خوزستان مظهر اتحاد اقوام ایرانی‎ است

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به برنامه‎های متنوع اجراشده در شب فرهنگی خوزستان در جشنواره چارسوق گفت: بسیاری از مردم از غنای فرهنگی خوزستان شگفت زده بودند.

به گزارش ایسکانیوز علیرضا ایزدی در جریان برگزاری شب فرهنگی خوزستان که در قالب جشنواره چارسوق در برج میلاد تهران و با حضور سید محمدعلی افشانی شهردار تهران، دکتر ولیالله شجاعپوریان معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران، مدیرعامل برج میلاد و مسئولان و دستاندرکاران برج میلاد تهران به انجام رسید گفت: جشنواره چهار شوق به همت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و مدیریت برج میلاد تهران با استقبال بسیار خوب مردم پایتختنشین همراه شد.

او گفت: این جشنواره یکی از رویدادهایی است که به عنوان ابزاری تبلیغاتی و به عنوان فرصتی مناسب میتواند توسعهدهنده صنعت گردشگری و جذبکننده گردشگر به استان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه به گواه دستاندرکاران، شب فرهنگی خوزستان یکی از بینظیرترین شبهای جشنواره چارسوق تا به اینجای کار بوده است افزود: باتوجه به تنوع به کارگرفته شده دراجرای برنامهها که به همت مجموعه میراث فرهنگی استان انجام شد، اتفاقات خوبی در خصوص معرفی آئینهای بومی محلی و نیز توانهای بخش خصوصی در حوزههای اقامتی و پذیرایی رخ داد.

وی با اشاره به برنامههای اجراشده در شب فرهنگی خوزستان عنوان کرد: موسیقی قوم عرب، بختیاری و نیز موسیقیهای خاص مناطق آبادان، شوشتر، دزفول و بهبهان در این شب به حضار ارائه شد که باتوجه به تنوع مناسب، از استقبال بسیار چشمگیری برخوردار شد و بسیاری از مردم از غنای فرهنگی خوزستان شگفت زده بودند.

ایزدی تأکید کرد: میتوان با تعامل بیشتر و استمرار اینگونه برنامهها، رویدادهای قدرتمندی را در آینده نیز برگزار کرد و بستری را برای توسعه گردشگری خوزستان رقم بزنیم.

او در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه همه ما در جغرافیای مقدسی به نام ایران زندگی میکنیم افزود: قومیتها زمانی معنا پیدا میکنند که در این جغرافیا در کنار یکدیگر باشند. ما در طول تاریخ ثابت کردیم که تنوع قومیتها در ایران همه درکنار هم بودهاند و نااهلانی که تصور میکنند میتوانند میان قومیتهای ایران تفرقه ایجاد کنند سخت در اشتباه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: ایران همه چیز ما است و قلب ما برای سرزمینی به نام ایران میتپد و این تنوع نیز بخشی از نعمتهای لایزال الهی است که به ما در راستای اتحاد کمک میکند؛ اختلافهای ما در لهجه، لباس و آئین است اما به لحاظ باور، ریشه و اصالت همگی به ایران مقدس تعلق داریم و ریشههایمان نیز مستحکم است.

وی ادامه داد: شب فرهنگی خوزستان و حضور اقوام مختلف در آن نشان داد آینده خوزستان، قطعاً آینده روشنتری خواهد بود و من نیز افتخار میکنم در خدمت مردمی هستم که ایران در برابر آنها سر تعظیم فرود میآورد.

همچنین دکتر ولیالله شجاع‌پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز در حاشیه این رویداد گفت: در راستای معرفی فرهنگهای مختلف در کشور، شب فرهنگی خوزستان برگزار شد.

او از خوزستان به عنوان پهنه بزرگی از ایرانزمین یاد کرد که میراث فرهنگی غنی را در خود جای داده و از تمدن دیرینه چندین هزارساله برخوردار است و گفت: خوزستان مظهر اتحاد اقوام ایرانی است که سالها است در کنار هم زندگی میکنند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه خوزستان استانی است که سه اثر ثبتشده بینالمللی کشور در آن قرار دارند افزود: به دلیل وجود همین آثار گرانبها این استان یکی از اصلیتری قطبهای میراثی کشور محسوب میشود.

وی با بیان اینکه ظرفیت استانهای کشور قطعاً بیش از یک شب است افزود: به هر نحو یک شب نیز به استان خوزستان اختصاص داده شد اما باید اظهار کرد این شب با شبهای دیگر تاحدودی متفاوت بود چراکه به دلیل وجود رنگینکمانی از اقوام در سرزمین ایران، برگزاری این قبیل برنامهها به هویت ملی بخشهای مختلف کشور و نیز به تحکیم وحدت ملی کشور کمک خواهد کرد.

گفتنی است شب فرهنگی خوزستان به همت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و برج میلاد تهران با رویکرد تقویت فرهنگ اقوام مختلف ایران، معرفی صنایع دستی، جاذبهها و دارایی‌های فرهنگی استان سهشنبه 23 مردادماه 97 از ساعت 21 آغاز و تا حوالی 3 بامداد چهارشنبه با استقبال بی نطیر هم میهنان ادامه داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 965423

وب گردی

وب گردی