حج ایران همیشه  زبانزد  و نمونه بوده است

رییس سازمان حج و زیارت گفت: پیشگامی ایران در نمونه بودن حج بر هیچ کس پوشیده نیست و امیدواریم با اجرای مناسب برنامه ها این جایگاه را حفظ کنیم.

به گزارش ایسکانیوز نشست تخصصی تحلیلی مقایسه ای خدمات جمهوری اسلامی ایران به حجاج با سایر کشورها در هتل ویولت با حضور رییس سازمان حج وزیارت و دست اندرکاران و جمعی از پژوهشگران برگزار شد.
در این نشست حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت درباره این موضوع و خدمات ارایه شده گفت: ابتدا باید ببینیم که خدمات ارایه شده در دو دهه گذشته چگونه بوده است و خدمات آینده چگونه باید باشد.
وی افزود: این موضوع که حج ایران همیشه مورد زبانزد بوده و حتی مسئولان حج سعودی بر این مهم تاکید کرده اند بسیار حایز اهمیت است.
رییس سازمان حج وزیارت گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشته بحث ثبت نام زایران در سال ۸۵ و ۸۶ بوده یعنی با وجود اعزام به اندازه تعیین شده زایران، در نوبت انتظار چیزی حدود ۱ میلیون ۳۰۰ هزار نفر وجود دارند که چندین سال است انتظار می کشند.
محمدی افزود: اگر سالانه ۱۰۰ هزار نفر نیز عزیمت کنند در حدود ۱۳ سال به طول می انجامد و حتی باید به علاقمندان سفر حج که تاکنون ثبت نام نکرده اند و اشتیاق به این موضوع دارند، توجه شود.
وی افزود: برخی کشورها مانند مالزی رویکرد جالبی دارد و برای کسانی که علاقه به این سفر دارند از کودکی صندوق سپرده گذاری حج در اختیار دارند.
رییس سازمان حج وز یارت افزود: حج جمهوری اسلامی ایران می تواند نمونه باشد و حجاج باید به عملکرد مسئولان خود در حوزه اسکان و تغذیه توجه داشته باشند.
محمدی با اشاره به اینکه سازمان حج وزیارت بسته های کاملی به حجاج ارایه می دهد یعنی اینکه از ابتدا تا انتهای سفر با سازمان حج وزیارت هستند گفت: بسیاری کشورهای دیگر این خدمات را به حجاج خود ارائه نداده اند.


رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در حمل و نقل نیز شاهد خدمات حمل و نقل درون شهری هستیم که هیچ کشوری به این ترتیب خدمات نمی دهد.
محمدی افزود: در بحث اسکان نیز ما مهمترین تلاش های خود را داشته ایم و هتل های مناسبی را اجاره کرده ایم و بسیاری کشورهای دیگر چنین خدمات وسیعی را در اسکان ارایه نمی دهند.
وی افزود: در حوزه تغذیه و تدارک و وجود آشپزخانه ها، می توان گفت که تقریبا کمتر کشوری همانند ایران به تدارکات و تغذیه به این ترتیب می پردازند.


رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آشپزخانه زایران ایرانی مناسب است، گفت: منظور بنده الافندیه است که به صورت متمرکز و با پیشرفته ترین دستگاه ها به خدمات پخت غذا می پردازد.
محمدی به موضوع راهنمایان اشاره کرد و گفت: راهنمایان نیز یکی از خدمات به حجاج ایرانی محسوب می شود که ما را از کشورهای دیگر متفاوت نشان می دهد.
محمدی تاکید کرد: تمامی خدمات ارایه شده در حوزه هایی مانند نقل، تغذیه، اسکان و .... بوده است و شاید کشورهای دیگر نتوانسته اند به طور کامل در این زمینه ها فعال باشد.

وی افزود: در حوزه فناوری و خدمات الکترونیکی نیز سازمان حج از جمله سازمان های برتر محسوب می شود چرا که به عنوان نمونه تمام کارها اعم از ثبت نام و ... به صورت الکترونیکی انجام می گیرد.

کد خبر: 965047

وب گردی

وب گردی