکس نشینی که در مناطق مرفه تهران دغدغه ی ارز و طلا دارند شکر گذاری این خانواده ها اصحاب رسانه را در فکری عمیق فرو می برد گرچه گلایه هایی نیز وجود داشت.

متراژ برخی خانه ها به قدری کم بود که امکان نشستن پنج یا شش خبرنگار وجود نداشت و به ناچار افرادی به نمایندگی از اصحاب رسانه ها در جمع اهالی خانه نشستند و حرف هایشان را شنیدند البته همه به تذکر دکتر اسکندری توجه داشتند که بدون اجازه عکس نگیرند و کاری نکنند که اهل خانه شرمنده باشند و به همین خاطر ماشین ها جلوی درب منازل پارک نمی شد ابتدا نماینده قرارگاه در میان خانواده های نیازمند حاضر می شد و با کسب تکلیف و اجازه دوستان رسانه ای را به خانه دعوت می کرد.

اواسط کار سرپرست یکی از خانواده ها اعلام کرد که در خانه ی خود مهمان دارد و نمی خواهد موجبات شرمندگی فرزندان و مهمانان را سبب شود به همین خاطر خواست که بسته ی کالایی خود را بعدا تحویل بگیرد یا خانواده ای بود که به دلیل بیماری سرطان و بستری در بیمارستان در خانه حضور نداشتند.

در صحبتی که با نماینده ی قرارگاه امام رضا داشتم گفت: تعداد 300 بسته ی حمایتی در نظر گرفته شده است که همگی در دانشگاه آزاد تهران شرق قرار دارند و قرار است به خانواده های نیازمند اعطا شود و اگر خانواده ای نتواند بسته های خود را دریافت کند با همکاری نماینده ی قرارگاه در منطقه قیامدشت بسته ها درب منزل او اعطا می شود هم چنین این بسته ها که از حبوبات و اغلام مصرفی غذایی تشکیل شده بود به همت قرارگاه جهادی امام رضا و با کمک برخی رسانه ها تهیه شده است.

برای رفع عطش و خستگی خبرنگاران، در بین راه بسته هایی در نظر گرفته شده بود که اکثر خبرنگاران بسته های خوراکی و نوشیدنی خود را به کودکان این مناطق محروم تقدیم می کردند که این کار نه از روی ترحم بلکه عشقی بود که رسانه ها به هموطنان خود داشتند و روحیه ی تعاون را جاری می کرد.

در راه برگشت به دانشگاه آزاد واحد تهران شرق، شاید همه در فکر بودند اما حالمان خوب بود عدم گلایه و شکرگزاری خانواده های زیرخط فقر، الگویی را برای خط فکر رسانه ای کشور ترسیم می کرد البته نباید به خاطر روح بزرگ منشانه این خانواده ها از آن ها غفلت کرد که با روحیه ی همدلی و تعاون می توان خیلی از مشکلات مردم مناطق محروم را رفع کرد.

پس از اقامه ی نماز، سلف دانشجویی دانشگاه آزاد تهران شرق نیز در این سفر افتتاح شد و خبرنگاران اولین مهمانان این رستوران دانشجویی بودند پس از صرف ناهار، با حضور مدیران رسانه های دانشگاه آزاد از خبرنگاران حاضر در این اردوی فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام /

کد خبر: 964578

وب گردی

وب گردی