وزیر اقتصاد و رئیس سازمان  برنامه و بودجه نیاز به تغییر دارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نوع تفکر دولت اظهار داشت: تفکری که در پنج ساله گذشته حاکم بوده تفکری نیست که بتواند اقتصاد ایران را در شرایط بحرانی مدیریت کند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص این که آیا با تغییر رئیس بانک مرکزی نیازی به تغییرات دیگری در تیم اقتصادی دولت حس می شود یا خیر، گفت: تا این لحظه تغییر مهمی رخ نداده است. رئیس بانک مرکزی باید عوض می شد چون دوره پنج ساله وی تمام شده بود و در دوره مسئولیت خودش عملکرد قابل قبولی نداشت. ما خبرهایی داریم مبنی بر این که سیف در برابر تصمیماتی که گرفته می شد منفعل بود و موضع فعالی در قبال تصمیمات اتخاذ شده نداشت که اگر اینچنین بود ما شاهد مدیریت نقدینگی در کشور بودیم .

وی ادامه داد: به هر حال تغییرات نباید به این صورت باشد و از همه مهمتر اگر بهترین برنامه های ارائه شده از سوی دولت برای اقتصاد، مدیران خوبی نداشته باشند مجددا ما شاهد مشکلاتی در این عرصه خواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا مشخصا نیاز به عوض شدن وزیران اقتصاد، صنعت و ... در تیم اقتصادی دولت احساس می شود یا خیر، اظهار داشت: هم وزیر اقتصاد، رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه و هم مشاوران اقتصادی رئیس جهمور نیاز به تغییراتی دارند؛ اما آنچه مهم است تغییر تفکر است و این تفکری که تاکنون پنج ساله گذشته حاکم بوده تفکری نیست که بتواند اقتصاد ایران را در شرایط بحرانی مدیریت کند.

مصباحی مقدم با اشاره به این نکته که طی چند ماه گذشته اقدام جدی از سوی دولت برای بهبود اقتصاد کشور صورت نگرفت که در نهایت باعث افزایش نرخ ارز و قیمت سکه شد، گفت: همه از مدیریتی که باعث شد چنین تلاطمی در قیمت بازار ایجاد شود و بالا رفتن قیمت ارز و سکه را در پی داشت نگران بودند؛ ولی اقداماتی که طی چند روز اخیر از سوی دولت برای مدیریت بازار صورت گرفته قابل قبول است.

وی ادامه داد: دولت برای کالاهای اساسی نرخی را در نظر گرفته است که با نرخ های قبلی تفاوت زیادی ندارد و همین کار باعث می شود تا ثبات در قیمت کالاهای اساسی به وجود آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولت راه های دیگری مبنی بر وجود سامانه ای ارزی برای مدیریت قیمت کالاهای وارداتی و حتی تقاضاهایی که برای ارز می شود، در نظر گرفته است تا صادرکنندگان کالا بتوانند ارز خودشان را از طریق همین پایگاه تامین کنند و متقاضیان ارز هم بتوانند بسته به نوع سفارش خود، در این سامانه ارز مورد نیازشان را دریافت کنند.

مصباحی مقدم افزود: با این اقدامات آرامش نسبی به وجود آمده ولی حتما نیاز به مراقبت و کنترل بیشتری دارد تا دوباره با به هم ریختگی در بازار و قیمت ها مواجه نشویم.

وی با اشاره به خبرهای شنیده شده مبنی بر اضافه شدن روزانه هزارمیلیارد تومان به نقدینگی کشور ابراز کرد: این اتفاق نگرانی را به وجود می آورد مبنی بر این که باید نقدینگی کشور مدیریت شود و اگر چنین اقدامی صورت نگیرد مجددا ما با مصیبت دیگری در عرصه اقتصاد مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964760

وب گردی

وب گردی