بنگاه‌های زود بازده به دلیل عدم اتصال به زنجیره ارزش موفق نشدند

سرپرست وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بنگاه‌های زود بازده به دلیل عدم اتصال به زنجیره ارزش موفق نشدند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، انوشیروان محسنی‌بندپی سرپرست وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی امروز در سمینار آموزشی تامین مالی بنگاه‌های خرد و کوچک، تاکید کرد: ما ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی در کشور داریم، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در یک برنامه راهبردی و استراتژیک از استعدادها و توانایی‌ها در زمینه اشتغال مولد استفاده کنیم.

او توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک را از مهمترین دغدغه کشورهای در حال توسعه برشمرد و افزود:کشورهای توسعه این مسیر را طی کرده و اثرات آن را در رشد خود دیده‌اند، اما کشورهایی نظیر ما نتوانستیم از مؤلفه‌هایی که در اختیار داریم، از این مسیر استفاده کنیم.

سرپرست وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت:‌ در بررسی ساختار صنعت کشورهای در حال توسعه می‌بینیم، بنگاه‌ها بدون اقتصاد به زنجیره ارزش رها می‌شوند و آسیب‌پذیری از همین جا آغاز می‌شود.

محسنی‌بندپی با اشاره به تصمیم سال‌های گذشته بر اختصاص اعتبار 900 میلیارد تومانی به بنگا‌های زودبازده یادآور شد: چون حلقه علمی، تخصصی و کارشناسی را بر زنجیره تامین و ارزش ایجاد نکردیم، خروجی موفقی نداشتیم و آسیب‌پذیری در این زمینه بسیار زیاد بود.

او با تاکید بر اقتصاد پایدار و تعریف زنجیره ارزش می‌تواند اشتغال مولد و پایدار ایجاد کند، تصریح کرد: بر اجرای این مسئله چند اشکال در کار ما وجود داشت و به همین دلیل به نتیجه مطلوب نرسیدیم.

سرپرست وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: گرچه تامین منابع مالی شرط لازم برای آغاز هر فعالیت اقتصادی است، اما کافی نیست. اشکالی که در نگاه ما به بنگاه‌های خرد و کوچک وجود دارد این است که با همان نگاهی که به بنگا‌ه‌های بزرگ داریم ، به آنها می‌نگریم و همان قوانین را برایشان در نظر می‌گیریم. در صورتی که فلسفه تامین مالی بنگاه‌های خرد این است که آنها را از وثایق و ضمانت‌ها بی‌نیاز کنیم، چرا که این بنگاه‌ها کم‌درآمد هستند، اما استعدادهای زیادی دارند و ضروری است تا چتر حمایت بر آنها شمولیت بیشتری پیدا کند.

محسنی بندپی با اشاره به تجربه مبارزه با اعتیاد در سال‌های اخیر یادآور شد: تا زمانی که حلقه جامعه‌پذیری و توانمندسازی را فراموش کرده بودیم، پیشگیری و درمان اثربخش نبود، اما با یک راه حل علمی و اساسی این حلقه ایجاد شد.

او معتقد است در زمینه بنگاه‌های خرد و کوچک نیز باید با یک نگاه علمی زنجیره ارزش تکمیل شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 965101

وب گردی

وب گردی