صنعت برای تعامل با دانشگاه پیش قدم شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از وضعیت صنعت در کشور گفت: صنعت کدام فراخوان را ارائه کرده اما دانشجویان ما در آن رد شده‌اند یا به دلایلی مثل عدم علم کافی از کار اخراج شده‌اند؟

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در نشستی که بعد از ظهر امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم خانه تمام مجموعه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهایی است که روزی مدیران و کارکنان آنها مقطعی از دوران تحصیل خود را در دانشگاه‌ها طی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه "امیدواریم هماهنگی‌های انجام شده بین روابط عمومی‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بتواند آماده‌باش ستادی را در حوزه‌های خبری ایجاد کند تا با اقدام به موقع، پاسخ مناسب را در خصوص فعالیت‌ها و عملکردهای مختلف در اختیار مردم قرار دهیم"، گفت: در بسیاری از مواقع سوالاتی در خصوص یک دستگاه اجرایی در جامعه شکل می‌گیرد که پاسخ آن در سازمان یا دستگاه اجرایی دیگر است لذا در این صورت اهمیت وجود ارتباط، تعامل و هم‌افزایی بین مراکز اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مختلف به منظور دریافت پاسخ مناسب بیش از پیش مشخص می‌شود.

وزیر علوم افزود: بسیار پیش آمده که در شرایط کنونی به دلیل گستردگی سیستم‌های اطلاع‌رسانی و وجود شبکه‌های مجازی مختلف با یورش‌های خبری مواجه شویم که متاسفانه این اتفاقات مردم را در یک بلاتکلیفی نسبت به پذیرش یا رد آن اخبار قرار می‌دهد.

وی علوم با اشاره به اهمیت سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی اخبار در شرایط فعلی، تصریح کرد: بعضاً رسانه‌هایی در کشور وجود دارند که سمت و سوی خاصی را در انتشار اخبار دنبال می‌‌کنند بر همین اساس باید تلاش کنیم تا انعکاس اخبار به صورت درست و دقیق و با ماهیت حقیقی خود در جامعه منتشر شود.

غلامی خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت علوم یک خانواده گسترده و فراگیر است. وجود تعداد زیادی از دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مراکز مختلف پژوهشی که اکثراً به عنوان مراکز مستقل عمل می‌کنند؛ هرچند که تابع ضوابط متمرکز هستند اما در امور روزمره‌، مدیران خودشان تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر تلاش ما این است تا برنامه‌هایی را که مرتبط با وزارت علوم است و جزء وظایف و ماموریت‌های آن محسوب می‌شود، به‌طور دقیق اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساماندهی آموزش عالی است"، ادامه داد: این ساماندهی با چالش‌های زیادی روبرو است و در واقع لازم است تا مجموعه آموزش عالی را در راستای خاصی هدایت کنیم و برای آن‌ها ماموریت تعیین کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه "بیش از دو سال است که این موضوع در دست بررسی است و اکنون مباحث اجرایی مثل دروس، رشته‌ها و برنامه‌های دوره‌های مختلف به داخل ستاد رسیده و تا حدودی مورد بازنگری نیز قرار گرفته است"، افزود: تنظیم و ساماندهی در پذیرش دانشجو به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام شده و در بخش سازمان‌ها و دستگاه‌های آموزشی و پژوهشی نیز وارد مرحله‌ای شده‌ایم که ماموریت‌ها تعریف شده و در آینده‌ای نزدیک به سمت و سوی اجرایی شدن پیش خواهد رفت.

وی تصریح کرد: در مأموریت‌ها تأکیدی بر تعطیلی مرکز خاصی نداریم بلکه تأکیدمان بر روی تعریف مأموریت‌ها در زمینه‌های پژوهشی و آموزش در تخصص‌های خاص و مورد نیاز منطقه است‌.

غلامی افزود: در حوزه مأموریت‌های بین‌المللی نیز دانشگاه‌های بزرگ را در اولویت قرار دادیم تا این دانشگاه‌ها برای ارتباطات بین‌المللی مانند پذیرش دانشجویان خارجی و انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های مختلف دنیا، برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌های ما حدود ۴۵۰ پروژه تحقیقاتی را با دانشگاه‌های مختلف جهان در دست انجام دارند که اکثراً نیز اعتباراتشان به طور مساوی تقسیم می‌شود.

وزیر علوم افزود: تلاش کردیم تا استادان ایرانی را که در دانشگاه‌های دیگر هستند به عنوان رابط در طرح‌های پژوهشی بین‌المللی به کار گیریم که خوشبختانه از این امر نتایج خوبی هم حاصل شده است. چرا که این استادان به دلیل علاقه‌ای که به وطن دارند از دقت و ضمانت اجرایی بیشتری در انجام کارها بهره می‌گیرند.

غلامی با اشاره به اینکه وزارت علوم در حال تلاش برای رفع مشکلات پذیرش دانشجویان خارجی است، گفت: ما برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی، باید شرایط دانشگاه‌های‌مان را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا قابل رقابت با دانشگاه‌های خارجی باشد.

وی در خصوص رفت و آمد نخبگان علمی افزود: در سال ۹۶ بیش از 2 هزار و 300 رفت و آمد به منظور شرکت در نشست‌های علمی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در کشور داشتیم که بخش قابل‌توجهی از این تعداد را نخبگان علمی کشورمان شامل می‌شدند.

وزیر علوم در خصوص ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با صنعت، تصریح کرد: در حال حاضر نقدهایی درباره اینکه نیروهای فارغ‌التحصیل در آموزش عالی در صنعت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مطرح می‌شود، اما ذکر دو نکته در این خصوص ضروری است، اینکه کدام دستگاه تاکنون در خصوص نیروی مورد نیاز خود به وزارت علوم درخواست داشته و پاسخی دریافت نکرده است؟ نکته دیگر این است که صنعت کدام فراخوان را ارائه کرده اما دانشجویان ما در آن رد شده‌اند یا به دلایلی مثل عدم علم کافی از کار اخراج شده‌اند؟

غلامی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه هیچ دلیل واضح و محکمی برای نقدهای مربوط به ارتباط آموزش عالی و صنعت وجود ندارد و صرفاً برخی از جملات بدون هیچ اساسی نقل می‌شوند و مشکل دیگر این است که بعضاً پیش آمده، دانشجویان با مطالب جدید آموزش می‌بینند اما به دلیل اینکه صنعت ما به روز نیست هنگام استفاده از علم‌شان دچار چالش می‌شوند، لذا نباید دانشجویان‌مان را با عبارات و نقدهای نامناسب سرخورده کنیم، بلکه باید به آن‌ها اعتماد به نفس و امیدواری بدهیم تا بتوانند در آینده مسئولیت‌های اجرایی را بر عهده بگیرند.

وی به اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان از سوی وزارت علوم اشاره کرد و اظهار کرد: این طرح از سال گذشته با هدف آشنایی دانشجویان با مشاغل مرتبط با رشته خود در دانشگاه‌ها اجرایی شده که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است و امیدواریم با اجرای این طرح سرخوردگی‌ها و مشکلات مرتبط با دانشجویان کاهش یابد.

وزیر علوم به دلایل مختلف عدم ارتباط صنعت با آموزش عالی اشاره کرد و گفت: تاکنون پیش نیامده که صنعت به سمت فارغ‌التحصیلان برود و از آنها تقاضای کار کند. این مساله نیز به دو دلیل است یا صنعت ما رونق کافی را دارد و به نیروهای جدید نیازی ندارد یا به طور کلی درآمد و رمقی برای جذب نیرو ندارد، لذا ما خودمان تصمیم گرفتیم تا به سمت صنعت پیش‌قدم شویم و در همین راستا نیز با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، دفاع و صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌هایی را انجام دادیم که راه‌حل‌های خوبی را نیز طی این مدت برای برخی از چالش‌ها پیدا کردیم.

غلامی گفت: امسال با سازمان حفاظت محیط زیست نیز پروژه‌ای را مطرح کردیم و چند دانشگاه بزرگ کشورمان از این قرارداد حمایت کردند و در حال حاضر این پروژه در مرحله نهایی قرار دارد و اگر پشتوانه مالی آن تامین شود حرکت بزرگی در زمینه مقابله با ریزگردها، خشکی تالاب‌ها و آلودگی‌های محیط زیست، رقم خواهد خورد.

وی به انجام طرح سربازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دربخش صنعت اشاره کرد و افزود: این طرح نیز در دستور کار قرار گرفته و مورد استقبال وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز واقع شده است. علاوه بر آن بحث کارآموزی دانشجویان در صنعت نیز درحال حاضر دنبال می‌شود.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در حوزه آموزش عالی کاری کنیم که با داشتن دانشگا‌ه‌های توانمند کشورمان و کسب رتبه‌های علمی در سطح جهانی، بیش از پیش از استعدادهای موجود برای ارتقا و پیشرفت کشورمان بهره گیریم.

کد خبر: 965219

وب گردی

وب گردی