علت افت شاخص بورس در بازار امروز/ ارز مبنا نباید ٤٢٠٠ تومان باشد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: درصورتى که ارز ٤٢٠٠ تومانى به عنوان ارز مبنا قرار گیرد باید انتظار افت بازار اما با شدت کمترى را طى روزهاى آینده داشته باشیم.

على اسلامى، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز دلیل افت شاخص کل در بورس که امروز شاهد آن بودیم را اینگونه بیان کرد: منفى بودن شاخص در بازار سرمایه متاثر از دو عامل عمده است، در ابتدا بعد از اعلام سیاست هاى ارزى دولت و بانک مرکزى مبنى بر تعیین قیمت ارز در سامانه نیما و حذف چند نرخى بودن ارز، بسیارى از کارشناسان تصور این را داشتند که از این پس محصولات شرکت ها براساس ارزى که در سامانه نیما کشف قیمت مى شود، قیمت گذارى خواهند شد.

او در ادامه بیان کرد: متاسفانه تاکنون چنین اقدامى میسر نشده و کماکان بسیارى از شرکت ها مجبور هستند تا محصول خود را در بورس کالا بر مبناى ارز ٤٢٠٠ تومان به انضمام پنج درصد عرضه کنند. این امر به میزان قابل توجهى انتظار درآمدى بسیارى از شرکت ها نظیر شرکت فولادى و پتروشیمى که محصولات خود را در بازار داخل مى فروشند و یا مجبور به عرضه در بورس کالا هستند دچار اختلال کرد و در نهایت این کاهش درآمد انتظارى، به واسطه چنین ریسکى باعث افت قابل توجه سهام در بازار شد.

اسلامى به عامل دیگرى که مزید بر علت افت شاخص بورس شد، تاکید کرد و افزود: بعد از رشد قابل توجه بسیارى از شرکت ها در یک بازه زمانى نسبتا مستمر و طولانى، بازار نیارمند یک اصلاح قیمتى بود که البته بعضى از حقوقى ها نسبت به عرضه قابل توجه سهام متقابلا اقدام کردند، این فشار عرضه و نیاز به اصلاح قیمتى منجر به افت شاخص در بازار سرمایه شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا افت شاخص در بورس ادامه دار است یا خیر، گفت: فراز و نشیب، افت و رشد شاخص در بورس به عنوان نفس بازار سرمایه تلقى مى شود، به طور طبیعى طى کردن مسیر یک طرفه صعودى در یک بازه زمانى بلند مدت الزاما اتفاق خوبى براى یک بازار مالى ساختار یافته نیست، بنابراین باید انتظار مقدارى اصلاح را در بازار داشته باشیم.

او در پایان ادامه داد: تداوم افت شاخص در بورس وابسته به شایعات و اخبارهایى خواهد بود که پیرامون نرخ ارز مبنا براى عرضه محصولات شرکت هاى معدنى و پتروشیمى در بورس کالا مطرح مى شود، درصورتى که همین روند ادامه داشته باشد و ارز ٤٢٠٠ تومانى به عنوان ارز مبنا قرار گیرد باید انتظار افت بازار اما با شدت کمترى را طى روزهاى آینده داشته باشیم اما اگر تصمیم دیگرى اتخاذ شود که منجر به افزایش قیمت ارز مبنا شود روند بازار متعادل و حتى ممکن است براى مدتى صعودى شود.

کد خبر: 964753

وب گردی

وب گردی