رشاد: دانشگاه آزاد اسلامی  باید روی اسلامی شدن  تمرکز کند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، باید روی اسلامی شدن فضا تمرکز کند، در این راستا باید سند اسلامی شدن دانشگاه ها عملی شود.

به گزارش خبرنگارگروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم دیدار اعضای مرکز پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر قربانی مدیر کل تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام رشاد در ابتدای این مراسم در زمینه روز ازدواج گفت: متاسفانه برخی مناسبت های جزئی را بزرگ می داریم؛ اما از برخی مناسبت های بزرگ غافل می‌شویم، روز ازدواج از جمله این مراسم است. می‌توانیم در جهت آرمان های مقام معظم رهبری و آیات اساسی انقلاب اسلامی گام برداریم و از این فرصت به نحو احسن بهره برداری کنیم.

به گفته وی، در گذشته از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی، آنطور که باید در جهت صحیح استفاده نمی شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این جلسه موجب همکاری دو دستگاه خواهد شد، ظرفیت هایی در دو دستگاه وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. دکتر کلانتری به این موضوع واقف است که مشکل اساسی ما این است که نتوانسته ایم این دانشگاه را اسلامی کنیم. هر چه پیش رفته ایم از لحاظ کیفی پشرفت چندانی حاصل نشد؛ زیرا موانع فکری، فرهنگی، ذهنی، فیزیکی بسیاری در این راستا وجود داشته است.

وی اضافه کرد: حضور نماینده ولی فقیه در دانشگاه، دانشگاه را به سمت اسلامی شدن هدایت کرد. برخی اقدامات مانند شورای تحول جمهوری اسلامی، تربیت مدرس از جمله اقدامات خوب در حوزه اسلامی کردن دانشگاه ها بودند اما برخی موانع این اقدامات را خنثی کرده است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران بیان کرد: پیش‌تر در پژوهشگاه بحث‌هایی در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها با آیت الله هاشمی انجام شد. اول از ایشان خواستم که در این حوزه صبر داشته باشند؛ زیرا حدود 50 سال طول می کشد تا این موضوع محقق شود. اسلامی شدن دانشگاه ها راه دارد، به عنوان مثال کاشی کردن مساجد یا استفاده از استادان مسلمان شامل اسلامی کردن دانشگاه نیست بلکه باید علم اسلامی شود و این علم به متون منتقل شود.

وی متذکرشد: در صورتی که مسئله علوم انسانی حل نشود، باقی مسائل حل نشده و پیشرفت و تمدن سازی محقق نمی شود. همچنین تحول چندانی در حوزه ایجاد نخواهد شد، رقم اساتید دانشگاه آزاد اسلامی رقم بالایی است و همگی مسلمانان خوبی هستند اما نمی توانند حرف اسلامی بزنند زیرا مهمات کافی در اختیار ندارند. دانشگاه آزاد باید تمرکز بر روی اسلامی شدن فضا بگذارد، در این راستا باید سند اسلامی شدن دانشگاه ها عملی شود.

حجت الاسلام رشاد افزود: می توان برخی کارهای کلان را در دانشگاه آزاد اسلامی انجام داد، به عنوان مثال می توان برای استادان جوان دانشگاه آزاد دوره دانش افزایی برگزار کرد. می توانیم در حوزه هایی که فاقد رشته لازم در کشور هستیم، رشته هایی تعیین کنیم.
تولیدات دانش ما عموما در حوزه علوم انسانی نیست. ما بر مبنای سیره نبوی می خواهیم علوم انسانی تولید کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 964960

وب گردی

وب گردی