4  سناریوی کاخ سفید برای تغییر نظام در ایران

براندازی نظام ایران همواره از اهداف مهم آمریکا در سیاست خارجی آن محسوب می شده است که هزینه های هنگفت و همچنین برنامه های زیادی را برای سقوط نظام ایران تدارک دیده اند و تاکنون هیچکدام به نتیجه نرسیده است .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، تاریخ ایران سراسر است از روزهایی که هر کدام عبرتی برای نسل امروز دارند. 28 مرداد سال 1332 هم از همین جنس است. روزی که آمریکا کمک کرد تا حکومتی دست نشانده که بابا میل خودش است به سردمداری محمدرضا پهلوی دوباره به قدرت برگردد. این بازگشت سرانجامی شد تا آمریکا با استفاده از محمدرضا پهلوی دست به چپاول ثروت ملی ایران بزند و در کشور جولان دهد. این نکته را نباید از یاد برد که براندازی حکومت مصدق و نشاندن محمدرضا پهلوی سرآغازی بر برنامه های بعدی آمریکا در ایران شد. برنامه هایی که با به وقوع پیوستن انقلاب ایران به کلی متوقف شد؛ اما با گذشت چندین سال باز هم آمریکا به فکر براندازی نظام ایران است. این موضوع خیلی راحت از میان صحبت ها و رفتار مقامات آمریکا قابل دریافت است. رفتارهایی که در چند ماه اخیر به اوج خود رسید و به عیان سیاست های آمریکا را در قبال حکومت ایران نشان داد.

جشن چهل سالگی :

اما برای روشن شدن این موضوع باید اطلاعات زیادی را چون تکه‌های پازل در کنار هم قرارداد تا به این نتیجه رسید. به همین خاطر باید در گفته‌ها و صحبت‌های مقامات آمریکایی جست‌وجویی کرد. در این خصوص هم آن‌چنان نیازی به غور در تاریخ خصومت چهل‌ساله آمریکا با ایران نیست بلکه با نگاهی کوتاه‌مدت هم به چنین مفهوم و مضمومی خواهیم رسید.

درست در نشست سال پیش گروهک منافقین بود که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ با تأکید بر اینکه «سیاست اعلام‌ شده آمریکا بایستی براندازی نظام حاکم در تهران باشد.» گفت: «رفتارها و اهداف نظام ایران تغییر نخواهند کرد و بنابراین، تنها راه‌حل تغییر آن نظام است. به همین دلیل است که قبل از سال 2019، ما که در اینجا هستیم، این موضوع را جشن خواهیم گرفت.»

این صحبت باعث شد تا سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران به عیان قابل دیده شدن باشد تا بتوان بهتر به آینده چنین سیاست‌هایی اندیشید؛ اما چند ماهی از این اظهارنظر نگذشته بود که با شروع دی‌ماه ۱۳۹۶ و اغتشاشات سراسری در ایران که سرچشمه های خارجی داشت این بار خود رئیس‌جمهور آمریکا دست‌به‌قلم شد و در حساب توییتری خود حکومت ایران را در حال سقوط توصیف کرد و با حروف بزرگ نوشت: «زمان تغییر است.»

تغییر نظام ایران :

این اظهارنظر نشان داد که ترامپ هم مثل روسای جمهور قبلی آمریکا چشم طمع به تغییر نظام در ایران دارد و از هیچ فرصتی برای این کار مضایقه نخواهد کرد. چنین اظهارنظر علنی باعث شد تا افراد دیگری مانند رکس تیلرسون وزیر جنگ آمریکا در خصوص براندازی نظام ایران صحبت کنند. به همین جهت وزیر جنگ آمریکا طی مصاحبه‌ای که با شبکه سی ان ان داشت با تکرار ادعا‌های نخ‌نمای مقامات واشنگتن علیه تهران، خواستار «تغییر حکومت در ایران» شد.

البته از نظر نباید دور داشت چنین نظراتی در نقاط دیگر سیاست آمریکا هم مشاهده می‌شود. به‌طور مثال پایگاه خبری-تحلیلی «نیشن» در گزارشی به نقش لابی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌.دی‌.دی) در تبلیغ ایده براندازی در ایران پرداخته و نوشته است کاخ سفید از ایده‌هایی که این موسسه تبلیغ می‌کند،حرف‌شنوی دارد.

اطلاعات بیان‌شده نشان می‌دهد که آمریکا مصرانه در پی براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و اگر چنین اقدامی تا قبل از جشن چهلمین سالگرد انقلاب ایران صورت بگیرد که چه‌بهتر وگرنه برنامه‌های زیادی برای این اقدام خود آماده کرده‌اند.

آتش اختلافات :

در این خصوص باید توضیح بیشتری داد. جامعه بین‌الملل شاهد عهدشکنی آمریکا در برجام بود. این اقدام باعث شد تا وجهه آمریکا در نظر دیگر کشورهای جهان ضربه اساسی بخورد. اما آنچه از این اقدام به ایران مربوط می‌شود درباره براندازی نظام کشورمان است. روزنامه آمریکایی واشنگتن فری‌بیکن طی گزارشی اطلاع داد دولت ترامپ در پی خروج از برجام در حال بررسی یک طرح جدید برای تغییر نظام حاکم بر ایران است.

این طرح سه‌صفحه‌ای که واشنگتن فری‌بیکن می‌گوید به یک نسخه از آن دست‌یافته، از سوی یک اندیشکده آمریکایی به نام «گروه مطالعات امنیتی» که دارای ارتباطات نزدیکی با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید است، تهیه‌شده است.

طبق گزارش واشنگتن فری‌بیکن، تمرکز این طرح بر ناراضی کردن مردم ایران از حکومت از طریق افزایش فشارهای اقتصادی و طرح ادعاها درباره هزینه‌های ایران در منطقه است.ایجاد شکاف‌های قومی-مذهبی و حمایت از جریان‌های تجزیه‌طلب نیز یکی دیگر از محورهای این طرح به شمار می‌رود.

به گفته منبع آگاه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز در راستای سیاست تغییر نظام ایران بوده است چراکه پابرجا ماندن برجام مانع از پیشبرد این سیاست می‌شد.

اما درتازه ترین اقدامی که از سوی آمریکا علیه ایران صورت گرفته به عیان سیاست های تغییر نظام ایران در آن دیده می شود. مارک پاپئو وزیر امور خارجه آمریکا خبر از تشکیل گروه اقدام ایران داد و گفت: وظیفه این گروه اقدام، اجرایی کردن استراتژی‌های دولت آمریکا برای تغییر رفتار ایران است. این گروه اقدام، از متخصصین سیاست خارجی وزارت خارجه آمریکا و دیگر بخش‌های دولت آمریکا تشکیل شده است.

تمامی آنچه گفته شد به عیان نشان می‌دهد ایران این‌بار باسیاست‌های خصومت انگیز بیشتری در قبال براندازی خود مواجه است. زیرا آمریکا تمام هم‌وغم خود را برای این کار گذاشته و در این راه تلاش‌های زیادی را صرف کرده است. این امر از رایزنی‌های مختلفی که مقامات مختلف آمریکایی برای تحریم بیشتر ایران انجام داده‌اند قابل‌درک و فهم است. به‌طور مثال در همین روزهای قبل بود که طی مذاکرات نمایندگان آمریکا با مقامات چین، این کشور از تحریم نفت ایران سرباز زد و آمریکا را در این کار همراهی نکرد.

سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال براندازی ایران سابقه‌ای به قدمت عمر انقلاب ایران دارد. این سیاست‌ها هر بار با ترفندهای جدیدی به مصاف نظام ایران آمده‌اند ولی با شکست مواجه شده‌اند. هرچند مشکلاتی را به وجود آورده‌اند اما تاکنون صبر و تقوای ملت ایران به همراه همراهی مسئولان و رهبری فرمانده معظم کل قوا باعث شده‌اند که ایران از تمامی این مشکلات عبور کرده و به سمت اهداف خود درحرکت باشد.

در این راه می‌طلبد مسئولان همت بیشتر به خرج دهند زیرا این بار جنگ اقتصادی کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده که نیاز به اقدامات انقلابی دارد تا کشور را از بحبوحه معضلات عبور دهد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 964622

وب گردی

وب گردی