سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته، به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداختند که در ادامه به بیان مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «العرب» قطر در مقاله ای قابل تامل به قلم«حسین باکر» از نویسندگان این روزنامه با عنوان «آمریکا و رفتار یک قدرت نگران کننده» روش و سلوک سیاسی آمریکا را در سطح جهانی نامناسب، ناهنجار و نگران کننده دانسته و برای این ادعایش مثال هایی نیز آورده است. وی می نویسد:« رفتار و روش آمریکا در سطح بین المللی از ناهنجاری و سرکشی بی سابقه این کشور حکایت دارد که باعث به زحمت انداختن کشورهای دیگر و تغییر ریشه ای در نقشه ائتلاف های بین المللی خواهد شد. برخی از نمونه های این تغییر رفتار آمریکا عبارتند از: خروج از تفاهم نامه های بین المللی، خروج از سازمان های بین المللی، آژانس ها و ادارات وابسته به آن ها مانند سازمان ملل متحد؛ تحمیل محدودیت هایی بر تجارت آزاد و تحمیل یک سری از اقدامات تنبیهی بر تعدادی از کشورهای جهان و حتی هم پیمانانش. رفتارهای نابهنجار آمریکا تنها در این سطح محدود نمی گردد و این کشور دنبال به راه انداختن یک جنگ اقتصادی همه جانبه علیه جهان می باشد. بر این اساس است که رییس جمهوری آمریکا دائما درصدد است تا در خصوص ماهیت و فایده سازمان نظامی ناتو شک به وجود آورد.»

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم در مطلبی انتقادی با عنوان «سقوط لیره ترکیه با توییت های ترامپ» به قلم «جبریل العبیدی» به هم ریختن اقتصاد ترکیه را ناشی از ضعف های بنیادین و سیاست های اردوغان دانسته که تنها، توییت هایی از سوی ترامپ توانسته آن را اینچنین با چالش مواجه کند. نگارنده اشاره دارد: «با کاهش ارزش لیره ترکیه آشکار گردید، اقتصاد اردوغانی که توسط طرفدارانش در داخل و خارج بر رون آن مانور داده می شد، دروغی بزرگ بوده است. درحالی که اقتصاد اردوغان یک اقتصاد شکننده است که تنها با توییتی هایی از سوی ترامپ در شبکه اجتماعی توییتر، فرو پاشید. این درحالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که نشانه های فروپاشی اقتصاد ترکیه قبل از شکل گیری اختلاف میان آمریکا و ترکیه آشکار شده بود ولی اردوغان سعی می کرد آن را کاهش دهد. با وجود رویکرد اردوغان مبنی بر این که نرخ بهره پایین می تواند، نرخ تورم و همچنین حجم زیادی از بدهکاری ها و انباشت آن ها را کاهش دهد اما همچنان وی دلیل اصلی کاهش ارزش لیره ترکیه در مقابل دلار آمریکا است.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم با عنوان «ترور اندیشه یک عرب جدید» به قلم «طارق الشیخ» به ترور دانشمند سوری توسط رژیم صهیونیستی اشاره دارد و آن را در جهت نابودی کشورهای عربی دانسته است. وی می نویسد: « امروز جهان عرب توسط گروهی از کشورها و قدرت های منطقه ای و جهانی در معرض نابودی، تکه تکه شدن و تخریب قرار گرفته است. اگر چه هدف از این حمله ها، ساختار سیاسی و امنیتی کشورهای عربی بوده اما واقعیت آن است که گذشته با عظمت و آینده همه مردم عرب مورد حمله قرار گرفته است. امروز بر همه آشکار گردید که هدف اصلی دشمنان، نابودی تاریخ کشورهای عربی و آینده آنهاست. ترور « عزیز اسپر» مدیر مرکز پژوهش های علمی سوریه که بعد از خروج از منزل و انفجار ماشینش صورت گرفت، در راستای تکمیل همان سلسله جنایت های اقلیمی و منطقه ای کشورهای تروریست می باشد که از سال 2012 تاکنون در حال اجرا شدن است. همچنان که انتظار می رفت، اولین بار رسانه های آمریکایی اعلام کردند که احتمال می رود اسرائیل در پشت این ترور قرار داشته باشد و چگونگی اجرای آن را شرح دادند.»

«نبیل سالم » در روزنامه «الخلیج» امارات مطلبی را با عنوان «گره ادلب» به رشته تحریر در آورده که در آن به با اهمیت بودن منطقه ادلب سوریه برای نظام سیاسی این کشور و همچنین معارضان نظام، اشاره داشته است. وی می نویسد: «به نظر می رسد راه حل مورد انتظار و پیشنهادی برای حل مساله ادلب سوریه که از آن به عنوان گره ادلب نام برده می شود، مهمترین و خطرناک ترین مرحله تعیین سرنوشت سوریه می باشد. در همین زمینه باید گفت که سناریوهای موجود برای حل این گره فقط دو گزینه می باشد و برای آن راه سومی وجود ندارد. این دو گزینه عبارتند از: راه حل نظامی که دولت سوریه بر اساس آن عمل می کند و دیگری سیاسی و پایان دادن بحران به واسطه این راه حل که ترکیه به دنبال آن می باشد. دولت سوریه در مناطق دیگر توانست میان دو گزینه سیاسی و نظامی به واسطه شروطی که ارتش تحمیل کرد، آمیختگی به وجود آورد اما وضعیت در ادلب سوریه به علت این که محل تجمع گروه های مسلحی است که پایان بخشیدن به بحران در این کشور را نمی خواهند، فرق دارد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 965309

وب گردی

وب گردی