بررسی چرایی، باید‌ها و نبایدهای حضور زنان در حوزه اشتغال

به اعتقاد یک کارشناس علوم اجتماعی بدون شک روند اشتغال زنان در جامعه فعلی ما با توجه به روحیات، احساسات و شرایط جسمانی آن‌ها تا حدود زیادی از روال مطلوب خارج شده و نیازمند تدابیر جدیدی است. بسیاری از جامعه شناسان و کارشناسان حوزه اجتماعی علی‌رغم  اعتقاد به حقوق برابر بین زن و مرد، نقش مادری را پر رنگ‌تر می‌دانند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مهدی عامری با بیان اینکه زن به عنوان یک عنصر مهم اجتماع به‌خصوص در نقش مادری نیازمند شغلی مناسب با شرایط و روحیات خود است که عدم توجه به این امر مشکلاتی را برای جامعه در بر خواهد داشت، می گوید: مسأله ایجاد شغل در جامعه همواره از مسائل مهم و پر مشغله مسئولان هر دولتی است که سعی دارند با برنامه‌ریزی‌های گوناگون خلاهای آن را در جامعه مرتفع سازند. این امر آنقدر مهم محسوب می‌شود که برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی همواره بر اساس آن نوشته می‌شود چرا که مسأله رفاه عمومی و برخورداری از حداقل امکانات موجود در هر جامعه به صورت مستقیم به حوزه اشتغال بستگی دارد.

وی ادامه می دهد: در گذشته بیشتر امور کاری خارج از منزل بر عهده مردان بود و به اصطلاح آنان را نان آور خانواده می‌دانستند اما با گذشت زمان و پیشرفت جوامع یا به تعبیری روی آوردن به انقلاب صنعتی موجب شد تا زنان نیز نقش قابل ملاحظه‌ای را در حوزه فعالیت‌های تولیدی ایفا کنند و با ورود کارخانه‌های بزرگ، محدودیت‌های استخدامی به حداقل رسید و وقت آن شد که زن در عرصه اجتماعی نقش‌های تازه‌ای علاوه بر همسری و مادری بر عهده بگیرد، در این شرایط فعالیت زنان در جامعه روز به روز روند پیچیده‌تری به خود گرفت و او در همه عرصه ها پا به میدان گذاشت تا دوش به دوش مردان به وضعیت تولید و رفاه عمومی کمک کند؛ اما حضور زنان در این عرصه همواره با دغدغه‌های به‌خصوص در جوامع کمتر توسعه یافته روبه‌رو است و به‌طوری که بسیاری از جامعه شناسان و کارشناسان حوزه اجتماعی علی‌رغم اعتقاد به حقوق برابر بین زن و مرد، نقش مادری را پر رنگ‌تر می‌دانند.

کارشناسان حوزه اجتماعی علی‌رغم اعتقاد به حقوق برابر بین زن و مرد، نقش مادری را پر رنگ‌تر می‌دانند

اما آیا می دانید معایب و مزایای تساوی حقوق زن و مرد در امر اشتغال، چالش‌های پیش رو و به طور کلی چرایی و اهمیت حضور زن در حوزه اشتغال چیست؟

معایب و مزایای پیش رو

عامری می گوید: قبل از آنکه به حوزه معایب احتمالی اشتغال زنان در جامعه اشاره کنیم به صراحت باید بگوییم که ایجاد شغل هماهنگ با شخصیت و روحیات زنانه اگرچه با توجه به شرایط فعلی هر جامعه‌ای کار دشواری است؛ اما بسیار ضروری محسوب می‌شود و از این رو باید مورد توجه جدی قرار بگیرد چرا که زن به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اجتماعی، دارای روحیات لطیفی است و حس مادری برای وی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از این رو، به نظر می‌رسد که اشتغال برای بانوان؛ اگر منوط به صرف زمان بیش از اندازه شود به طوری که به وظایف اصلی و اولیه‌ وی آسیب رساند، نه تنها مفید نیست بلکه مضراتی را نیز برای اجتماع پدیدار می‌سازد.

کارشناس علوم اجتماعی تاکید می کند: همواره باید بر این نکته تأکید کرد که موقعیت اشتغال زنان و جایگاه حضور آنها در جامعه هم پای مردان قطعأ در مسیر توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی خواهد بود اما گاهی اوقات اشتغال زنان برای آنها جز دغدغه و اضافه شدن مشکلات، بارِ دیگری در بر ندارد و در این صورت زن به عوان عامل اصلی تربیت فرزند، نقش مادری خود را تا حدود زیادی کنار گذاشته و گاهی اوقات با چالش جدی در این حوزه روبه‌رو می شود. این یکی از معایب اشتغال زن بدون توجه به شرایط وی در جامعه است.

نادیده گرفتن حقوق زنان در امر اشتغال
به گفته وی برخی از کارفرماها در محیط های کاری با نادیده گرفتن حقوق زنان در امر اشتغال به عنوان مثال عدم توجه به مرخصی زایمان و... صرفأ در پی منفعت کاری گام برداشته و توجهی به معیارهای اسلامی و عرفی ندارند. خستگی ناشی از کار که در زنان ایجاد می شود قطعأ با توجه به شرایط فیزیکی آنها بیشتر از مردان بوده و این امر نمی تواند یک محیط خانوادگی شاد و به دور از تنش های احتمالی ایجاد کند که می توان گفت این امر نیز یکی دیگر از معایب اشتغال خارج از توانایی و شرایط زن است.

عامری می افزاید: وابستگی زن به درآمد حاصله، وی را از محیط خانواده و همسر دور ساخته و بر مشکلات درون آن می افزاید و یکی دیگر از معایب اشتغال نامناسب زنان، استفاده ابزاری از آنها و آسیب های پیش روی این مسأله است که هم بر شخصیت وی مؤثر بوده و هم در جامعه تأثیرات منفی در بر خواهد داشت.

به سمت اشتغال زنان برویم یا نرویم؟

این آسیب شناس می گوید: بدون شک روند اشتغال زنان در جامعه فعلی ما با توجه به روحیات، احساسات و شرایط جسمانی آن‌ها تا حدود زیادی، از روال مطلوب خارج شده و نیازمند تدابیر جدیدی است. باید توجه داشت که زن با توجه به وضعیت خود نیازمند اشتغال مناسب بوده و اگر معایرهای آن رعایت نشود نه تنها مشکلی از دوش جامعه بر داشته نمی شود بلکه شاهد مشکلات پیچیده ای خواهیم بود.

عامری با اشاره به اینکه تساوی ایجاد شغل در بین زنان و مردان زمانی معنا می دهد که ما همه موازین عرفی و شرعی را سنجیده و شغل مناسب هریک از آنها را ایجاد کنیم. می گوید: در همین راستا مسأله ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار نیز مطرح می شود که مبحثی بسیار گسترده است و شرایط ایجاد ، چرایی توجه به آن و... مهم و نیازمند درج مطلبی جداگانه از گزارش امروز است. زن به عنوان موجودی دقیق و دارای وجدان کاری مناسب می تواند در بخش اشتغال البته اگر در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد به درستی ایفای نقش کرده و مفید واقع شود که عدم توجه به این مسأله ظرافت و دقت را تا حدودی از یک حوزه اشتغال دور می سازد.



وی در پایان تاکید می کند: جدیت کاری در بین زنان بر اساس مطالعات صورت گرفته تا حدودی بیشتر از مردان است و غالبأ برخی از آنها که به دلیل عدم نیاز به شغل و صرفأ از روی علاقه به سمت کاری می روند از مردان موفق تر هستند در نتیجه باید با توجه به شرایط و قابلیت های زنان در امر اشتغال، به سمتی حرکت کنیم که زن هم در حوزه شغلی و هم در مهم‌ترین وظیفه خود یعنی تربیت فرزندان، مدیریت امور خانه (دوری از تنش های احتمالی، رعایت احترام متقابل اعضا) و... به درستی ایفای نقش کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964625

وب گردی

وب گردی