سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان ، امروز در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الوطن» قطر در مقاله ای به قلم «حسین عطوی» با عنوان «پنج دلیل ناموفق بودن طرح ترامپ درتحریم ایران» به دلایلی اشاره می کند که سبب می شود تا در تحریم هایش علیه ایران موفق نشود. وی در همین زمینه می نویسد: «سوالی که درباره تحمیل تحریم های ترامپ بر ایران مطرح می باشد آن است که آیا آمریکا با تشدید تحریم ها قادر خواهد بود تا برای ایران بیش از گذشته مشکلات اقتصادی و مالی به وجود بیاورد؛ پاسخ به این سوال، سرنوشت موفق یا ناموفق بودن طرح ترامپ را مشخص خواهد نمود. دقت درموقعیت و شرایط قبل از تفاهم نامه هسته ای و تایید شورای امنیت و همچنین شرایطی که بعد از تفاهم نامه شکل گرفت به پنج دلیل ایران را در مقابله با تحریم های آمریکا کاراتر و موفقیت آمیزتر نشان می دهد که این پنج دلیل عبارتنداز:

نخست: تحریم های جدید تنها از سوی آمریکا بوده و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست. بنابراین، مانندگذشته تاثیر آن زیاد نیست. از این رو، بسیاری از شرکت ها در برابر این تحریم تعهدی ندارند.

دوم: این تصمیم آمریکا مورد تایید مراجع بین المللی هم وزن این کشور و حتی هم پیمانان اروپایی‌اش نیست و بالعکس این کشورها و مخصوصا کشورهای امضا کننده این تفاهمنامه بیان کردند که موضع و اقدام آمریکا کودتایی علیه این تفاهم نامه است.

سوم: اقدام اتحادیه اروپا در تصویب قوانینی در جهت حمایت از شرکت های اروپایی که در ایران سرمایه گذاری می کنند و حفاظت از منافع آن ها و عدم آسیب پذیری از تحریم های آمریکا علیه این شرکت ها.

چهارم: امضای کشورهای دارای سهم در دریای خزر که عبارتند از روسیه، ایران، آذربایجان ،قزاقستان و ترکمنستان بر تقسیم سرمایه گذاری درنفت و گاز و ممانعت از وورد کشورهای دیگر به این دریا عامل اصلی برتری موضع ایران دربرابر تحریم های اقتصادی آمریکاست.

پنجم: تصمیم انفرادی آمریکا درتحمیل تحریم ها با توجه به اینکه ترامپ جنگ تجاری را علیه کشورهای تاثیر گذار در اقتصاد جهان آغاز کرده است سبب انزوای بین المللی آمریکا می شود.»

روزنامه «کتابات » عراق هم در مطلبی به قلم «هادی حسن علیوی» باعنوان «مسوولیت تاریخی در تشکیل دولت جدید» پیشنهادهایی را برای تشکیل دولت جدید عراق ارائه می دهد. نگارنده می نویسد: «ناگزیریم که اساس تشکیل دولت آینده را شاخصه بندی کنیم که عبارتند از:1) برنامه دولت:مشخص کردن برنامه پیشنهادی دولت آینده، این برنامه باید واقعی بوده و برای چهار سال آینده و بر اساس درخواست تظاهر کنندگان باشد. 2)دولتی متشکل از بیست وزارتخانه: نخست وزیر در انتخابات مجلس در سال 2010 بارها تاکید کرد که مصلحت دولت عراق در آن است که بین بیست تا بیست و دو وزارتخانه داشته باشد. این درحالی است که سهم خواهان، پیشنهاد تشکیل چهل وچهار وزارتخانه را داده بودند. 3) شروط انتخاب وزرا: ضرورت دارد تا هر جناحی حداقل برای هر وزارتخانه سه وزیر پیشنهاد کند. این افراد باید توانایی ها و شایستگی هایی در حوزه کاری شان داشته باشند. 4) دولت شایستگان و تکنو کرات ها: تکنو کرات ها به علت بهره برداری از علوم نوین بیشترین توانایی ها را برای اداره وزارتخانه ها دارند.»

روزنامه «الحیات» عربستان هم به قلم «مصطفی زین» باعنوان «جنگ ترامپ-اردوغان» به جنگ تجاری ترامپ علیه ترکیه پرداخته و یادآوری می کند که ترامپ به دو دلیل درصدد است تا علیه کشورها و ازجمله ترکیه جنگ تجاری راه بیندازد. یکی از این دلایل خارجی است و دلیل دیگر داخلی است. وی اشاره دارد: «جنگ تجاری ای که ترامپ اعلام کرد شامل مخالفان و هم پیمانانش می شود. این جنگ دو وجه دارد: یک وجه خارجی آن که درصدد تاکید برچهره مصمم و خشن رئیس جمهور آمریکا در بیرون ازمرزهای کشورش است و دیگری چهره داخلی آن که به دنبال راضی نگه داشتن مسیحی های افراط گرای دست راستی و رای دهندگان به وی است. آخرین میدان نبردی هم که ترامپ به راه انداخته تحمیل تعرفه گمرکی بر صادرات ترکیه است که عضو ناتو بوده و درخلال جنگ سرد نقش اصلی را درمقابله با شوروی سابق و سوسیالیسم ایفامی کرد. این نبرد ترکیه را مخصوصا بعد از اینکه وزارت خزانه داری آمریکا بر شرکت هایی که با ایران معامله کردند تحریم نمود در مشکلات اقتصادی بزرگی غرق کرد. اردوغان تهدیدات ترامپ علیه کشورش را با یافتن دوستان و شرکای جدید در اروپا و جلب حمایت فرانسه و آلمان نادیده گرفت.»

روزنامه «الایام » بحرین هم در یادداشتی قابل تامل باعنوان «کشورهای عربی وآفت فساد» به قلم «فهد المضحکی» به علت فقر در کشورهای عربی و نرخ فقر در آن‌ها پرداخته و دلیل اصلی فقر در این کشورها را وجود فساد دانسته که سبب بلعیدن و خوردن منابع این کشورها شده است. وی می نویسد: « بر اساس آمار بانک جهانی، اکثر کشورهای عربی در فهرست کشورهای فقیر قرار دارند و به رغم اینکه این کشورها از درآمد بالایی به واسطه برخورداری از گاز، نفت ، پتروشیمی و بهره برداری از معادن برخوردارند اما درآمد سرانه از 1000 دلار تا 1500 دلار درسال در کشورهایی مانند سومالی، یمن، سودان و موریتانی بوده و در کشورهایی دیگر مانند مصر، اردن، سوریه، عراق، الجزایر، مغرب و تونس میان 3000 تا 400دلار در نوسان است و در برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به چند هزار دلار می رسد. این درحالی است که سرانه هر فرد در کشورهای پیشرفته 50 هزار دلار می باشد. علاوه براین، نرخ فقر هم در کشورهای عربی بین 15 تا 40درصد و به احتمال زیاد در برخی از کشورها هم به 50 درصد می رسد. به نظر می رسد که یکی از مهم‌ترین دلایل فقر در کشورهای عربی، فساد زیاد است که منابع در این کشورها را می خورد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 965629

وب گردی

وب گردی