تحریم ها براى ما یک رحمت بود/ تولیدکنندگان به تولید داخلى روى آوردند

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکى و آزمایشگاهى گفت: تحریم ها در کل براى ما رحمت بود؛ زیرا تا یک مدت برخى از تولیدی ها که به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بودند، مجددا به تولید داخلى روى آوردند.

قاسم نوده فراهانى، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکى و آزمایشگاهى در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز، با بیان اینکه طبق اعلام دولت، زمینه تامین ارز ٢٥ نوع کالا از کالاهاى اساسى جهت واردات فراهم شده است، گفت: براساس قیمت گذارى انجام شده از سوى وزارت بهداشت برمبناى ارز ٤٢٠٠ تومانى و نیز ایجاد کنترل هاى لازم از طریق اتاق اصناف تا اردیبهشت ماه سال ٩٨ شاهد هیچ گونه تغییر قیمتى در بازار این کالاها نخواهیم بود.

او در ادامه به تاثیر تحریم‌ها بر حوزه لوازم پزشکى اشاره کرد و افزود: تحریم ها در کل براى ما رحمت بود بدین دلیل که تا یک مدت برخى از تولیدیها به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بودند؛ اما با به وجود آمدن تحریم‌ها، تولیدکنندگان به خود آمده و مجددا به تولید داخلى روى آوردند.

نوده فراهانى تغییرات ایجاد شده در حوزه لوازم پزشکى را طى چند وقت اخیر چشمگیر دانست و افزود: در حال حاضر با ارزى که به حوزه لوازم پزشکى تخصیص داده شده است و نیز طبق قول دولت که پرداخت این ارز تداوم پیدا خواهد کرد تا جایى که تولیدکنندگان از لحاظ تولید داخلى توان داشته باشند به تولید مى پردازند و در زمینه واردات کالاهایى هم که بازار نیاز دارد با ارز ٤٢٠٠ تومانى در کشور تامین مى شود؛ بنابراین به نظر مى رسد که در حوزه تجهیزات پزشکى با مشکلاتى مواجه نخواهیم شد.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکى و آزمایشگاهى اظهار داشت: وزارت بهداشت باید به طور حتم نظارت و کنترل مشترکى با حوزه اتحادیه صنفى داشته باشند تا اگر خدایى ناکرده کسى به دنبال سوءاستفاده از موقعیت بازار بود مانع فعالیت سودجویانه آنها شویم.

نوده فراهانى به تغییرات قیمتى ایجاد شده در حوزه لوازم پزشکى اشاره و بیان کرد: چیزى که مسلم است این است که لوازم پزشکى برخلاف دیگر کالاها که به طور مداوم با افزایش همراه بوده است در این حوزه با تغییر قیمت چندانى مواجه نبوده؛ زیرا لوازم پزشکى یک کالاى تخصصی است که مصرف کننده آن شبکه هاى درمانى محسوب مى شوند و با مردم سرکار ندارند.

او در پایان اظهار داشت: برخى دیگر از کالاهاى لوازم پزشکى به دلیل اینکه باید در کشور وارد شوند به واسطه نوسانات نرخ ارز به مدت کوتاهى دچار نوسان قیمتى شدند که این نوسان قیمت ها هم با دستور رئیس جمهور که اعلام کردند قیمت ها تا پایان اردیبهشت ثابت مى ماند حل شده است، در حال حاضر دیگر مشکلى در زمینه افزایش قیمت کالاهاى وارداتى لوازم پزشکى وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965048

وب گردی

وب گردی