خودروهای فاقد معاینه فنی حق تردد ندارند

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران گفت:‌ آلودگی هوا و ترافیک دو دغدغه اصلی مردم در تهران است، برای رفع مشکل ترافیک در گام اول ایجاد یک سیستم هوشمند است.

به گزارش ایسکانیوز معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا در دستور کار است گفت:‌طرح "کاهش آلودگی" از اول آبان در کل پایتخت اجرایی می شود و باید تمامی خودروها برای تردد معاینه فنی داشته باشند.

محسن پور سید آقایی به موضوع زوج و فرد در تهران اشاره کرد و گفت: باید این موضوع حل و فصل شود چرا که تأثیرات زوج و فرد کوتاه‌مدت بوده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه قراردادی با دانشگاه تربیت‌مدرس در این باره منعقد کرده‌ایم گفت: قرار است بر روی طرح زوج و فرد مطالعاتی صورت گیرد و بعد ببینیم جایگزین آن چه طرحی شود.

محسن پورسیدآقایی به بحث پارک حاشیه‌ای در تهران اشاره کرد و گفت: مطالعات زیادی در این باره صورت گرفته است مزایده‌ای جهت تجهیز، نگهداری و بهره‌برداری از پارک حاشیه‌ای برگزار می‌شود و هفته آینده این مزایده منتشر خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران ابتدا طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای به صورت پایلوت در منطقه 2 اجرا می‌شود و سپس آن را در کل تهران تسری می‌دهیم.

این مقام مسئول گفت: همچنین باید بر روی شماره‌گذاری خودروها برنامه‌ریزی شود یکی از مشکلات اساسی شماره‌گذاری بی‌رویه خودروها است و در این زمینه در حال انجام مطالعه هستیم.

پورسیدآقایی به توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه بارها توضیح داده‌ام.

وی با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا در دستور کار است گفت:‌ سالانه نزدیک به 5 هزار کشته ناشی از آلودگی هوا داریم این رقم منهای افرادی است که به بیماری‌های مزمن ناشی از آلودگی هوا دچار می‌شوند.

طرح "کاهش آلودگی" از اول آبان در کل پایتخت اجرایی می شود و باید تمامی خودروها برای تردد معاینه فنی داشته باشند

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه 70 درصد آلودگی از حمل و نقل عمومی است گفت:‌30 درصد آلودگی برای کارخانجات، صنایع و گرد و غبار است برای رفع این 70 درصد آلودگی کارهای زیادی شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه معاینه فنی را سختگیرانه‌تر کرده‌ایم گفت: مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای آبان در تهران آغاز می‌شود تا ابتدای آبان به شهروندان فرصت داده‌ایم که اگر خودروهایشان فاقد معاینه فنی است بروند معاینه فنی کسب کنند و اگر خودروهایشان معایب دارد بروند آن را برطرف کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه از ابتدای آبان باید تمام خودورها معاینه فنی داشته باشند گفت: در حال حاضر فقط دوربین‌های زوج و فرد و طرح ترافیک آن هم در ساعت مجاز خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را جریمه می‌کند اما از ابتدای آبان به صورت 24‌ساعته و در تمام طول هفته خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند. ما مایل نیستیم افراد را جریمه کنیم ما می‌خواهیم مردم قانون‌مند شوند و با دریافت معاینه فنی باعث کاهش آلودگی هوا شوند.

به گفته معاون شهردار تهران میزان جرایم خودورهای فاقد معاینه فنی روزی 50 هزار تومان است.

وی در خصوص کامیون‌هایی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند گفت:‌تردد کامیون‌ها در تهران حساب و کتاب ندارد و شمارشی در تعداد تردد کامیون‌ ها نداریم در این مدت سامانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که بارنامه برای کامیون‌ها صادر شود و تمام کامیون‌ها برای اینکه در داخل شهر تردد کنند نیاز به باربرگ دارند و این باربرگ‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

وی افزود: افراد با مراجعه به سایت تهران‌من در این سامانه ثبت‌نام کرده و بعد در سایت بارانه ثبت‌نام کرده و مسیر خود را مشخص می‌کنند و پلیس بر اساس این سایت کنترل می‌کند و کامیون‌های فاقد باربرگ متوقف می‌شود این کار به صورت آزمایشی از چهارشنبه‌ هفته جاری آغاز می‌شود تا ابتدای آبان آزمایشی است و بعد از آن الزامی می‌شود.

پورسیدآقایی افزود: صدور باربرگ برای هر کامیون لازم‌الاجراست و خودروهای فاقد باربرگ جریمه می‌شوند.

وی در خصوص محاسن انجام این کار گفت‌: ابتدا موضوع حمل بار مدیریت می‌شود و همچنین کامیون‌هایی که می‌خواهند وسیله‌ای را جابه‌جا کنند آنلاین چک می‌شوند و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد اجازه ثبت باربرگ به وی داده نمی‌شود.

وی در خصوص اتوبوس‌های شرکت واحد و سرویس‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها گفت:‌اتوبوس‌های شرکت واحد از ابتدای مهرماه اگر فاقد معاینه فنی باشند اجازه تردد ندارند. 45 روز است که این موضوع را به اتوبوسرانی اعلام کرده‌ایم و تا کنون 88.4 درصد اتوبوس‌ها معاینه فنی دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا اوایل مهر معاینه فنی اتوبوس‌ها به 95 درصد برسد و به اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی اجازه تردد نمی‌دهیم.

معاون شهردار تهران در خصوص سرویس ادارات و کارخانه‌ها گفت: این خودروها نیز باید تا ابتدای آبان معاینه فنی دریافت کنند و شرط تردد دریافت معاینه فنی است و هیچ دستگاهی قراردادی با سرویس‌های پیمانکاری که ماشین‌های آنها فاقد معاینه فنی است اخذ نمی‌کند.

وی در خصوص موضوع موتورسیکلت‌ها گفت: تا کنون در موضوع موتورسیکلت‌ها اقدامات زیادی صورت گرفته در تهران 2 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری وجود دارد که نمی‌توان 6 ماهه مشکل آنها را برطرف کرد.

وی به برقی کردن موتورسیکلت‌ها در تهران اشاره کرد و گفت: این کار زمانبر است و به موازات پروژه برقی کردن موتورسیکلت‌ها دو طرح دیگر نیز آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه موتورهای کاربراتوری با کمک شهرداری تبدیل به انژکتوری می‌شود گفت:‌برای این کار مناقصه‌ای در ماه گذشته برگزار شده و دو شرکت که مدارک و پتانسیل لازم را داشتند با آنها قرارداد منعقد شده است. از هفته آینده به این دو شرکت 50 موتورسیکلت کاربراتوری داد که آن را تبدیل به انژکتوری کنند و ظرف سه ماه نتایج آن مشخص شود.

به گفته پورسیدآقایی برآورد ما این است که با اجرای این کار یک سوم آلودگی کاهش یابد.

وی در خصوص هزینه تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری گفت: هزینه آن زیر یک میلیون تومان است و بخش عمده‌ای را شهرداری پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته آلودگی هوا در تهران بسیار زیاد بود و باعث تعطیلی مدارس شد گفت:‌این موضوع قابل تحمل نیست و نمی‌توان ادامه داد امیدواریم با برنامه‌های در دست اجرا بتوانیم بخش عمده‌ای از الودگی را برطرف کنیم.

وی در خصوص دو شغله بودن خودش گفت: اعضای هیأت علمی می‌توانند دو شغله باشند و مشکلی در این باره وجود ندارد.بنده هیأت علمی هستم و مکاتباتی شهرداری با دانشگاه انجام داده است.

وی در خصوص برنامه‌های شهرداری برای کاهش آلودگی هوا گفت:‌برای رفع آلودگی هوا شهرداری تهران نیازمند 8 هزار میلیارد تومان بودجه است تا بتواندآلودگی هوا را برطرف کند.

وی ادامه داد: از مجلس خواسته‌ایم در بودجه سالانه 1500 میلیارد تومان به شهرداری اختصاص دهند تا بتوانیم ظرف 5 سال معضل آلودگی را برطرف کنیم.

پورسیداقایی افزود:‌نمی‌توانیم منتظر این بودجه‌ها بمانیم کارهایی را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم مشکل آلودگی را در حد توان برطرف کنیم.

معاون شهردار تهران گفت: نزدیک به 18 درصدآلودگی هوا متعلق به ذرات PM2.5 از اتوبوس‌ها و سرویس مدارس است،‌12 درصد آلودگی مربوط به اتوبوس‌های شرکت واحد و حدود 11 درصد مربوط به موتورسیلکت‌ها است همین سه قلم را اگر دنبال کنیم حدود 50 درصد آلودگی هوا را کاهش می‌دهیم.

نزدیک به 18 درصدآلودگی هوا متعلق به ذرات PM2.5 از اتوبوس‌ها و سرویس مدارس است،‌12 درصد آلودگی مربوط به اتوبوس‌های شرکت واحد و حدود 11 درصد مربوط به موتورسیلکت‌ها است همین سه قلم را اگر دنبال کنیم حدود 50 درصد آلودگی هوا را کاهش می‌دهیم

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص ایجاد مسیرهای پیاده‌روی و مسیرهای دوچرخه گفت:‌رویکردهای جدی در این باره داشته‌ایم و قرار است برنامه‌هایی اجرا کنیم.

وی ادامه داد:‌قرار است طرح تفصیلی را اجرا کنیم و مبنای آن را توصیه پیاده‌راه‌ها قرار دهیم با همکاری شرکت‌های خصوصی دوچرخه‌های اشتراکی را راه‌اندازی کردیم و از روز گذشته این کار آغاز شده است و قرار است روز جمعه تور دوچرخه‌سواری برای خبرنگاران بگذاریم.

وی افزود: بیش از 5 هزار دوچرخه اشتراکی داریم و فرد می‌تواند دوچرخه را سوار شود و هر جای شهر آن را بگذارد و فقط بابت استفاده از آن هزینه می‌دهد شرکت مربوطه می‌رود و آن را هر جایی که است برمی‌دارد.

وی ادامه داد: به افرادی که شرایط همکاری در این زمینه را داشتند اجازه می‌دهیم و این را بگویم همه دوچرخه‌ها مجهز به GPS و قفل است و با اپلیکیشن این قفل‌ها باز می‌شود.

وی افزود: در ایام نمایشگاه دوچرخه که 6 تا 8 شهریور است رسما این کار آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی در خصوص درآمدهای ناشی از اجرای طرح ترافیک گفت: با اجرای طرح جدید ترافیک رسما درآمدهای ما کاهش پیدا کرد. تا کنون 67 میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌ایم که 10 میلیارد آن را به مترو داده‌ایم و ماهانه 10 میلیارد تومان به اتوبوسرانی کمک می‌کنیم و از ابتدای سال 42 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است.

وی با بیان اینکه بودجه معاونت حمل و نقل ترافیک 6 هزار میلیارد تومان است گفت:‌درآمد حاصل از طرح ترافیک 250 میلیارد تومان در سال است.

وی در پاسخ به این پرسش که پلیس برخی مواقع خطوط بی‌آر‌تی را باز می‌کند و به مردم اجازه می‌دهد تردد کند گفت:‌پلیس معتقد است وقتی ترافیک پس می‌زند مسیرهای بی‌آر‌تی را باز می‌کند البته جلساتی با پلیس داشته‌ایم و این موضوعات را حل و فصل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه دوچرخه در تهران شکست خورده گفت:‌این پروژه شکست‌خورده نیست روش اجرا قبلا درست نبوده است اما با مکانیزمی که طراحی شده مردم از آن استقبال می‌کند و شهرداری به خانم‌ها هم دوچرخه می‌دهد ومشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای 7 هزار میلیارد تومان است گفت:‌این طور نیست 100 تا 120 هزار جای پارک در تهران وجود دارد و میزان درآمد حاصله 120 تا 130 میلیارد تومان است. ما نمی‌خواهیم از مردم پول بگیریم ما می‌‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که مردم به جای خودروی شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص رابطه‌اش با اعضای شورا گفت: رابطه خوبی با اکثریت شورا دارم فقط تذکری که یک عضو شورا داد تذکر نبود و حکم قطعی صادر شده بود که من به اخبار عمومی پاسخ دادم این رویه دائمی نیست هر تذکری قرار نیست این طور پاسخ داده شود. عموما تذکرها جنبه سوال و پرسش دارد نه اینکه حکم صادر شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 964838

وب گردی

وب گردی