فراهم کردن امکان تامین داروهای موردی در داروخانه کیش

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با اعلام تامین ذخیره استراتژیک داروهای مورد نیاز کشور به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر، گفت: مقرر شده است تا با تقویت داروخانه هلال‌احمر در جزیره کیش داروهای مورد نیاز بیماران که بر اساس لیست وزارت بهداشت و قوانین موضوعه کشور امکان ورود آن در سرزمین اصلی وجود ندارد، در منطقه آزاد وارد شود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر علی فرجی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور ممنوع شده است؛ افزود: بر این اساس چنانچه در مواردی داروی داخلی برای توان بیماری خاصی مناسب نباشد پزشک می‌تواند آن را تجویز کند و این دارو در کمیته‌ای در وزارت بهداشت با حضور پزشک تجویز کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه استدلال پزشک برای استفاده از داروی خارجی در کمیته پذیرفته شود، طبق نامه‌ای به هلال‌احمر اعلام می‌شود و ما آن داروی موردی را به علل مختلفی از جمله تحریم‌ها از طریق منطقه آزاد کیش وارد کشور می‌کنیم.
وی با اشاره به فعال شدن بیشتر داروخانه جزیره کیش با توجه به شرایط تحریم کشور، گفت: بر این اساس از طریق این داروخانه داروهایی که مردم نیاز دارند و امکان ورود آن به سرزمین اصلی نیست و گاهی بیماران برای دریافت آن به کشورهای همجوار مراجعه می‌کنند، با مجوزهای لازم از طریق داروخانه جزیره کیش تامین خواهیم کرد.

تقویت داروخانه کیش به‌منظور واردات داروهای موردی بیماران خاص

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه برخی داروهای تولید داخل ممکن است کمتر یافت شود و برخی نیز در فهرست دارویی کشور نیست، گفت: بر این اساس و طبق روال قانونی، امکان تامین این داروها در داروخانه جزیره کیش وجود دارد و بنابراین سیستمی برای تامین این داروها در داروخانه جزیره کیش راه‌اندازی شده است.
وی با تأکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت جلوگیری از خروج ارز و لذا پرهیز از تجویز اقلام خارج از فهرست دارویی کشور از سوی پزشکان است، گفت: بر این اساس داروهایی که در داروخانه کیش ارائه می‌شود، ارز دولتی به آن تخصیص نمی‌یابد و تحت پوشش بیمه نیست و بر اساس ارز آزاد و به شرط اینکه در کمیته خاص وزارت بهداشت تأیید شود، در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

به دنبال گسترش تولید داروهای خاص و در دسترس قرار دادن آن برای مردم هستیم

دکتر فرجی با بیان اینکه سازمان تدارکات پزشکی دو کارخانه تجهیزات پزشکی و داروسازی و یک شرکت بازرگانی سها کیش دارد، گفت: بیش از 100 قلم دارو در شرکت سها پروانه تولید داشته که شامل شربت، قرص و کپسول است و همچنین فروش مستقیم دارو در داروخانه‌های مرکزی هلال‌احمر با آمار بالایی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه داروخانه تک‌نسخه‌ای هلال‌احمر در خیابان طالقانی تهران، داروخانه شماره 2 در تهرانپارس و یک داروخانه نیز در جزیره کیش فعال است، توضیح داد: هدف ما تولید داروهای معمولی نیست و به دنبال گسترش تولید داروهای خاص و در دسترس قرار دادن آن برای مردم هستیم. بر این اساس در شرکت بازرگانی سهاکیش، واردات دارو انجام می‌شودکه این کار با هماهنگی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام می‌شود و امسال با توجه به اینکه سال حمایت از تولید ملی نام دارد، تلاش می‌شود که به این مسئله توجه بیشتری در حوزه دارویی شود.
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه با توجه به تحریم‌های ظالمانه و به دستور رئیس جمعیت هلا‌ل‌احمر موظف به تأمین و ذخیره استراتژیک داروهای مورد نیاز بیماران شدیم، اظهار کرد: علاوه بر تقویت واردات دارو، تقویت تولید نیز مورد نظر است تا بتوانیم ذخیره مناسب دارویی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود دارویی نداریم که نتوانیم آن را تهیه کنیم، البته این به غیر از کمبود لیست کشوری است که توسط وزارت بهداشت 40 تا 50 قلم اعلام شده است،‌ گفت: داروهای خارج از فهرست دارویی کشور که درخواست برای آن زیاد است، اما طبق قانون برنامه ششم تجویز آن ممنوع بوده و اگر انجام شود با آن برخورد خواهد شد؛ اما اگر در کمیته خاص به تأیید برسد،‌ ما دسترسی آن را در جزیره کیش محقق می‌کنیم و در واقع داروهای کمیاب و نایاب در داروخانه کیش ارائه خواهد شد.
دکتر فرجی با بیان اینکه در موضوع تحریم‌ها، دو نوع تحریم خارجی و داخلی وجود دارد که در مورد تحریم داخلی باید مدیریت لازم را انجام دهیم، اظهار کرد: هزینه تولید دارو افزایش یافته است و برای واردات، به برخی از ملزومات پزشکی همچون فیلترهای دیالیز ارز دولتی اختصاص می‌یابد؛ اما در این زمینه هزینه‌های سرباری نیز شامل حقوق کارگران، آب، برق، گاز و هزینه بسته‌بندی وجود دارد که شامل ارز دولتی نمی‌شود.
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت به تثبیت قیمت‌ها اصرار دارد و این ما را به حاشیه ضرر برده چون قیمت تمام‌شده بالاتر رفته و ما این مسئله را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم؛ بنابراین یا باید هزینه‌های سربار را تامین کنند یا قیمت‌ها تغییر کند؛ چراکه ‌در این شرایط برای بخش خصوصی به‌صرفه نیست که حجم تولیدی خود را افزایش دهد. به علاوه در این وضعیت واردات کاهش می‌یابد و لذا باید از نظر اقتصادی واقعیات صنعت را پذیرفت. نمی‌توان قیمت‌ها را ثابت نگه داشت و فقط ارز دولتی به مواد اولیه داد.


80 میلیارد تومان بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی به هلال احمر در بخش تجهیزات پزشکی

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خریدار فیلترهای دیالیز تولیدی در سازمان تدارکات پزشکی هستند، گفت: به دلیل مشکلات طرح تحول و مطالبات زیاد از بیمه‌ها این دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند بدهی‌های خود را به ما بپردازند و اکنون 80 میلیارد تومان از دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش تجهیزات، حدود 70 میلیارد تومان در حوزه پخش و 25 میلیارد در حوزه داروسازی به ما بدهی دارند و این در حالی بوده که ما هیچ بودجه‌ای از هلال‌احمر نمی‌گیریم و خودگردان هستیم.
وی با بیان اینکه قرار است ما بازوی اقتصادی هلال‌احمر باشیم تا بتوانیم در سیل و خشکسالی به آسیب‌دیدگان کمک کنیم، گفت: با شرایط کنونی پیش آمده نمی‌توانیم سود‌ده باشیم. بیش از 2 هزار نیروی کار داریم که اگر در مورد صنعت قیمت‌ها واقعی نشود و هزینه‌های سربار لحاظ نشود به سمت مشکلات بیشتر پیش می‌رویم البته نمی‌گوییم فشار بر دوش مردم باشد، بلکه دولت و بیمه‌ها باید همکاری کنند.
دکتر فرجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده صنعت دارویی برای تقویت خود باید به صادرات روی آورد، گفت: این استدلال چندان کارشناسی نیست؛ چرا که کارخانه‌ها در هزینه روزمره خود مانده‌اند و علاوه بر آن مطالبات معوقی دارند که باید پرداخت شود و در این صورت است که می‌توان به سمت صادرات رفت، البته که ظرفیت‌های خالی در شرکت‌ها وجود دارد، اما اصول خط تولید قدیمی است.
وی با بیان اینکه چین و هند از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مواد اولیه دارویی هستند، گفت: ‌کشورهای پیشرفته نیز از این دو کشور خرید مواد اولیه دارند، چون گاهی تولید ماده اولیه مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین ما نیز بسیاری از مواد اولیه را به کشور وارد می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه تولید چه محصولات جدیدی در دستور کار است،گفت: در جنگ ایران و عراق و در شرایط تحریم، تعداد زیادی کارخانه تولید دارو راه‌اندازی شد، این اصل امروز نیز باید مدنظر باید قرار گیرد تا شاهد مقابله هر چه بهتر با تحریم‌ها باشیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است تمام تمرکز و توجه ما روی تقویت تولید است و هدف اصلی ما این است که به افزایش کمی و کیفی تولیدات خود بپردازیم. در این راستا راه اندازی خطوط جدید و نوسازی خطوط فعلی را مد نظر داریم.
دکتر فرجی در مورد اینکه آیا کمبود دارویی در داروخانه‌های هلال احمر وجود دارد یا خیر، گفت: کمبود؛ به معنی اینکه نتوانیم داروها را تامین کنیم؛ نداریم و بر اساس لیست کمبودی که منتشر می‌شود به تامین داروها می‌پردازیم و در حال حاضر مشغول ذخیره سازی دارو برای حداقل یک سال آینده هستیم. در شرایط عادی ذخیره سازی برای سه تا چهار ماه انجام می‌شود ولی در شرایط فعلی به دلیل اینکه وضعیت قابل پیش بینی نیست برای یک دوره یکساله داروها را ذخیره می‌کنیم.


توسعه و راه اندازی خطوط تولید تجهیزات دارو

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در مورد توسعه و راه اندازی خطوط تولید تجهیزات دارو، گفت: تمام تلاشمان را به کار می‌بندیم تا خط‌هایمان با همه شرایط سخت و دشوار فعالیت کنند و نیم نگاهی هم به راه اندازی خطوط جدید داریم. در کارخانه تجهیزات پزشکی پیگیر این هستیم که فیبرهای مورد نیاز فیلترهای دیالیز را در کشور تولید کنیم و در مجموع دنبال استفاده از سرمایه گذاری‌های مشترک برای راه اندازی خطوط مورد نیاز هستیم.
وی درباره وضعیت کارخانه سها پس از اینکه دو طبقه از آن آتش گرفته بود و اینکه چه زمانی ظرفیت این بخش استفاده خواهد شد، گفت: در این زمینه اختلافی میان ما و بیمه وجود دارد که در حال داوری است، البته مبالغی از خسارت پرداخت شده است. فکر می‌کنم بیش از 30 میلیارد خسارت باید پرداخت شود که بیمه معتقد است دو سوم آن را باید پرداخت کند. همچنین راه اندازی آن دو طبقه در یک برنامه مرحله‌ای در حال پیشروی است که تا الان شاید نزدیک به 30 درصد پیشرفت داشته باشد اما اگر بخواهید سریعتر این کار را انجام دهید باید به صورت سرمایه گذاری مشترک پیش برویم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 964921

وب گردی

وب گردی