پازوکی: تضعیف صنعت هوافضا منجر به کاهش توان دفاعی کشور می‌شود

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: اگر صنعت هوافضا تضعیف شود توان دفاعی ما ضعیف می شود و محققینی که در این حوزه تربیت شدند بی انگیزه و دلسرد شده و مثل خیلی از نخبگانی که از کشور رفتند به خارج از ایران مهاجرت کرده و در همان کشورهایی فعالیت می کنند که ما را تحریم کردند.

دکتر فرشاد پازوکی عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیر تحریم ها بر صنعت هوا فضای ایران گفت: تحریم ها در بحث موشکی تاثیر چندانی نداشته است؛ اما در بحث هوانوردی و تامین هواپیمای مسافربری قطعا اثر گذار بوده است. در حال حاضر هواپیماهای مسافربری فرسوده هستند که قطعا خطرناک است و هر آنچه وجود دارد تقریبا متعلق به ناوگان هوایی قبل از انقلاب است.

نایب رئیس انجمن هوا فضای ایران افزود: در حال حاضر از طریق یکسری کانال های غیر رسمی، تعدادی هواپیمای مسافربری ملخی دست دوم وارد کشور کردیم که متاسفانه به دلیل شرایط تحریم نمی توانیم هواپیمای نو خریداری کنیم.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش هوافضا، صنعت موشکی ایران جز 6 کشور برتر دنیا قرار دارد، به دلیل تحقیقات و مراکز پژوهشی گسترده در کشور وضعیت خوبی در این زمینه داریم و از صنعت دفاعی مستحکمی برخورداریم. پیشرفت و توسعه صنایع دفاعی مساله ایی داخلی است که تحریم ها تاثیر چندانی بر آن نداشته است و در واقع در این صنعت به خودکفایی رسیدیم.

پازوکی با اشاره به پرتاب ماهواره و همچنین صنایع موشکی، ایران را جزو 11 کشور برتر دنیا در زمینه پرتاب ماهواره دانست و گفت: فعلا در مدارهای پایین و نزدیک به زمین پرتاب را انجام دادیم، در حال تحقیقات برای رسیدن به مدارهای بالاتر که اصطلاحا ژئو نامیده می شوند، هستیم.

نایب رئیس انجمن هوا فضای ایران متذکر شد: پیشرفت ایران در زمینه پرتاب ماهواره و موشک جنجال‌های سیاسی بسیاری را به دنبال داشته است که منجر به فرافکنی آمریکا در سطح جهانی علیه ایران شده است.

فرشاد پازوکی یادآور شد: بیشتر مشکلاتمان در بخش تامین هواپیمای مسافربری است و متاسفانه برای تامین هواپیما به کشورهای تحریم کننده نیازمندیم که قطعات لازم را از این کشورها تامین کنیم، درحال حاضر مجبوریم از کانال های غیر رسمی و بازار آزاد نیاز خود را تامین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای ساخت هواپیما در داخل به تایید ICAO نیازمند هستیم که قطعا به دلیل شرایط تحریم ها اگر قابلیت تولید هم داشته باشیم چون این سازمان تایید استاندارد لازم را به ما نمی دهد قطعا نمی توانیم تولید کنیم که این اتفاق برای ما می تواند خطرآفرین باشد چون به هرصورت هواپیماهای ما فرسوده هستند.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: در حال حاضر توجه لازم به علم هوافضا نمی شود و در شرایطی که خیلی از صنایع از طریق این علم در دنیا پیشرفت کرده ما متاسفانه هنوز میزان اهمیت این صنعت را درک نکردیم، تمام رشته های مهندسی در ساختار هواپیما درگیرند که می تواند منجر به ارتباط با دیگر صنایع و ایجاد اشتغال زایی در این صنعت شود که قطعا برای رشد و توسعه کشور امری واجب و ضروری است.

نایب رئیس انجمن هوا فضای ایران یادآورشد: یکی از بهترین واحدهای دانشگاه آزاد در ارائه دانش هوا فضا واحد علوم و تحقیقات است، دانشکده هوافضا یک دانشکده مستقل بوده که در حال حاضر در دانشکده فنی مهندسی ادغام شده است و متاسفانه این ادغام منجر به تضعیف این رشته شده است.

وی تصریح کرد: اگر صنعت هوافضا تضعیف شود توان دفاعی ما ضعیف می شود و محققینی که در این حوزه تربیت شدند بی انگیزه و دلسرد شده و مثل خیلی از نخبگانی که از کشور رفتند به خارج از ایران مهاجرت کرده و در همان کشورهایی فعالیت می کنند که ما را تحریم کردند.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: انتظار داشتیم در دوره جدید توجه بیشتری به این علم می شد که این ادغام متاسفانه منجر به تضعیف گروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات شده است، رشته هوافضا در بحث درآمدزایی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد و منجر به ارتباط گسترده صنعت با دانشگاه شود و در حال حاضر با توجه به اهمیت افزایش درآمدهای غیر شهریه ای توجه به این رشته در بخش نظامی و غیر نظامی می تواند اثرات مثبت انکارناپذیری داشته باشد که متاسفانه مورد بی مهری مسئولان امر قرار گرفته است.

نایب رئیس انجمن هوا فضای ایران در پایان تاکید کرد: صنعت هوافضا در دنیا درآمدزایی بالایی دارد اگر ما به دنبال توسعه شرکت های دانش بنیان هستیم باید به این صنعت توجه کنیم تا بتوانیم در بخش ارتباط صنعت با دانشگاه هم به خوبی عمل کرده و درآمد زایی داشته باشیم که در همه دنیا به این صنعت بهای بسیاری داده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 964704

وب گردی

وب گردی