بازسازی سوریه؛ بازار مناسب شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی

سفر هیات اقتصادی ایرانی به دمشق و رایزنی در خصوص انجام اقدامات زیرساختی و عمرانی برای بازسازی این کشور، بازار مناسبی در اختیار بخش خصوصی ایران قرار خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طی روزهای اخیر امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه در این کشور با هدف بررسی و نهایی کردن تفاهمنامه های همکاری ایران و سوریه در زمینه واگذاری بازسازی سوریه در دوره پساداعش به شرکت ها و پیمانکاران ایرانی در زمینه های عمرانی و صنعتی در دمشق به سر برده و با مقامات ارشد اقتصادی این کشور از جمله وزیران مسکن و اقتصاد سوریه دیدار و رایزنی داشته است.

این دومین سفر هیات ایرانی به سوریه پس از سفر سه ماه قبل آخوندی به دمشق و دیدارش با وزرای اقتصاد، مسکن، حمل و نقل و نخست وزیر و بشار اسد رئیس جمهور سوریه محسوب می شود.

اسد در دیدار اردیبهشت ماه خود با آخوندی تأکید کرده بود: افزایش همکاری اقتصادی بین سوریه و ایران و همه کشورهایی که به دفاع از حاکمیت و استقلال این کشور پایبند هستند، یکی از مهم ترین راه های مقاومت در برابر طرح های غربی است که از تحریم و اقدامات اقتصادی اجباری به عنوان ابزاری برای محاصره ملت ها و اعمال فشار به آنان و تن دادنشان به سیاست های سلطه گرایانه غرب استفاده می کنند.

عماد خمیس نخست وزیر سوریه نیز در سفر آخوندی به دمشق در دیداری که با وزیر راه و شهرسازی داشت، گفته بود: دمشق از مشارکت ایران در فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در مرحله بازسازی استقبال می‌کند.

او با تاکید بر اهمیت پیشبرد روابط در همه زمینه‌ها و شکل‌گیری طرح های مشترک که سود حاصل از آنها عاید هر دو کشور می شود، گفته بود: رابطه سیاسی و راهبردی ریشه دار میان دو کشور می‌طلبد تا مسائل اقتصادی محکم و دراز مدتی برای تحقق بخشیدن به منافع مشترک و تبادل سرمایه گذاری و تجاری شکل گیرد.

گفتنی است طرفین در این دیدار، راه‌های تقویت روابط اقتصادی و اجرای توافقنامه‌های امضا شده و انعقاد موافقت‌نامه‌های جدید برای گسترش همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های حمل و نقل، گمرک، بانکداری، امور مالی، بیمه و بازسازی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی، ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه را بر عهده دارد، این دیدارها و امضای تفاهمنامه ها در همه زمینه های اقتصادی ـ اجتماعی بوده و به فعالیت های عمرانی و زیرساخت های اسکان و حمل و نقل محدود نمی شود.

در ادامه سفر آخوندی به دمشق، در تیرماه نیز هیئت اقتصادی سوری در سفر به تهران با مقامات اقتصادی و نیز وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از معاونان وی دیدار و رایزنی کردند که در نهایت قرار شد در سفرهای آتی تفاهمنامه های همکاری به امضا برسد.

به نظر می رسد سفر این روزهای هیئت اقتصادی ایران به دمشق در راستای نهایی کردن متن یادداشت تفاهمنامه ها بوده و به زودی در سفر آتی هیئت بلندپایه اقتصادی سوریه به تهران، این یادداشت تفاهم ها به امضا خواهد رسید.

با توجه به خرابی های و ویرانی های گسترده ای که تروریست های داعش در شهرهای مختلف سوریه برجای گذاشته اند، دولت مرکزی دمشق قصد دارد روند بازسازی شهرها و زیرساخت های این کشور اعم از تجارت، شهرسازی، صنعتی و انرژی را به شرکت های ایرانی واگذار کند که در این صورت فضای پساداعش در سوریه بازار مناسبی برای بخش خصوصی و پیمانکاران ایرانی خواهد بود. به خصوص که قرار است بر اساس یکی از تفاهمنامه هایی که احتمالا نهایی خواهد شد، وزارت مسکن سوریه احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی را به شرکت های ساختمانی ایرانی واگذار کند که این می تواند درآمد ارزی مناسبی را نصیب پیمانکاران ایرانی کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 965474

وب گردی

وب گردی