وزیر علوم: رشته ها با نیاز بازار کار منطبق می شوند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: به دنبال تغییر رشته‌ها، افزایش و ایجاد رشته‌های میان رشته‌‌ای هستیم که با نیاز بازار کار نیز منبطق باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خانه ملت، منصور غلامی اظهار کرد: دستگاه‌ها و نهادهای کشور تا به امروز برای تربیت نیروی انسانی هیچ سفارشی به دانشگاه‌ها نداده‌اند و دانشگاه‌ها هر ساله بر اساس سنت قدیمی و با توجه به ظرفیت استادان و تعداد داوطلبان دانشجو جذب کرده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تعداد دانشجویانی که در مقطع دکتری توسط استادان پذیرش می‌شوند استاندارد بوده و مشخص است، افزود: از سال گذشته براساس تشخیص خود، تعداد پذیرش در رشته‌های خاص که اشباع شده‌اند را به حداقل رسانده‌ایم اما نمی‌توان در حالی که داوطلب برای ادامه تحصیل وجود دارد و حتی بعضی از آنها حاضر به پرداخت پول در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و غیردولتی برای ادامه تحصیل هستند استاد را بدون دانشجو و معطل گذاشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این ارتباط با نظارت محدودی توسط وزارت علوم انجام می‌شود، عنوان کرد: در برنامه ساماندهی نیز به دنبال تغییر رشته‌ها، افزایش و ایجاد رشته‌های میان رشته‌‌ای هستیم که با نیاز بازار کار نیز منطبق باشد.

غلامی تاکید کرد: بنده زمانی که رئیس دانشگاه بودم به رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردم شما به ما نیرو سفارش دهید. زمانی که بودجه مورد نیاز وزارتخانه را سازمان برنامه پرداخت می‌کند باید خودش مشخص کند در چه رشته‌هایی چه تعداد نیرو موردنیاز است، در حال حاضر وزارتخانه آمادگی پذیرش این سفارش‌ها را دارد.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه وزارت علوم نباید تعیین کند که در کدام بخش کشور چند نیرو نیاز است، خاطر نشان کرد: این گونه اقدامات جزو برنامه‌های کلان کشور است ما در این زمینه برنامه توسعه و آمایش داریم که براساس این برنامه‌ها باید تعداد نیروی انسانی موردنیاز مشخص شود.

وی در پایان گفت: براساس کارهای کارشناسی خود رشته‌ها و ظرفیت‌ها را ساماندهی کرده و از سوی دیگر نیز رشته‌های قدیمی را جمع آوری کرده و محدود می‌کنیم و رشته‌های جدید را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 965476

وب گردی

وب گردی