شرکت های دانش بنیان  در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

گزارش زیر، به بررسی نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبری پرداخته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، همان طور که می دانید شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را ایفا می کنند. در همین راستا می توان نخبگان را تشویق کرد تا در شرکت های دانش بنیان مشغول شده و در ورود محصولات این شرکت ها به چرخه تجارت، ایفای نقش کنند.

تعریف ابتدایی شرکت های دانش بنیان به هم افزایی علم و ثروت مبنای تشویق نخبگان محسوب می شود، طبیعتا مخاطب این حرکت نیز اهالی دانش و سرمایه گذاران هستند به شرطی که کمیت و کیفیت را به طور هم زمان در تولیدات خود لحاظ کنند. مسئولیت این امر با معاونت علم و فناوری و وزارت خانه های مرتبط با تولید علم و شرکت های دانش بنیان است. لازم به ذکر است این وزارت خانه ها باید حدود وظایف خود را مشخص کرده و مسئولیت های خود را تقسیم کنند.

از جمله الزامات دیگر، ایفای نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی این است که مشکلات شرکت ها به واسطه اقتصاد مقاومتی برطرف شود. حل مشکل نقدینگی این شرکت ها از جمله مواردی است که باید برای رفع آن تلاش شود. در این راستا باید نگاه سنتی اعتبار شناسی از سوی بانک ها و مراکز پولی تغییر پیدا کند.

حل مسئله خطر پذیری شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از مواردی است که باید در راستای حل آن، اهتمام ورزید، برای حل آن نیز باید بیمه های مشخص برای حفظ موجودیت شرکت های دانش بنیان از طرف دستگاه های دولتی تعیین شود.

رصد اختراعات از سوی دستگاه های دولتی و پیگیری از سوی دولت برای ایجاد این شرکت ها نیز بسیار مهم است،به طوری که ایجاد زمینه و میدان برای نیروهای انسانی در جهت تولید علم را می توان هدف این اقدام در نظر گرفت.

افزایش سهم بخش غیر دولتی در پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان از جمله مسائل حائز اهمیت است، لازمه این حرکت این است که نقش حمایت کنندگی از طرف دولت حفظ شود، هدف استقلال بخش خصوصی از دولت در زمینه شرکت های دانش بنیان است.

ایجاد بانک اطلاعات و قرار دادن اطلاعات در دسترس عموم از جمله مواردیست که در راستای برطرف کردن مشکلات این شرکت ها محسوب می شود، نتیجه این اقدام آن است که نیازهای بخش های مختلف دولتی معلوم شده و زمینه برای سرمایه گذاری در موارد مورد نیاز نیز فراهم می شود.

معارضه با انگیزه اقتصادی یا سیاسی در منطقه و جهان، از جمله پیامدهای اهمیت نقش اقتصاد مقاومتی در حرکت ملت ایران به سمت اهداف آن است. شاهد این اقدام، تحریم ها و فشارهای تبلیغاتی و سیاسی موجود است. ملت ایران در معرض یک حرکت موثر و ماندگار تاریخی قرار دارد، این مورد علت اهمیت اقتصاد مقاومتی در حرکت ملت ایران به سمت اهداف محسوب می شودو بدان معناست که سرنوشت ایران برای قرن ها بعد توسط خود ملت ایران رقم می خورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965330

وب گردی

وب گردی