اجرای برنامه هدفمند توسعه دانشگاه آزاد با تجمیع واحدهای علوم پزشکی

24 مردادماه اولین سالروز تجمیع واحدهای پزشکی تهران، دندانپزشکی و علوم دارویی و تشکیل نخستین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران،‌ 24 مردادماه سال گذشته دکتر سیدعلی ابطحی به خاطر آشنایی با امور پزشکی و تخصصی، با اعطای حکم دکتر رهبر رئیس دانشگاه سکاندار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران شد و در اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای علوم دارویی، دندانپزشکی و پزشکی تهران به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با هدف ارتقای کیفی حوزه پزشکی تجمیع شدند.

بر اساس این تجمیع دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به 8 دانشکده شامل دانشکده‌های داروسازی و علوم دارویی، دندان‌پزشکی، علوم و فناوریهای نوین، شیمی دارویی، پرستاری و مامایی، بهداشت و مهندسی پزشکی، پیراپزشکی و پزشکی با تشکیلات جدید که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد شکل گرفت تقسیم شد.

پس از راه‌اندازی این دانشگاه، استفاده یکپارچه از امکانات و منابع بسیار، به ویژه آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که پیش از این به صورت جزیره‌ای استفاده می‌شد باعث هم‌افزایی، استفاده یکپارچه و افزایش راندمان شد.

از ابتدای سال جاری کلیه احکام اعضای هیأت علمی و کارکنان با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صادر شد. فرآیند پرداخت، جذب، احکام و ترفیع استادان یکسان شده و با قوانین مساوی اعمال می‌شود و همه این روندها در اجرا به عنوان یک دانشگاه دیده می‌شوند.

اجرای برنامه هدفمند توسعه دانشگاه که توسعه آموزش، پژوهش، کارآفرینی و تولید ثروت مهم‌ترین بخش آن است در اولویت قرار گرفت و هشت دانشکده این دانشگاه برنامه‌های راهبردی و استراتژیک خود را مورد ارزیابی و نظارت قرار خواهند داد تا میزان اجرایی شدن آنها و چالش‌های پیش‌رو مشخص شود.

در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با گسترش مراکز توسعه آموزش یا (Education Development Center) EDC و فعالیت کمیته‌های مشورتی دانشجویی در صدد توسعه و ارتقای سطح آموزش در راستای گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی و حرکت به سمت دکتری تخصصی در رشته‌هایی مانند نوزادان، زنان و زایمان و اورژانس می‌باشد.

یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای این دانشگاه ایجاد رشته روان‌شناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد و حمایت از گسترش مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد می‌باشد تا به دانشگاهی برای حل مسائل و مشکلات کشور تبدیل شود.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع صورت گرفته اکنون با ٢٥ هزار دانشجو و حدود ٥٠٠ نفر عضو هیات علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی (حدود 70 رشته محل) فعال است و شایستگی تبدیل به یک دانشگاه بزرگ را دارد تا حرف اول را در کشور بزند و رقابت مشروعی با دیگر دانشگاه‌ها داشته باشد. اقدامی که شاید سال‌ها پیش همانند سایر دانشگاه های معتبر و دولتی کشور باید اتفاق می افتاد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران 27 خرداد 1364 راه‌اندازی شد و فعالیت آموزشی خود را با ریاست دکتر سید حسین یحیوی و راه اندازی 4 رشته تحصیلی، پزشکی در مقطع دکتری حرفه ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی و با جذب 376 دانشجو آغاز کرد.

این واحد با دارا بودن 23 رشته و حدود 12 هزار دانشجو دارای 4 دانشکده مصوب و 3 رشته مستقل و جمعا در 23 رشته در مقاطع تحصیلی دکتری حرفه ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی بود که حدود 20 هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

یکی دیگر از واحدهای حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران واحد دندانپزشکی بود؛ 17 شهریور 1365 بود که دانشگاه آزاد اسلامی به صورت ویژه‌ قدم به عرصه‌ جدیدی گذاشت و اقدام به راه‌اندازی واحد دندانپزشکی تهران کرد. این واحد دانشگاهی 32 ساله تنها واحد تخصصی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و اولویت اول دانشجویان دندانپزشکی است.

واحد دندانپزشکی تهران تا سال گذشته بیش از 6 هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های دندانپزشکی را تحویل جامعه داده و به تنهایی و بدون هیچ‌گونه بار مالی برای دولت و وزارت بهداشت، حدود یک‌ششم دندانپزشکان کشور را تربیت کرده است.

دیگر واحد حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی بود که در سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.

کد خبر: 965128

وب گردی

وب گردی