بارگیری موفقیت‌آمیز نوزدهمین محموله نفت‌خام از پایانه فرآورشی کوروش

با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران، نوزدهمین محموله نفتی از میدان مشترک پارس جنوبی، توسط پایانه فراورشی کوروش به نفتکش «آرتاویل» و مقصد پالایشگاه بندرعباس با موفقیت بارگیری شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، با بارگیری این محموله از لایه نفتی پارس جنوبی، تولید تجمعی و صادرات نفت این میدان مشترک از مرز 9.3 میلیون بشکه عبور کرد.

عملیات بارگیری این محموله 320 هزار بشکه‌ای روز سه‌شنبه 23 مردادماه توسط پایانه شناور فراورشی (FPSO) کوروش آغاز شد و روز چهارشنبه 24 مردادماه به پایان رسید.

این بارگیری نخستین عملیات پس از آسیب‌دیدگی جزیی پایانه شناور فرآورشی کوروش که 23 تیرماه بر اثر برخورد نفتکش SOL دچار خسارت‌هایی جزیی شده بود، است.

خوشبختانه در این مدت همزمان با عملیات تعمیر خسارت‌های جزیی پایانه شناور فراورشی کوروش، تولید از این لایه نفتی همچنان ادامه داشته و حتی برای لحظه‌ای نیز متوقف نشده و طبق روال ادامه داشته است.

گفتنی است، مسئولیت راهبری طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، همچنین عملیات بارگیری و صادرات نفت از این لایه نفتی مشترک بر عهده این شرکت قرار دارد.

تعمیر و راه‌اندازی پایانه شناور فرآورشی کوروش با همت کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران

پس از 22 روز تلاش شبانه‌روزی کارکنان سختکوش شرکت نفت فلات قاره ایران، عملیات تعمیر و راه‌اندازی دوباره پایانه شناور فرآورشی (FPSO) کوروش که در هنگام بارگیری نفت‌خام به دلیل شرایط دریا دچار سانحه و آسیب‌ شده بود با موفقیت به پایان رسید.

در این عملیات بیش از 300 تن بار در مسافت‌های بسیار طولانی و در چندین مرحله جابجا شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

در پی بروز این سانحه و سقوط شیلنگ‌ها Hose String به بستر دریا در عمق 67 متری و خطر کشیده شدن و برخورد آن با انبوه لوله‌های گاز فشار قوی میدان پارس جنوبی، با دستور مدیریت امور تولید شرکت نفت فلات قاره ایران و هماهنگی رییس منطقه لاوان، واحد تعمیرات زیر آب به سرعت به محل اعزام و هدایت و اجرای عملیات بازیابی، ترمیم و نصب مجدد را با محوریت منطقه لاوان بر عهده گرفت.

این عملیات بزرگ و منحصربه‌فرد شامل استرینگ از عمق 67 متری و جمع‌آوری و جداسازی آن بر روی عرشه شناور TSC-SAAM در شرایط بسیار بد و خطرناک جوی (سرعت باد 30 گره دریایی و ارتفاع موج بیش از 8 فوت) از ساعت 7 صبح روز دوشنبه 25 تیر آغاز شد استرینگ بازیابی شده بلافاصله جهت اقدامات بعدی به منطقه لاوان فرستاده شد.

پس از بازرسی و هایدروتست شیلنگ‌ها توسط بازرسی فنی مشخص شد تعدادی از آنها دچار صدمه جدی شده‌اند و قابل استفاده دوباره نیستند، بنابراین هماهنگی لازم برای استفاده از شیلنگ‌های موجود در مناطق بهرگان و کیش صورت پذیرفت و به دنبال آن 39 قطعه شیلنگ از این مناطق به لاوان انتقال داده شد.

برنامه‌ریزی برای تنظیم چیدمان جدید شیلنگ‌ها (Hose String Arrangement) با در نظر گرفتن وضعیت و مشخصات فنی خاص 70 رشته شیلنگ موجود توسط واحد تعمیرات زیر آب انجام پذیرفت و عملیات مونتاژ و سرهم کردن استرینگ و شیرآلات مربوطه به اجرا درآمد و در نهایت استرینگ ساخته شده به طول 350 متر پس از آزمایش نشت در روز جمعه 12 مرداد از منطقه لاوان به سمت FPSO در پارس جنوبی یدک و در روز شنبه 13 مرداد در محل اولیه نصب شد.

این پروژه بسیار مهم و استراتژیک با راهبری مدیریت بحران توسط مدیر امور تولید و همکاری و تلاش صمیمانه مناطق عملیاتی لاوان، کیش، بهرگان و سیری در تامین نفرات و تجهیزات مورد نیاز و زحمات بی‌دریغ واحد تعمیرات زیر آب و دیگر واحدهای دست‌اندرکار در منطقه لاوان مانند تعمیرات و نوسازی، تعمیرات و بازسازی دریایی، بازرسی فنی، عملیات دریایی، تدارکات و امور کالا، همچنین تلاش کارکنان زحمتکش پایانهFPSO به شایستگی و سرافرازی به پایان رسید و برگ زرین دیگری را در تاریخ شرکت نفت فلات قاره بر جای گذاشت.

گفتنی است، در نخستین ساعات بامداد روز شنبه 23 تیرماه حادثه برخورد تانکر SOL با پایانه شناور FPSO CYRUS در میدان پارس جنوبی منجر به شکستن و جدا شدن رشته شیلنگ بارگیری به طول 360 متر متشکل از 31 قطعه شیلنگ 20 اینچ هر یک به وزن 4 تن و شیرآلات مربوطه، از بالای فلنج منیفولد پایانه شد و در نهایت به توقف صادرات از این پایانه انجامید.

انتهای پیام/

کد خبر: 965560

وب گردی

وب گردی