رکود عجیبى به صنعت طلا تحمیل شده است/ افزایش بى سابقه حباب قیمت سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: قیمت انواع سکه ها و نیز طلا با افزایش همراه شد که این افزایش، رکود عجیبى را به بازار طلا و سکه تحمیل کرده است.

محمد کشتى آرا، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به ارزیابى وضعیت بازار طلا و سکه در بازار طى هفته اى که گذشت اشاره کرد و گفت: هفته گذشته تقریبا هفته بسیار پر نوسانى در بازار طلا و سکه بود، اوایل هفته قیمت سکه از سه میلیون و ١٩٠ هزار تومان آغاز و اواسط هفته به سه میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید که به نوعى مى توان گفت نرخ سکه با افزایش ١٦٠ هزار تومانى همراه شده بود.

او در ادامه بیان کرد: روز چهارشنبه با توجه به اعلام واگذارى نوبت دوم سکه که پیش بینى مى شد سکه ها وارد بازار شوند اما چنین اتفاقى نیفتاد و دوباره قیمت ها رو به افزایش رفت، به گونه اى که قیمت سکه روز پنج شنبه به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسید اما این قیمت موقتى بود و بعدازظهر همان روز تا سه میلیون و ٨٠٠ هزار تومان کاهش یافت.

کشتى آرا به قیمت اونس جهانى اشاره کرد و گفت: قیمت طلا در بازار جهانى تا روز گذشته نسبت به اوایل هفته چهار دلار کاهش داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور با اشاره به تاثیر بسته جدید ارزى بر بازار ارز که طى هفته گذشته ارائه شده بود، گفت: هفته گذشته با اعلام بسته جدید ارز بانک مرکزى، قیمت ارز کاهش یافت و نرخ دلار به کمتر از ١٠ هزار تومان رسید و با قیمت بالاتر از ٩ هزار تومان قیمت گذارى شد.

او در ادامه بیان کرد: طى چند ساعتى که نرخ ارز از بسته جدید ارزى تاثیر پذیرفت قیمت سکه هم تا سه میلیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش یافت اما عمر این کاهش قیمت ها کوتاه بود و از روز پنج شنبه علاوه بر افزایش قیمت ارز، نرخ سکه و طلا هم به دلیل صعودى شدن قیمت ارز و نیز تقاضایى که مجددا براى سکه در بازار ایجاد شد افزایش یافت.

کشتى آرا به میزان حباب موجود در قیمت سکه تاکید و بیان کرد: در طول هفته حباب سکه براى یک بار حدود ٦٠٠ هزار تومان کاهش پیدا کرد ولى مجددا روز پنج شنبه حبابى که کاهش یافته بود برگشت و حدود یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان قیمت سکه حباب پیدا کرد.

او با اشاره به نوسان قیمت طلا در بازار گفت: قیمت هر گرم طلا از ٢٧٥ هزار تومان در اوایل هفته آغاز شد و تا روز پنج شنبه به ٣٣٠ هزار تومان افزایش یافت اما از روز پنج شنبه بعدازظهر قیمت طلا روند نزولى را در پیش گرفت و در نهایت به قیمت ٢٨٠ هزار تومان رسید.

کشتى آراى پیش بینى خود از روند قیمت طلا و سکه در بازار را اینگونه بیان کرد: در حال حاضر پیش بینى خاصى را از روند بازار نمى توان ارائه داد زیرا این موضوع بستگى به دو میلیون و ٣٠٠ هزار سکه اى دارد که طى روزهاى آینده قرار است واگذار شود، در صورت ورود سکه ها به بازار ضمن کاهش قیمت سکه با افت حباب موجود در نرخ این کالا مواجه خواهیم شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز مبنى بر اینکه آیا بازار طلا شامل قیمت گذارى دستورى مى شود یا خیر، گفت: تاکنون در مورد قیمت طلا و سکه قیمت گذارى دستورى صورت نگرفته و این نوع قیمت گذارى وابسته به قسمتى است که در اختیار بانک مرکزى قرار گرفته که آن هم مربوط به نرخ ارز مى شود.

او با بیان اینکه نرخ طلا و سکه متاثر از بازار بین المللى است، افزود: قیمت طلا و سکه را به هیچ عنوان نمى توان به صورت دستورى تعیین کرد زیرا ٥٠ درصد از قیمت ها تحت تاثیر بازار جهانى است.

او روند معاملات بازار در طول پنج ماهى که از سال گذشته است را مورد ارزیابى قرار داد و اظهار داشت: به دنبال افزایش قیمت ارز، قیمت انواع سکه ها و نیز طلا با افزایش همراه شد که این افزایش، رکود عجیبى را به بازار طلا و سکه تحمیل کرده است.

کشتى آرا در پایان با بیان اینکه علی‌رغم افزایش قیمت ها اما صنعت طلاى کشور با رکود شدید و بى سابقه اى همراه شده است، گفت: افزایش قیمت طلا باعث شد تا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان مصرف طلا در کشور به شدت کاهش یابد.

کد خبر: 964655

وب گردی

وب گردی