10 هزار نفر از 120 کشور جهان در دانشگاه امام خمینی قزوین، فارسی آموخته‌اند

معاون امور بین الملل دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین گفت: تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از 120 کشور جهان در مرکز آموزش زبان فارسی ما، فارسی آموخته اند.

روح الله بیات، معاون امور بین‌الملل دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با ارتباطات بین المللی این دانشگاه گفت: ماموریت ما در دانشگاه امام خمینی، ایجاد ارتباطات بین المللی است؛ بنابراین با دانشگاه های متعددی در اروپا، شبه قاره آسیا، خاورمیانه و دیگر کشورها ارتباط داریم.

وی افزود: مهم‌ترین اولویت ما در این زمینه، جذب دانشجوی خارجی است که در سال های گذشته با توجه به ترم ها و شرایط مختلف از 22 الی 35 کشور دانشجو داشته ایم. همچنین تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از 120 کشور جهان در مرکز آموزش زبان فارسی ما فارسی آموخته اند.

بیات تاکید کرد: دانشگاه ما تنها دانشگاهی است که با ماموریت ارتباطات بین المللی در سال 1362 تأسیس شده است؛ اما متاسفانه با یک سری بی توجهی هایی مواجه شده ایم که دانشگاه به اهدافش نرسیده است. با وجود این در بین دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه های شاخص در بحث فعالیت های بین المللی هستیم.

معاون امور بین الملل دانشگاه امام خمینی قزوین با اشاره به محدودیت ها و مشکلات این دانشگاه در بحث ارتباطات بین المللی گفت: دانشگاه‌های بین المللی باید به زبان انگلیسی باشند، اما در اینجا ممانعت هایی به عمل آمده و اجازه رسمی این کار را نداده اند. همچنین در سال های اخیر رقبای زیادی در میان دانشگاه های ایران به وجود آمده که کارهای بین المللی انجام می دهند و همین امر باعث شده که آن موقعیتی که ما در جذب دانشجوی خارجی داشتیم، تضعیف شود.

وی تصریح کرد: رئیس هیأت امنای دانشگاه ما رئیس جمهور است؛ ولی یک یا دو مورد بیشتر پیش نیامده که رئیس جمهور در جلسه هیأت امنا شرکت کند. وقتی رئیس هیأت امنا شرکت نکند، سایر مسائل نیز با ضعف مواجه خواهد شد.

روح الله بیات در رابطه با تاثیرات خروج آمریکا از برجام بر ارتباطات بین المللی دانشگاه ها گفت: وقتی مباحث مربوط به ارز و ارتباطات بین الملل با مشکل مواجه شود، این مسئله در دانشگاه ها هم اثر گذار خواهد بود. بر این اساس باید تغییر نظر جدی در مباحث مربوط به بودجه دانشگاه ها صورت گیرد. همچنین اساتیدی که به ایران سفر می کنند، در آینده برای سفر به آمریکا با مشکل مواجه می شوند و این مسئله نیز موثر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع گمان نمی کنم که این مسائل بسیار حاد باشد، اما به طور کلی باید تجدید نظرهای جدی در زمینه بودجه و حوزه ارتباطات بین المللی داشت. در این خصوص از طریق دیپلماسی علمی، در حوزه روابط دانشگاهی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. دانشمندان در ارتباطاتی که با هم دارند، ملاحضات سیاسی کمتری دارند، بلکه بیشتر مسائل علمی برای آنها اهمیت دارد؛ لذا این دیپلماسی در کنار دیپلماسی عمومی کشور می تواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 964744

وب گردی

وب گردی