فرخ نژاد: چهره غیر واقعی و اغراق شده ای از ام.اس در فیلم ها نمایش داده شده است

اولین جلسه همگردی جشنواره فیلم سلامت با حضور حمید فرخ نژاد، سفیر انجمن ام اس، محمد کیاسالار، دبیر سومین جشنواره فیلم سلامت، پزشکان، فیلمسازان و مسئولان انجمن ام اس ایران در محل این انجمن برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از ستاد خبری جشنواره فیلم سلامت، در این جلسه عبدالحسین هوشمند، مدیر عامل انجمن ام اس به معرفی این بیماری و اقدامات و دستاوردهای این انجمن پرداخت و گفت: این انجمن با حمایت جمعی از متخصصین و خیرین در سال 78 تاسیس شد و تعداد مراکزی که در استان ها به صورت مستقل کار می کنند به 51 مرکز رسیده است. بحث نگران کننده ای که در این خصوص وجود دارد، این است که ما در 6 ماه گذشته 600 بیمار جدید داشتیم و اکنون 170 بیمار بستری در کهریزک داریم و متاسفانه این آمار در حال رشد است.

او با بیان اینکه انجمن ام.اس دومین انجمنی است که دارای برنامه های استراتژیک است، افزود: یکی از دغدغه های ما اشتغال بیماران است و بیماران ما نگران امنیت شغلی خود هستند. همچنین بحث بیمه و ضعف های قانونی در این خصوص وجود دارد که باید حمایت های لازم از آن صورت گیرد. سوالات زیادی از سوی مردم و حتی خانواده های مبتلایان به بیماری ام.اس در خصوص انتقال به نسل بعد، مطرح می شود و این نشان دهنده آن است که اطلاعات مردم در این حوزه کافی نیست.

چهره غیر واقعی و اغراق شده ای از ام اس در فیلم ها نمایش داده شده است

همچنین در این جلسه حمید فرخ نژاد به عنوان سفیر انجمن ام اس ایران، عنوان کرد: اکنون به واسطه جشنواره سلامت در این جلسه حاضر شده ایم تا با راهکارهایی که ارائه می شود، زمینه همکاری های رسانه و مطبوعات را با انجمن ام.اس بیشتر کنیم. ما شاهد آن هستیم که فیلمسازان از وجوه نمایشی این بیماری در فیلم ها استفاده کرده اند که متاسفانه چهره غیر واقعی و اغراق شده ای است. این موضوع در سطح جامعه، بیماران ام.اس را آزار می دهد لذا باید اطلاع رسانی شود که چنین مرکزی برای کنترل و آگاهی بیشتر از این بیماری وجود دارد. توصیه ما به دوستان فیلمساز که در حوزه بهداشت و سلامت فیلم می سازند این است که از مراکزی نظیر انجمن ها مشورت بخواهند تا انتقال مفاهیم به درستی صورت بگیرد.

او افزود: بیماری ام.اس، بیماری نامردی است که بدون هیچ آلارم قبلی اتفاق می افتد و فرد را درگیر می کند. این از خوش شانسی بیماران ام.اسی است که چنین دوستان فعال و محققی در کنار آنها در این مجموعه مشغول هستند. در شرایط کنونی کشور که متاسفانه میزان مشارکت مردمی پایین آمده و تبعات برخی از نابخردی ها دامن این انجمن ها را هم گرفته است، باید بیشتر این بیماران را دریابیم تا شرایط را برای مبتلایان این بیماری نامرد آسان تر شود.

به فیلم هایی که به درستی به معرفی ام.اس بپردازند جایزه اهدا می شود

محمد کیاسالار، دبیر سومین جشنواره سلامت نیز در این جلسه عنوان کرد: مهم ترین کارکرد جشنواره فیلم سلامت ایجاد بستر گفتگو میان فیلمسازان و انجمن های مختلف است. انجمن ام.اس جزو پیشروترین مدل ها در محافل علمی است که توانسته است جریان سازی عمومی کند و بیماران را پرزنت کند. این جلسات همگردی کمک می کند تعهد اخلاقی و بازتاب آن در جامعه بیشتر شود.

در بخش دیگری از این جلسه، زهرا خرازی، رییس کمیته فرهنگی انجمن ام.اس گفت: در جشنواره فیلم سلامت امسال، از فیلم هایی که به لحاظ محتوایی به موضوع بیماری ام.اس می پردازند و اطلاع درستی درباره اینکه ام.اس چیست و قرار نیست لزوما همه مبتلایان روی ویلچر بنشینند، ارائه می دهند، قدردانی صورت می گیرد و به سازندگان آنها جایزه اهدا می شود.

همچنین حسین کاکاوند، مدیر تبلیغات فرهنگی انجمن ام.اس ایران نیز در ادامه گفت: کمتر از 10 درصد از بیماران مبتلا به ام.اس از کار افتاده می شوند ولی با این حال ذهنیت خوبی از این بیماری در سطح جامعه وجود ندارد، در حالی که این بیماری قابل کنترل است. در برخی از فیلم ها از وجه تاثیربرانگیز این بیماری استفاده شده است. امیدوارم این جایزه در جشنواره سلامت ارتباطی بین انجمن و جشنواره باشد و فیلمسازان پیش از ساختن فیلم در این انجمن تحقیق کنند. گاهی دیده شده که حتی نحوه مطلع کردن بیمار توسط پزشک غلط است که باید به آن هم پرداخته شود.

در این جلسه، امیر پوریا، منتقد سینما با اشاره به اینکه فیلم هایی با موضوعات بیماری های خاص می تواند حتی شامل مشکلاتی که خانواده های این بیماران دارند بشود، گفت: تعامل خوبی اتفاق افتاده است که انجمن ها با جشنواره فیلم سلامت همکاری می کنند. جشنواره ها معمولا به مباحث فنی سینما می پردازند و این جشنواره به بحث اطلاع رسانی به جامعه از منظر پزشکی و سلامت توجه بیشتری دارد. البته این خرده را نمی توان به فیلمسازان گرفت که چرا فیلمی درباره ام.اس نمی سازند، معمولا این بیماری دست آویزی برای پیش

برد داستان می شود. چرا که اگر غیر از این باشد، ممکن است با محدودیت مخاطبان روبرو شود.

همچنین در این جلسه مستندی درباره بیماری ام.اس نمایش داده شد و در حاشیه این نشست هدایایی از سوی انجمن ام.اس به حمید فرخ نژاد اهدا شد.

سومین جشنواره ملی فیلم سلامت توسط موسسه آوای هنر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با شعار «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» از تاریخ ۱ تا ۵ شهریور ۹۷ به دبیری محمد کیاسالار برگزار خواهد شد.

انتهای پیام//

کد خبر: 965265

وب گردی

وب گردی