گرافیک کامپیوتری در PHP با استفاده از GD منتشر شد

​کتاب « گرافیک کامپیوتری در PHP با استفاده از GD» تالیف محمد اقبال خوانچه سپهرالدین توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (با همکاری واحد مهاباد) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروزه استفاده از وب در میان اکثر افراد به امری بدیهی و روزمره تبدیل شده است. به همان نسبت که تعداد استفاده کنندگان وب روز به روز بیشتر می­‌شود، سرعت و کارایی وب نیز در حال افزایش است. بسیاری از سازمان ها و ادارات و مراکز آموزشی و دانشگاه ها که تا دیروز خدمات خود را به صورت برنامه ­های کامپیوتری دسکتاپ عرضه می­‌کردند، امروزه سرویس­ها و خدمات خود را به صورت برنامه­ های تحت وب در اختیار کاربران قرار می ­دهند.

بسیاری از امکانات گرافیکی برنامه ­های وب و وب­سایت­ ها، توسط محیط ­های طراحی و برنامه­ نویسی سمت کلاینتی مانند HTML، java script، jquery و ... ایجاد می­ شوند. به عبارت دیگر، پردازشها و تولید افکت های گرافیکی روی کامپیوتر سمت کاربر، یعنی کلاینت انجام می­شوند. اما در خیلی از موارد نیز لازم است پردازش گرافیکی توسط برنامه سمت سرور مانند تولید تصاویر امنیتی، ایجاد لوگو روی سایت­ها، قرار دادن کپی رایت (واترمارک) روی تصاویر وب­سایت و ... . انجام شود.

با توجه به اینکه بسیاری از وب­‌سایت‌­ها و برنامه­ های تحت وب در سراسر دنیا از زبان برنامه­ نویسی سمت سرورPHP استفاده می‌­کنند، برای توسعه ­دهندگان وب، یادگیری و کار با دستورات گرافیکی این زبان محبوب، امری اجتناب­‌ناپذیر و ضروری به نظر می­‌رسد.

با توجه به اینکه منابع و مراجع انگلیسی فراوان و کاملی در اینترنت در مورد زبان PHP و دستورات و توابع گرافیکی این زبان وجود دارند. نویسنده کتاب، پس از سالها تدریس برنامه ­نویسی تحت وب و زبانPHP در دانشگاه و همچنین طراحی و ساخت وب­سایت، وجود یک کتاب فارسی کامل و جامع در ضمینه­‌ی گرافیک، به زبان PHP را درک کرد و حاصل مدتها تدریس و تجربه در این ضمینه و کارهای انجام شده در کلاس های درس در قالب این کتاب، تدوین کرده است.

در این کتاب ابتدا به آموزش مفاهیم پایه و اساسی گرافیک کامپیوتری پرداخته می­‌شود، سپس زبان برنامه‌­نویسی سمت سرور PHP معرفی می­ شود. البته هدف اصلی در کتاب « گرافیک کامپیوتری در PHP با استفاده از GD» ، آموزش برنامه­‌نویسی زبان PHP نیست، بلکه هدف، آموزش گرافیک درPHP است.

فرض بر این است که خواننده­‌ی کتاب، تا حدودی با این زبان آشنایی دارد. در ادامه، مهم‌ترین و کاربردی­‌ترین توابع کتابخانه­‌ی­ GD همراه با مثال‌هایی بررسی می شود و سپس این توابع را برای پیاده‌­سازی برنامه­ ها و الگوریتم­های گرافیکی، به صورت عملی به کار گرفته شده و در انتها، به یکی از کاربردهای بسیار مهم GD؛ یعنی تولید و پردازش تصاویر امنیتی یا همان کپچا در این اثر اشاره می شود.

کتاب « گرافیک کامپیوتری در PHP با استفاده از GD» تالیف محمد اقبال خوانچه سپهرالدین در 108 صفحه و شمارگان 500 نسخه توسط توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (با همکاری واحد مهاباد) منتشر شد.

انتهای پیام//

کد خبر: 964855

وب گردی

وب گردی