سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های دنیای عرب، در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الخلیج» امارات در مقاله ای با عنوان «بحران برونسون میان آمریکا با ترکیه» به قلم «محمد نورالدین» جنگ ترامپ علیه ترکیه را با به راه انداختن تحریم،دارای هدف سیاسی انتخاباتی از سوی وی می داند. نگارنده می نویسد: «ترامپ با تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه به علت آزاد نکردن برونسون کشیش آمریکایی ساکن در ترکیه، به اتهام جاسوسی برای خارج، جنگی را علیه ترکیه به‌راه انداخته است. در مقابل، ترکیه نیز با تحمیل مجازات هایی مشابه علیه وزیر کشور و دادگستری آمریکا به اقدام ترامپ پاسخ داد. بحران برونسون سوالات زیادی را درباره پیامدهای این تصمیم آمریکا و آینده روابط این دو با یکدیگر به وجود آورده است. ترامپ با تلاش برای آزادی برونسون درصدد استفاده تبلیغاتی از آن در آستانه انتخابات میان دوره ای مجلس سنای این کشور و کسب بیش از یک میلیون از آرای حامیان این کشیش می باشد. البته علت اصلی و بیشتر تحریم علیه ترکیه به ایران باز می گردد و ترامپ نمی خواهد که ترکیه با نپذیرفتن تحریم های آمریکا علیه ایران، نقض تحریم نماید.»

روزنامه «الایام» فلسطین نیز در یادداشتی با عنوان « حماس میان دو مشکل صلح و آتش بس » به قلم «عبدالناصر النجار» به نقض آتش بس از سوی رژیم اشغالگر قدس اشاره کرده است که به رغم توافق همه طرف ها از جمله کشورهای عربی و آمریکا؛ این رژیم، آن را نادیده گرفته است. نویسنده می نویسد:« تنها بیست وچهار ساعت بعد از آن که اعضای دفتر سیاسی حماس، نوار غزه را ترک کردند، هواپیماهای رژیم اشغالگر قدس، مکان های نظامی، سیاسی و فرهنگی موجود در نوار غزه را از شمال تا جنوب بمباران کردند. فرض بر این بود که آتش بس، یک تفاهم همه جانبه، تحت نظارت کشورهای عربی و موافقت آن ها با آمریکا باشد در حالی که کاملا روشن است برای آتش بس بهای سیاسی سنگینی وجود دارد و فقط در عرف اسرائیلی ها آتش بس در مقابل آتش بس می باشد. به طور اخص در مساله اخیر می توان گفت، اسرائیلی ها بدون کوتاه آمدن از بازگشایی حصار گذرگاه های تجاریی که در هفته های گذشته با استفاده از هواپیماهای بادبادکی آن را بسته بودند، درخواست آتش بس کامل را در مقابل آتش بس ارائه کردند. در مقابل، آتش بس مورد نظر آمریکایی ها مبتنی بر تفاهم گسترده سیاسی برای ایجاد شکاف در جبهه فلسطینی ها با هدف اجرای معامله قرن می باشد.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم به قلم «محمد امین المصری» طی مطلبی با عنوان «صحبت از جنگ در اسرائیل» به این نکته می پردازد که اسرائیل دائما از وقوع جنگ احتمالی آینده برای ترساندن اهالی ساکن نوار غزه و یا لبنانی ها سخن به میان می آورد. وی می نویسد: «بهترین مساله در نزد مسئولان اسرائیلی و در همه سطوح نظامی و دولتی، سخن گفتن از جنگ می باشد. بر این اساس تحلیلگران سیاسی این رژیم، طرح ها و سناریوهای آینده را برای جنگ ترسیم می کنند. هر کسی که روزنامه های عبری و صهیونیستی را مطالعه نماید چیزی جز سخن گفتن درباره جنگ در آنها نمی یابد. در یک زمان، نوار غزه هدف این جنگ می باشد و اگر از جنگ در این نوار ناامید شوند، سخن جنگ با لبنان در سخنان آن ها تشدید می شود. ابه هر حال امر قطعی و مسلم آن است که مسئولان اسرائیلی و رسانه های آنها، شهروندانشان را به ترک مناطق مجبور نمی کنند مگر این که از نوار غزه و لبنان یا کرانه باختری احساس خطر جدی نمایند. در این راستا، هنگامی که از نیمه دوم ماه می، فلسطینی ها اعتراضات گسترده ای را به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین آغاز نمودند، اسرائیلی ها از جنگ سخت و انتقام‌گیرانه از ساکنان نوار غزه سخن به میان می آورند.»

کد خبر: 964842

وب گردی

وب گردی