برخی لیدرها کمتر از اراذل و اوباش نیستند

لیدرها در فوتبال به معضلی جدی تبدیل شده اند و مدیرعامل سابق باشگاه استقلال معتقد است باید از محیط های ورزشی، دورشان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، تیم فوتبال پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر، بعد از کسب دو پیروزی پیاپی در لیگ هجدهم به اهواز رفت تا دیدار هفته سوم را مقابل استقلال خوزستان برگزار کند. سرخ پوشان پایتخت در این بازی به نتیجه تساوی بدون گل دست یافتند و نتوانستند سومین برد متوالی خود را جشن بگیرند. در پایان بازی، حسین ماهینی، کاپیتان دوم پرسپولیس در توییتی، رئیس کانون هواداران تیمش را متهم به «بی عرضگی» کرد. درگیری مجازی بین سرخ پوشان و سکوها بالا گرفت و دو طرف پست های متعددی علیه یکدیگر در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

لیدرهای با نفوذ

نکته مهم در بحث لیدرها، قدرت نفوذ و دایره اختیارات گسترده آنها در دو باشگاه بزرگ پایتخت است. «بوقچی»ها در دهه 50، 60 و 70 به صورت خودجوش و بدون چشمداشت مالی روی سکوهای ورزشگاه ها حاضر می شدند و یک نفس، تیم محبوبشان را تشویق می کردند. «سهراب بوقی» و «ممد بوقی» از جمله بوقچی های معروف استقلال و پرسپولیس بودند که سال ها کنار هواداران ایستادند و به سکوها شور دادند. در دهه 80 اما «بوقچی» معنای تازه ای پیدا کرد. اکبر غمخوار، مدیرعامل وقت پرسپولیس در سال 1382، ساز‌وکاری برای بوقچی ها در نظر گرفت و نخستین جرقه تشکیلاتی «لیدر»ها زده شد. کم کم کارکرد لیدرها تغییر کرد و دیگر هوادارانی خودجوش به شمار نمی رفتند، این افراد عمدتا تنومند و قوی هیکل بودند و برخی از آنها به ابزاری برای کنترل سکوها و تأمین خواسته های مربیان و مدیران تبدیل شدند.

خدا نبخشد مدیرانی که پای لیدرها را به فوتبال باز کردند

مهندس امیررضا واعظی آشتیانی، عضو سابق شورای شهر تهران و معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت که سابقه مدیرعاملی باشگاه استقلال را نیز در کارنامه دارد، درباره تجربه شخصی برخورد با لیدرها در باشگاه آبی پوش پایتخت به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: متأسفانه در ایران، افرادی با ویژگی منحصر به فرد فیزیکی، چهره ها و ادبیات خاص در کنار تیم ها قرار می گیرند. خدا نبخشد برخی از مدیران و مربیانی که در دهه 80، پای این افراد را به فوتبال ایران باز کردند، به آنها بها دادند و ابزار خوبی برای تسویه حساب یا بقای جایگاه خود ساختند. چنین کاری هدفمند انجام شد و عواقب وخیمی هم به دنبال داشت.

لیدرها، سکوها را تحریک می‌کنند

شنیدن شعار علیه وزیر ورزش و جوانان و دیگر مسئولان امر، به امری عادی روی سکوها تبدیل شده است. یک کارشناس مدیریت در این باره تصریح کرد: برخی مدیران به دنبال این موضوع بودند که ابزاری برای تسویه حساب یا تلنگر زدن به مسئولان بالادستی خود بسازند. لیدرها هم با سوءاستفاده از حسن روحیه جوانان و احساسات پاکشان در راستای این اهداف حرکت کردند. آنها سکوها را تحریک می کنند تا هدف های تعیین شده مدیران و برخی مربیان محقق شود. در گذشته دیده ایم وقتی مربی یا مدیری به دلیل کسب نتایج ضعیف تحت فشار قرار گرفت، لیدرها شعار «فلانی یادت باشه/ فلانی باید باشه» سر داده اند یا اگر رسانه ها چه مکتوب، چه آنلاین و چه رادیو و تلویزیون از مربی یا مدیری انتقاده کردند، با شعار روی سکوها مواجه شده اند.

کنار گذاشتن لیدرها، جسارت و باور می‌خواهد

تأثیرات مخرب این اتفاقات در روحیه جوانان کاملا مشخص است و البته فضای ورزشگاه ها را نیز به شدت آلوده کرده است چنانکه کمتر خانواده ای رضایت قلبی دارد فرزند نوجوان یا جوانش را به چنین جوّ آلوده ای بفرستد: «کنار گذاشتن این افراد، جسارت، شجاعت و باور می خواهد. یک مدیر نباید بقای خود را به سرنوشت لیدر گره بزند اما متأسفانه برخی مدیران چنین کاری را انجام می دهند. حتی برخی بازیکنان وقتی نیمکت نشین می شوند، به لیدرها پول می دهند تا تشویق شوند و مربی تحت فشار قرار گیرد.

لیدر، غریب در اروپا

در سطح اول فوتبال اروپا، چیزی به اسم «لیدر» یا «بوقچی» وجود ندارد. هواداران در قالب کانون هایی مردم نهاد و NGO فعالیت می کنند و هیچ ارتباط مستقیمی میان آنها و باشگاه ها وجود ندارد. این طرفداران کارت های هوادارای دریافت کرده و از مزیت کارت ها از جمله تخفیف در قیمت بلیت، سفر همراه تیم، بازدید از موزه باشگاه و ... استفاده می کنند. واعظی آشتیانی با اشاره به این موارد، ادامه داد: رفتار لیدرها به یک پدیده ضدفرهنگی تبدیل شده و هنجارشکنی های متعدد و حتی تعرض به فرزندان مردم هم از سوی این عده رخ داده است. برخی از مدیران هم به جای محکوم کردن این موارد، سکوت پیشه کرده اند و این موضوع نشان می دهد چه ارتباطاتی پشت پرده وجود دارد.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال معتقد است باید برخورد قهری با این افراد صورت بگیرد: «رفتار برخی از این لیدرها مصداق بارز شرارت است؛ حتی اعتقاد دارم تأثیرگذاری مخرب این افراد از اشراری که در خیابان ها دستگیر می شوند به مراتب بیشتر است چون با خلقیات یک عده جوان پاک سر و کار دارند. این عده کمتر از اراذل و اوباش نیستند و باید از محیط های ورزشی دورشان کرد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 965107

وب گردی

وب گردی