بررسی فعالیت های علمی شرکت های دانش بنیان از دیدگاه رهبری

مقام معظم رهبری معتقدند در صورتی که علم در بخش های مختلف جدی گرفته شود، شرکت های دانش‌‌‌بنیان که بر مبنای علم کار کرده و تولید و ثروت‌‌‌آفرینی می کنند، خواهند توانست به تدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «دانش بنیان» همان طور که از نامش پیداست فعالیتی است که بر پایه دانش نهادینه شده است. اقتصاد دانش بنیان به روش تولیدی گفته می‌شود که برای ایجاد محصولات در صنعت از آن دانش استفاده می شود. همان طور که می دانید مقام معظم رهبری بارها بر لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید داشته اند. خبرگزاری ایسکانیوز در سلسه گزارش هایی جداگانه به بررسی دیدگاه رهبری در حوزه صنعت و دانشگاه و بررسی حلقه مفقوده میان این پرداخت.

معاونت علمی، نهادی موثر در ارتباط صنعت و دانشگاه

یکی از نهادهایی که در زمینه ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه می تواند بیشترین نقش آفرینی را داشته باشد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. مقام معظم رهبری در دیدار با استادان دانشگاه های استان خراسان (اردیبهشت 86) بر ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید بسیاری داشتند. ایشان در زمینه تشکیل معاونت علمی در این جلسه فرمودند: « به نظر من این معاونت، معاونت مبارکی است و کارهای بسیار مهم و خوبی را می تواند انجام بدهد. با کمک این معاونت، آقایانِ دو وزیر - هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در دولت - مطالبه کنند، تا مدیران بتوانند وسایل را برای این معنا فراهم بکنند.»

علم، سرمایه ای بی پایان و تمام نشدنی برای کشور ما است

مقام معظم رهبری معتقد‌ند که علم، سرمایه ای بی پایان و تمام نشدنی برای کشور ما است، ایشان در دیدار با شرکت ها و فعالان تولید دانش بنیان (مرداد 91) بر این امر تاکید کرده و فرمودند: « اگر چرخه‌‌‌ی تولید علم در یک کشوری به راه افتاد، اگر استعدادی وجود داشت و به جریان افتاد، اگر ظرفیت ها شروع کرد به بروز و ظهور، آن وقت این دیگر منبعِ تمام‌‌‌نشدنی است.»

ایشان معتقد هستند که علم یک پدیده‌‌‌ی درون‌‌‌زاست زیرا علم امری نیست که انسان به خاطر آن ناچار و ناگزیر باشد که وابسته شود. مقام معظم رهبری اعتقاد دارند در صورتی که فردی علم حاضر و آماده را فرا گیرد منجر به این خواهد شد که دستمان مقابل دیگران دراز باشد و به آن وابسته شویم. ایشان در این زمینه می فرمایند: «بعد از آن که بنیان علمی در یک کشوری به وجود آمد، استعداد هم در آن کشور وجود داشت، آن وقت حالت چشمه‌‌‌های جوشان را پیدا میکند. اگر ما بپردازیم به دنبال گیری تحقیق، علم، ژرف نگری و دانش‌‌‌پژوهی، اگر این مسئله در کشور همچنان که بحمدالله چند سالی است جدی گرفته شده و دنبال می شود، با همین شتاب، بلکه با انگیزه‌‌‌ی بیشتر و اهتمام بیشتر دنبال شود، بدون تردید کشور به یک اوجی دست خواهد یافت.»

از طریق علم می توان ثروت تولید کرد

مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود اعلام کرده اند که از طریق علم می توان ثروت تولید کرد، ایشان در دیدار با شرکت ها و فعالان تولید دانش بنیان (مرداد 91) در این باره فرموده اند: « اگر چنانچه علم در بخش های مختلف جدی گرفته شد، آن وقت این شرکت های دانش‌‌‌بنیان که بر مبنای علم کار می کنند، تولید می کنند و ثروت‌‌‌آفرینی می کنند، خواهند توانست به تدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند.»

کشور به کسب ثروت از طریق خام فروشی عادت کرده است

مقام معظم رهبری معتقد هستند که کشور به کسب ثروت از طریق خام فروشی عادت کرده است در صورتی که کسب ثروت از فروش منابعی که روزی به پایان می رسند پیشرفت محسوب نمی شود. ایشان در این باره فرموده اند: «ما در این دام افتادیم. باید اقرار کنیم، قبول کنیم که این یک تله است، یک دام است برای ملت ما. ما دچار خام‌‌‌فروشی شدیم. یک واقعیتی برای ما به ارث گذاشته شد، کشور هم به آن عادت داده شده است. البته در این سال ها سعی شده که یک مقداری این اعتیاد مضر برای کشور، کنار گذاشته شود، لیکن به طور کامل پیش نیامده. ما باید اول اعتقاد پیدا کنیم که باید کشور به جائی برسد که بتواند با اختیار، هرگاه اراده کرد، سر چاه‌‌‌های نفت خودش را ببندد؛ ما باید به این باور برسیم. این حالا مسئله‌‌‌ی نفت است.»

تقویت شرکت های دانش بنیان با تکیه بر علم

مقام معظم رهبری بارها بر تقویت شرکت های دانش بنیان تاکید کرده اند. ایشان در ادامه فرموده اند: «خام‌‌‌فروشی ها در بخش های مختلفِ موادخام و معدنی همچنان وجود دارد؛ و این یکی از ضعف های ماست، یکی از مشکلات کشور ماست. ما اگر بخواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم، بخواهیم به رشد اقتصادىِ حقیقی نائل شویم، راهش تکیه‌‌‌ی به علم است؛ این هم از راه تقویت همین شرکت های دانش‌‌‌بنیان، عملی است. ما باید به این سمت برویم.»

در ادامه نظر و پیشنهادات رهبری در رابطه با عملکرد شرکت های دانش بنیان آمده است: «البته کارهایی که انجام گرفته، کارهای باارزشی است. گزارشی که معاون محترم رئیس جمهور دادند - که البته من اطلاع نسبتاً کاملی از آنچه که انجام گرفته، قبلاً در ضمن گزارش های مکتوب به دست آوردم - بسیار دلگرم‌‌‌کننده است؛ نشان‌‌‌دهنده‌‌‌ی این است که دستگاه‌‌‌های ما بحمدالله تلاششان در این زمینه خوب است؛ منتها نگاه کنیم، ضعف ها را در بخشهای مختلف شناسائی کنیم و سعی کنیم این ضعف ها را برطرف کنیم.»

نخبگان و پژوهشگران باید به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان بروند

رهبری معتقدند که نخبگان و پژوهشگران باید به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان بروند، همچنین تاکید دارند که محصولات تحقیقات شرکت های دانش بنیان باید وارد چرخه تجارت در بازار شده و در دسترس مردم قرار گیرد. ایشان در این باره می فرمایند: «بنابراین اهل دانش و کسانی که اهل سرمایه‌‌‌گذاری های مالی هستند، همت کنند و این شرکت ها افزایش پیدا کند.»

باید به مشکلات شرکت های دانش بنیان رسیدگی شود

مقام معظم رهبری معتقدند باید به مشکلات شرکت های دانش بنیان رسیدگی شود، ایشان در این باره فرموده اند: «مشکلات این شرکت ها ان‌‌‌شاءالله برطرف شود. مشکلاتی وجود دارد - مشکل نقدینگی هست، مشکل کمک های گوناگون معنوی هست؛ که در این پیشنهادها وجود داشت - دولت می تواند این مشکلات را برطرف کند. همین بخش هائی که مرتبط با این قضیه هستند؛ چه معاونت محترم ریاست جمهوری، چه وزارت های محترم صنایع و علوم و بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی و وزارت هائی که با این قضایا ارتباط پیدا می کنند، می توانند همکاری کنند، تقسیم مسئولیت کنند، حدود وظایف هر بخشی را تعیین کنند و مشکلات را برطرف کنند. از جمله‌‌‌ چیزهائی که اینجا گفته شد و به نظر من درست هم هست، این است که این سیستم های سنتىِ قدیمىِ اعتبارشناسی، از جمله از سوی بانکها و مراکز پولی، نسبت به این شرکت ها نگاهشان را عوض کنند. مشکل نقدینگی، مشکل مهم این شرکت هاست.»

انتهای پیام/

کد خبر: 965247

وب گردی

وب گردی