ثمری: توسعه شرکت های دانش بنیان، عامل مهم مقابله با تحریم‌هاست

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحریم‌ها مشکلاتی را در فراهم کردن مواد اولیه برا‌ی آزمایشگاه‌‌ها به وجود آورده اند، باید کشورمان را به سمتی ببریم که پایه و اساس اقتصادش دانش بنیان باشد تا محصولات مورد نیاز خود را تولید کنیم و از این فشارها رهایی ‌یابیم.

دکتر داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌و‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در حوزه علوم مهم دنیا و تاثیر تحریم‌ها بر ادامه روند توسعه و پیشرفت این علوم گفت: از زمانی که به قابلیت داخلی جوانان و دانشمندان خود اعتماد کردیم، جواب این باور ملی را گرفتیم و بارزترین مصادیق این پیشرفت ها را در توسعه علوم مهم و مطرح دنیا از جمله سلول های بنیادی، علم نانو و انرژی هسته‌ای به‌دست آوردیم. تحریم ها هم تاثیر چندانی بر روند توسعه این علوم نداشتند. وقتی در علم نانو تولیدات خوبی داریم به واسطه علمی و فن آوری هایی است که در این علوم به‌دست آورده‌ایم، بنابراین تحریم ها تاثیری بر دانش فنی امروز ما نداشته است.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: آنچه مسلم است، توسعه و پیشرفت همه جانبه علوم مختلف نیازمند عزم ملی در آموزش عالی است که ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به وجود بیاید و صنعتی که نیازمند دانش فنی است نیازهای خودش را به بخش دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی ابلاغ کند تا دانشمندان و اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی راه حل های مناسبی را در این حوزه بیابند.

ثمری در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه نانو تکنولوژی، جزو 5 کشور مطرح دنیا هستیم؛ اما علم به تنهایی کارساز نیست در واقع زمانی که دانش فنی تولید می‌شود حتما باید در جایی به کار گرفته شود که تاثیر خودش را در تولید بگذارد، اقتصاد مبتنی بر نفت باعث شده که به خیلی از این موارد فکر نکنیم. اگر بتوانیم وابستگی خود را به فروش نفت قطع کنیم، تحریم ها بر کشور ما تاثیر گذار نیست و باید کشورمان را به سمتی ببریم که پایه و اساس اقتصادش دانش بنیان باشد و این کار را زمانی می توانیم انجام دهیم که ریشه هایش در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما مستحکم شده باشد.

وی تصریح کرد: اگر دانش فنی در بخش صنعتی که مورد نیاز است به کار گرفته شود قطعا به تولید کمک کرده و به این ترتیب می توانیم تحریم ها را پشت سر بگذاریم، در واقع اگر بخواهیم به بخش دانشگاهی اعتماد داشته باشیم و به سمت دانشگاه حل مسئله حرکت کنیم قطعا می توانیم تحریم ها را پشت سر گذاشته و کشوری باشیم که اگر قیمت نفت ما را بالا و پایین و در خریدش ایجاد خلل کردند منابع جایگزینی در دست داشته باشیم که مبتنی بر دانش ملی است، مثلا در حوزه کشاورزی با توجه به قابلیت های محیطی در کشور اگر بتوانیم روش های نوین به کار بگیریم و دانش فنی نوین را در کشاورزی جاری کنیم قطعا می توانیم در حوزه امنیت غذایی هم به خود کفایی برسیم تا مقتدرانه در مقابل تحریم ها ایستادگی کنیم.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی بخش مهمی از نظام آموزش عالی است و کسب دستاورد‌های قابل توجه در حوزه نانو برآیند جمعی فعالیت‌های علمی و پژوهشی مراکز آموزش عالی کشور است. در سال های اخیر دانشگاه آزاد سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه نانو انجام داده است و ضمن برگزاری جشنواره‌‌هایی در حوزه نانوتکنولوژی و شناسایی افراد باتجربه در این علم 5 مرکز تحقیقاتی در حوزه نانو داریم که این افراد به طور مشخص در این مراکز مشغول به فعالیت و پژوهش هستند.

ثمری تاکید کرد: در حال حاضر مرکز تحقیقات نانو تهران جنوب، مرکز تحقیقات نانو واحد اهواز و تبریز مراکز تحقیقاتی هستند که هم تولید علم می کنند هم تولید محصول، یعنی محصولات حاصل از علم نانو را در بازار می فروشند. در حوزه سایر علوم مهم و تاثیرگذار همچون سلول های بنیادی نیز شرایط مناسبی داریم و مراکز تحقیقاتی را در حوزه مهندسی پزشکی و پزشکی باز ساختی داریم که استادان و پژوهشگران این علم در واحد تهران مرکزی و واحد اصفهان فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در زمینه انرژی اتمی و مرکز هسته ای دکتر قرآن نویس از اساتید به‌نام این رشته در واحد علوم و تحقیقات، در حوزه فیزیک پلاسما و هسته‌ای فعالیت چشمگیری دارند که علاوه بر تربیت دانشجوی دکتری در این رشته، رساله های دکتری و پژوهش هایی که در این زمینه انجام می شود کمک بسیاری به پیشرفت این علم داشته است و افراد صاحب نظر و باتجربه‌‌ای در مرکز تحقیقات فیزیک این واحد دانشگاهی و واحد نجف آباد اصفهان در توسعه بحث انرژی اتمی فعالیت چشمگیری دارند.

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: آنچه مسلم است تحریم‌ها مشکلاتی را در فراهم کردن مواد اولیه برا ی آزمایشگاه‌‌ها به وجود آورده اند، اما زمانی که بتوانیم استفاده صحیح از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و محصولات مورد نیاز خود را تولید کنیم قطعا از این فشارها رهایی می‌یابیم. یکی از نکات مهم، تامین مواد اولیه برای آزمایشگاه‌ها در پیشبرد اهداف علمی است؛ اما باید یک برنامه مشخص برای تولید این منابع اولیه داشته باشیم.

ثمری در پایان متذکر شد: در حال حاضر در بحث شیمی و حلال‌هایی که برای آزمایشگاه‌ها مورد نیاز است در شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد از جمله واحد قزوین مواد اولیه باکیفیت و مشابه خارجی را تولید می کنیم تا بتوانیم در تامین مواد اولیه مورد نیاز آزمایشگاه‌‌ها هم به خودکفایی برسیم. آزمایشگاه ساها، سامانه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که نزدیک به 11 هزار آزمایشگاه را تحت پوشش خود قرار داده که ارتباط بین همه آزمایشگاه‌ها در واحدهای مختلف را رصد می‌کنیم تا ببینیم چه آزمایشگاهی چه آزمایشاتی را انجام می‌دهد و نیازمند چه مواد اولیه‌ای است که نزدیک به سه هزار دستگاه و تجهیزات پیشرفته را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 965507

وب گردی

وب گردی