1000 کیلومتر خط لوله گاز احداث می شود/ داخلی‌سازی تجهیزات کلیدی صنعت گاز در کشور

مدیربرنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این شرکت در سال 97 اجرای یک‌هزار و 10 کیلومتر خط لوله را هدف‌گذاری کرده و با اصلاح فرآیندهای زمانی، مالی و اجرایی، سعی در تحقق این هدف بزرگ دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنان تاثیرگذار در صنعت گاز کشور به پیش می‌رود و با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این صنعت تلاش می‌کند تا افزون بر امکان استفاده از انرژی پاک و ارزان برای مصرف‌کنندگان، سهمی در حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. این مجموعه در سال 97 اجرای یک‌هزار و 10 کیلومتر خط لوله را هدف‌گذاری کرده و با اصلاح فرآیندهای زمانی، مالی و اجرایی، سعی در تحقق این هدف بزرگ دارد.

محسن مظلوم فارسی باف، مدیربرنامه‌ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که با توجه به تعهداتی که بنابر اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران به عهده شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گذاشته شده است، عملکرد مجموعه را در سال جاری چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار کرد: خوشبختانه در مسیر اجرا توانسته‌ایم اغلب چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و در مسیر عمل به تعهدات گام برداریم. با توجه به روندی که از ابتدای سال تاکنون پیموده‌ایم، به نظر می‌رسد در حال دستیابی به اهداف تعریف شده هستیم.

مدیربرنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پاسخ به این سوال مبنی براینکه تکانه‌های اقتصادی اخیر، مجموعه‌های اجرایی کشور را در پیاده‌سازی پروژه‌ها با موانعی روبه‌رو ساخته است، آیا برای غلبه بر مشکلات تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران فارغ از چالش‌های دیگر مجموعه‌های اجرایی کشور نیست، اما راهکارهایی همچون انضباط مالی، تامین کالا از انبار شرکت، تسهیل فرآیندها، پیگیری‌های جدی مجریان و ستاد، رویکردهای جدید در حوزه اجرا و کنترل پروژه‌ها و حمایت از سازندگان داخلی را دنبال کرده‌ایم و با اولویت دادن به پروژه‌هایی که حساسیت بیشتری دارند، سعی کرده‌ایم پروژه‌ها را در موعد مقرر به سرانجام برسانیم.

او درباره پیشرفت خط لوله انتقال گاز ششم به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سال جاری، اظهار کرد: عملیات اجرایی خط ششم به پایان رسیده است. البته بخش مهمی از خط اصلی و انشعابات خط ششم در غرب کشور تکمیل شده است. امسال نیز، قطعات باقیمانده به طول 100 کیلومتر از خط اصلی و 35 کیلومتر از خطوط انشعابی را به پایان رساندیم.

مظلوم فارسی باف، تصریح کرد: خط نهم سراسری، حد فاصل دهگلان - میاندوآب به طول 230 کیلومتر و با قطر 56 اینچ را در دست اجراست که از پیشرفت خوبی برخوردار است. همچنین پروژه خط رابط سایت‌های 1و 2 پارس جنوبی با قطر 56 اینچ در طرح نهم در حال اجراست که 28 کیلومتر طول دارد. خط انتقال اتان نیز به عنوان خط لوله‌ای راهبردی و درآمد‌زا برای شرکت گاز در این طرح دنبال می‌شود که از برنامه زمان‌بندی جلوتر است. این خط لوله 46 کیلومتری که 43 کیلومتر آن به صورت 40 اینچ و سه کیلومتر دیگر در قطر 30 اینچ در حال اجراست، وظیفه انتقال اتان استحصال شده از سایت 2 پارس جنوبی به پتروشیمی‌های واقع شده در سایت 1 را به عهده دارد.

او همچنین درباره پیشرفت پروژه‌های پالایشگاهی شرکت گفت: سه پروژه عمده شرکت در این زمینه یعنی واحد تولید مرکاپتان، میترینگ و پست پشتیبان 132 کیلوولت برق، امسال به بهره‌برداری می‌رسند. واحد تولید مرکاپتان از مشتقات گوگردی میعانات گازی پارس جنوبی هم اکنون در مرحله پیش راه‌اندازی است که با انجام استارت آپ تجاری در دو ماه آینده وارد فاز تولید می شود. مرکاپتان به عنوان ماده بودارکننده گاز طبیعی در محدوده CGS‌های شهری تزریق می شود تا گاز بی‌بوی طبیعی به گاز بودار تبدیل شود و قابلیت آشکارسازی داشته باشد. از معدود کشورهای دنیا هستیم که به فناوری تولید مرکاپتان دست یافته‌ایم و واحد تولید صنعتی ماده بودارکننده را به بهره‌برداری می رسانیم. دیگر پروژه پالایشگاهی، پیاده‌سازی سامانه‌های اندازه‌گیری گازهای خروجی از پالایشگاه‌های اول، دوم، سوم و پنجم پارس جنوبی است که از جمله پروژه‌های پیچیده شرکت به شمار می‌آید و با درایت مجموعه مدیریتی سازمان و تلاش همکاران در حوزه اجرا تا آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین پست پشتیبان برق، از دیگر پروژه‌های مهم شرکت در حوزه پالایشگاه‌هاست که اخذ برق از نیروگاه‌های پارس جنوبی و توزیع آن در میان واحدهای مصرف کننده را به عهده دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیربرنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: مخابرات و اسکادا در خط سوم آذربایجان به طول حدود یک‌هزار کیلومتر امسال به پایان می‌رسد. این خط مخابراتی از منطقه ساوه تا بیجار امتداد یافته و پس از عبور از آذربایجان‌های شرقی و غربی به منطقه مرزی نودوز ارمنستان می‌رسد. این پروژه هم اکنون حدود 100 درصد پیشرفت دارد و هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

او ادامه داد: ساخت ایستگاه‌های خورموج و آب پخش روی خط پنجم سراسری امسال به پایان می رسد. برای احداث سه ایستگاه تقویت فشار خط ششم نیز تا پایان سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ضمن آنکه برای تکمیل واحدهای ارسنجان و خیرگو واقع در خط هشتم نیز برنامه داریم.

مدیربرنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اضافه کرد: احداث دو یارد تعمیراتی در خرم‌آباد و کرمان را در دست اجرا داریم که از پیشرفت مناسبی برخوردارند. بازسازی و نوسازی تاسیسات مرتبط با بندر سیراف نیز براساس برنامه به پیش می رود. در حوزه تاسیسات زیربنایی، احداث دو جاده دسترسی به تاسیسات نائین و کاشان در دست اجراست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌های طرح خط لوله هفتم سراسری گاز عمدتا در مناطق کمتر توسعه یافته‌ اجرا می شود. با توجه به اولویت سیاست‌های محرومیت زدایی دولت، لطفا اشاره ای به دستاوردهای این طرح داشته باشید.

او ادامه داد: همسو با سیاست‌های دولت و ابلاغیه‌های شرکت ملی گاز ایران، استان سیستان و بلوچستان در صدر اولویت‌های اجرای خطوط انتقال قرار گرفته که در این میان، پروژه گازرسانی به زابل از اولویت خاصی برخوردار است. این خط به طول 220 کیلومتر و در قطرهای 36 و 24، حد فاصل زاهدان - زابل احداث می شود؛ امیدواریم که این خط طی مدت یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری کامل برسد.از دیگر پروژه‌های مرتبط با سیستان و بلوچستان، خط لوله 530 کیلومتری خاش و نواحی اطراف آن در قطرهای 6 تا 20 اینچ است که اکنون مراحل انتهایی طراحی را می‌گذراند.

مدیربرنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: یکی از پروژه‌های کلیدی و مهم خطوط انتقال، پروژه تربت حیدریه-کاشمر است که به طول 77 کیلومتر و قطر 16 اینچ در دست اجراست. با راه اندازی این پروژه، افت فشار گاز در نواحی استان خراسان رضوی به طور کامل برطرف می شود. خط سربیشه_ نهبندان نیز به طول 127 کیلومتر و قطر 12 اینچ و خط سیمکان به طول 50 کیلومتر در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند. پروژه‌های خطوط انتقال گاز دماوند، جیرفت و بیرم، از دیگر پروژه‌های مهم هستند که در زمان مقرر افتتاح و تزریق گاز خواهند شد.

او در پاسخ به این سوال که داخلی‌سازی تجهیزات پروژه‌ها نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها و قطع نیاز به واردات هنگام تحریم‌ها دارد و این موضوع چه موفقیت هایی در عرصه تولید داخل داشته است؟ اظهار کرد: لوله‌ها، شیرآلات و توربوکمپرسورها، از مهم‌ترین اقلام و تجهیزات کالایی در پروژه‌ها به شمار می‌آیند که خوشبختانه توان ساخت همه این تجهیزات در داخل کشور فراهم شده است. هم اکنون با سه کارخانه لوله‌سازی طرف قرارداد هستیم و همه نیازهای لوله‌ای و پوشش از طریق شرکای داخلی تامین می شود. در زمینه شیرآلات نیز انبار شرکت بسیار غنی است و بنابر نظر مدیرعامل، اولویت را به استفاده حداکثری از موجودی انبار داده ایم. البته بیشتر شیرآلات هم داخلی سازی شده‌اند که در صورت لزوم از توان کارخانه‌های داخلی استفاده خواهیم کرد. در حوزه تامین توربوکمپرسور‌ها نیز قراردادهای خوبی با دو شرکت داخلی امضا شده که به توسعه فناوری و خودکفایی کشور در زمینه توربوکمپرسور منجر شده و بسیاری از ایستگاه‌ها با تکیه بر توان این شرکت‌ها راه‌اندازی شده‌اند.

او تصریح کرد: همسو با سیاست‌های دولت و ابلاغیه‌های شرکت ملی گاز ایران، استان سیستان و بلوچستان در صدر اولویت‌های اجرای خطوط انتقال قرار گرفته که در این میان، پروژه گازرسانی به زابل از اولویت خاصی برخوردار است. این خط به طول 220 کیلومتر و در قطرهای 36 و 24، حد فاصل زاهدان - زابل احداث می شود؛ امیدواریم که این خط طی مدت یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965633

وب گردی

وب گردی