جاذبه های خوراکی در کشورهای توریست پذیر

این روزها به خاطر تعطیلات تابستانی اکثر مردم دل به سفر می‌بندند و سری به جاهای توریستی می‌زنند تا در کنار جاذبه‌های دیدنی ، از غذاهای لذیذ و سالم نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها به خاطر تعطیلات تابستانی اکثر مردم دل به سفر می‌بندند و سری به جاهای توریستی می‌زنند تا در کنار جاذبه‌های دیدنی ، از غذاهای لذیذ و سالم نیز بهره‌مند شوند.

ما در اینجا شما مسافران و همراهان را با چند شهر توریستی آشنا می‌کنیم.

استانبول به عنوان دروازه‌ی اروپا بر مشرق زمین و یک ابرشهر جهانی است که هر ساله میزبان توریست‌های مختلفی از اقصی نقاط جهان بوده، رستوران‌های خوش رنگ و لعابی را در خود جای داده است اما غذاهای خیابانی آن هم کم‌هزینه است و هم خوشمزه.

در کنار رستوران‌های مجلل با منوهای وسوسه‌کننده، غذاهای خیابانی یکی از گزینه‌های محبوب توریست‌ها و افراد محلی در هر شهری است. هرچند خوردن انواع غذاها در رستوران‌ها می‌تواند مسیر خوبی برای شناسایی ذائقه‌ی یک ملت باشد، اما ایستادن در کنار خیابان و مزه مزه کردن آنچه که مردم شهر هر روز در طول زندگی پر مشغله‌ی خود استفاده می‌کنند، علاوه بر آشنایی با ذائقه، پنجره‌ای از فرهنگ کشور میزبان را نیز به روی گردشگران باز می‌کند، چراکه طیف گسترده‌ای از افراد، فارغ از طبقه‌ی اجتماعی همیشه گرد بساط فروشندگان غذای خیابانی جمع می‌شوند. پیش از خرید تور های استانبول ادامه مطلب را بخوانید.

سیمیت (Simit)

در استانبول نمی‌توان فردی را از تمام طبقات اجتماعی یافت که قدرت مقاومت در برابر عطر نان تازه‌‌ای را داشته باشد که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است. اگر آمریکایی‌ها با لیوان‌های سلولزی حاوی قهوه در حال رفتن به سرکار شناخته می‌شوند، نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح را نیز باید سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ خواند که می‌توان لذت آن را نوشیدن چای در یک استکان کمر باریک شیشه‌ای دوچندان کرد. البته سیمیت در طول روز نیز در دسترس است و می‌توان این نان را از گاری‌هایی که سیمت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها تهیه کرد.

بالیک اکمک (Balik-Ekmek)

مجاورت استانبول با تنگه‌ی بسفر علاوه بر مناظر زیبا و به یادماندنی، هدیه‌ی دیگری نیز برای این شهر دارد و آن رژیم غذایی مملو از غذاهای دریایی ساکنان این شهر است. ماهی علاوه بر منوی رستوران‌های پر زرق و برق، راه خود را به دکه‌های خیابانی نیز باز کرده و در صورت عبور از محلاتی نظیر کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توان رایحه‌ی مست کننده‌ی ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره را احساس کرد. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود. به گفته‌ی افراد محلی، ساندویچ ماهی که پس از نشستن در این مکان سرو شده و میل می‌شود، بسیار لذت بخش‌تر از زمانی است که آن را بصورت ایستاده بخورید.

لهمجون (Lahmacun)

لهمجون یا پیتزای ترک ساده‌ترین و در عین حال یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که اخیرا راه خود را به برخی از استان‌های شمال غربی کشورمان نیز باز کرده است. لهمجون شامل خمیر نازکی است که روی آن تکه‌هایی از ترکیب گوشت قرمز چرخ‌کرده، پیاز و فلفل قرمز پخش شده و برای دقایقی در تنور مورد نوازش آتش قرار گرفته است. در واقع لهمجون شبیه به نان لواش است با این تفاوت که روی آن در زمان پخت، مواد نام‌برده اضافه شده است. لهمجون را باید پس از خارج شدن از تنور میل کرد. در کنار لهمجون مقدار زیادی جعفری تازه و آب لیمو نیز سرو می‌شود که با اضافه شدن دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) همه چیز برای تجربه‌ی یک وعده‌ی غذای لذیذ در دسترس است. لهمجون را می‌توان در تمام محلات استانبول پیدا کرد، اما اگر به دنبال بهترین لهمجون تهیه شده در تنورهای سنگی باشید، بهتر است به سراغ لهمجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) بروید.

دوروم (Durum)

دوروم از نظر مواد مورد استفاده در آن یکی از متنوع‌ترین غذاهای خیابانی عرضه شده در استانبول است. دوروم بیشتر به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد و نام آن نیز گویای همین مساله است. دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت، و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌شود. شکل ظاهری دوروم و دست و پاگیر نبودن مصرف آن، این غذا را بسیار محبوب کرده است. برای صرف بهترین دوروم‌های استانبول بهتر است در میدان معروف تاکسیم به سراغ بامبی یا کیزیل کایالار بروید.

تانتونی (Tantuni)

تانتونی را باید برادر دوروم خواند. تانتونی نیز بصورت لقمه‌ای سرو می‌شود و محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. تانتونی را می‌توان در دو نوع تند و معمولی تهیه کرد، هرچند اهالی شهر مرسین که زادگاه تانتونی است، معتقدند اگر تانتونی لب و زبان را نگزد، تانتونی واقعی نیست. یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی تانتونی، امینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله‌ی بیلورجو در میدان تکسیم است.

ازمیان مطالب پیشین سایت: دیدنی های سفر به هند

میدیه دولما (Midye Dolma)

میدیه دولما بیشتر به عنوان یک میان وعده شناخته می‌شود تا یک غذای کامل. میدیه دولما در واقع ترکیبی از نصف صدف دریایی و برنج بسیار تندی است که با لیموی تازه همراه می‌شود. این میان وعده‌ را می‌توان هر شب در دکه‌های متعددی که در میدان تاکسیم واقع شده، پیدا کرد. میدیه دولما روش خاصی نیز برای خوردن دارد. هر یک از تکه‌ها را باید بصورت پشت سرهم و بی وقفه تا زمانی که حدودی احساس سیری القا شود، خورد. در غیر این صورت با توجه به اینکه دانه‌های برنج حجیم می‌شوند، نمی‌توان همه‌ی یک پرسی را که خریداری شده، خورد و در اینصورت باید ۲۰ لیر از پول خود را دور بیاندازید.

غذاهای گرجستان یکی از محبوب ترین غذاها در منطقه قفقاز می باشد. غذاهای محلی در بین گردشگران خیلی طرفدار دارد. توریست ها هم در لوکس ترین رستورانهای گرجستان و هم در کافه ها میتوانند غذاهای محلی گرجی را تست کنند. البته برای مسافرانی که میخواهند در هزینه ها صرفه جویی کنند، غذاهای خیابانی بهتر است.

غذاهای خیابان تفلیس

غذای خیابانی در تفلیس ارزانتر است با توجه به این واقعیت که غذاهای گرجی دارای کالری زیاد و مغذی هستند، با هزینه ای کم می توانید شامی عالی نوش جان کنید. فقط یادتان باشد غذاهای گرجی پر ادویه هستند. در اینجا چند تا از محبوب ترین این غذاها را معرفی می کنیم.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تورهای گرجستان ارزان به سایت سفر باتو مراجعه کنید.

وتزل پرتزل

مطمئنا ارزشش را دارد که غذاهای محلی گرجی را امتحان کنید، ولی اگر غذاهایی مثل همبرگر های کلاسیک و یا دونات ها را از دست بدهید، میتوانید هر جایی از تفلیس آن را پیدا کنید. حتما عاشق پرتزل های وتزل پرتزل خواهید شد. اگر یک بار این غذا را امتحان کنید هرگز طعمش را فراموش نخواهید کرد. این کافه در خیابان روستاولی قرار دارد.

پوری

غذاهای گرجی با نان سرو می شوند. نان گرجی منحصر به فرد است و یک غذای خیابانی در تفلیس به شمار می رود. پوری یکی از منحصر به فرد ترین غذاهای گرجی می باشد که ترکیب اصلی آن نان و خمیر است و بر روی تنور سنتی پخته می شود.

نادوگی

نادوگی یک پیش غذای گرجی لذیذ می باشد که خیلی ساده است. این غذا از نان و نعنا و پنیر محلی تهیه می شود. بیشترین موادی که در این غذا وجود دارد پنیر است که طعم خاص و خوشمزه ای به آن بخشیده است.

جونجولی

جونجولی هم یک پیش غذای جالب گرجی می باشد که در کافه رستورانهای خیابانی سرو می شود. این غذای ترش که قیافه چندان زیبایی ندارد. طعمی شبیه زیتون شور دارد. قیمت این غذا مناسب ارزان است و هر جایی در کشور گرجستان یافت می شود.

غذاهای خیابانی دبی

دبی به آسمان خراش ها و مراکز خریدش معروف است پس احتمالا خیلی ها فکرش را هم نمی کنند که این شهر غذاهای خیابانی خوشمزه ای داشته باشد! با اینکه کسی دبی را شهر غذاهای خیابانی نمی داند اما غذاهای خیابانی این شهر آرزوی خیلی از شکم گردان است. اینکه در دبی چه غذایی بخورید کاملا بستگی به این دارد که دلتان می خواهد چه نوع تعطیلاتی را بگذرانید اما اگر می خواهید مثل محلی ها غذا بخورید به سراغ غذاهای خیابانی بروید. می خواهیم لیستی از غذاهای خیابانی دبی را معرفی کنیم تا این بار اگر گذرتان به شهر لوکس دبی افتاد با امتحان این غذاها، دبی گردی متفاوتی را برای خود رقم بزنید.بیشتر بخوانید: تور دبی

شاورما | Shawerma

شاورما که با تکه های نازک مرغ و گوشت درست می شود بدون شک از محبوب ترین غذاهای خیابانی دبی است. برای تهیه این ساندویچ خوشمزه، گوشت به همراه سبزیجات تازه، پیاز و سس لای یک نان نرم پیچیده می شود. شاورما یکی از بهترین غذاهای خیابانی دبی است که ارزشش را دارد که برای امتحان آن هم شده سفری به دبی ترتیب دهید! برای خوردن بهترین شاورما می توانید به رستوران خیابانی الملاح بروید. تکه های مرغ شاورماهای این رستوران کاملا مزه دار و ترش است و مزه اش تا مدت ها زیر زبانتان باقی می ماند.این مطالب را از دست ندهید: تور لحظه آخری

ساندویچ شیش تاووک | Shish Tawouk Sandwich

این ساندویچ هم از غذاهای خیابانی محبوب دبی است اما خیلی از گردشگران آن را نمی شناسند! برای درست کردن این ساندویچ، تکه های مرغ را با سیر و ادویه مزه دار می کنند و آن را به همراه سبزیجات و خیارشور لای نان می گذارند. کمتر گردشگری پیدا می شود که طعم باورنکردنی این ساندویچ را دوست نداشته باشد پس بعید هم نیست که همین که این ساندویچ را تمام کردید باز هم دلتان یک ساندویچ دیگر بخواهد!

سمبوسه | Samboosa

سمبوسه در اصل در هند اختراع شده اما در دبی هم از غذاهای خیابانی محبوب است. سمبوسه های دبی هم مثلثی شکل هستند و با انواع گوشت، سبزیجات و ادویه پر می شوند. حواستان باشد این سمبوسه ها آنقدر ترد و خوشمزه اند که تا چند تا از آن را نخورید راضی نمی شوید. می توانید در حالی که در حال گشت و گذار در بازارهای محلی دبی هستید چند تکه ای از این سمبوسه ها تهیه کنید و با خوردن آن ها هم طعم غذاهای محلی را بچشید و هم پرانرژی تر شهر را بگردید.

مناکیش | Manakkish

اگر در جایی مثل دبی به دنبال یک نان سنتی و خوشمزه می گردید که عطر آن تا مدت ها در خاطرتان بماند به سراغ نان مناکیش بروید. برای درست کردن این نان، روی یک تکه خمیر، خوراکی های خوشمزه ای از گوشت و سبزیجات گرفته تا روغن زیتون و آویشن ریخته و در فر یا تنور می پزند. در ایران هم فتیرهای زیادی هست که تا حدودی شبیه مناکیش کشورهای خاورمیانه است. با دیدن این نان سنتی شاید تا حدودی یاد پیتزا بیفتید اما به هر حال خمیری که برای درست کردن این نان ها به کار می رود از خمیر پیتزا ضخامت بیشتری دارد و شبیه نان است.

چای کاراک | Karak به همراه دونات

چای کاراک از نوشیدنی های محبوب دبی است و با خامه (شیر) و ادویه درست می شود. می توانید این چای را در داخل یک فنجان کاغذی به قیمت فقط ۱ درهم از مقابل همه مغازه ها و دکه های کنار جاده ای تهیه کنید. بهترین چیزی که می توان به همراه این چای خوشمزه خورد یک دونات شکری است. در حالی که در حال نوشیدن یک فنجان کاراک هستید متوجه می شوید که چرا دبی یکی از بهترین شهرهای دنیاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 964832

وب گردی

وب گردی