واکنش اعتراضی چین به تصویب بودجه دفاعی آمریکا

وزارت خارجه چین به تصویب لایحه بودجه دفاعی آمریکا و محتوای ضدچینی آن واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکانیوز، وزارت خارجه چین نسبت به تصویب بودجه دفاعی آمریکا و محتوای منفی آن علیه دولت چین اعتراض کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه در یک مراسم نظامی در پایگاه فورت دروم ایالت نیویورک، متن نهایی لایحه بودجه 716 میلیارد دلاری وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) موسوم به «قانون اختیارات ملی» که دربرگیرنده سیاست‌ها و بودجه دفاعی این کشور برای سال مالی 2019 است، به قانون تبدیل کرد.

وی در جریان سخنرانی خود در مراسم امضای بودجه نظامی 2019 آمریکا گفت: «این بودجه قدرت تخریبی لازم را که جنگجویان آمریکایی برای پیروزی سریع و قاطع در هر درگیری بدان نیاز دارند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد».

رابرت ریچ، استاد دانشگاه برکلی آمریکا، در واکنش به امضای بودجه 716 میلیارد دلاری پنتاگون از سوی ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «حتی اگر بودجه 2019 پنتاگون را نصف کنیم، بودجه نظامی آمریکا هنوز بیشتر از مجموع بودجه نظامی چین، روسیه، ایران و کره شمالی است. زمان آن است که ما به جای نظامی‌گری، برای مردم خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه ضمن بیان اینکه پکن بارها اعتراض خود را به رویکرد ضدچین آمریکابیان کرده است، افزود: ما نارضایتی عمیق خود را نسبت به این واقعیت بیان می‌کنیم که آمریکا توجهی به اعتراض‌های چین ندارد و لایحه بودجه‌ای را تصویب کرده که حاوی محتوای منفی علیه چین است.

لوکانگ، در بخش دیگری از صحبت‌های خود از آمریکا خواست تا از تفکر جنگ سرد و ایده بازی همه یا هیچ دست بردارد. وی در این‌‎باره تصریح کرد: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم در رابطه با چین و روابط چین و آمریکا عینی‌تر و واقعی‌تر برخورد کند و قویاً به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک آمریکا و چین در این زمینه وفادار باشد.

دولت چین، تایوان را بخشی از خاک خود می داند به همین دلیل از دیگر کشورها نیز می خواهد که مناسبات رسمی با رئیس جمهور تایوان نداشته باشند، اما تایوان ادعای خودمختاری و استقلال دارد. پس از روی‌کارآمدن دونالد ترامپ آمریکا اعلام کرده که سیاست «چین واحد» را قبول ندارد و در پی ایجاد رابطه با تایوان است و این مسئله موجب تنش پکن و واشنگتن شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

کد خبر: 965116

وب گردی

وب گردی