وضعیت نامعلوم دانشجویان سعودی در کانادا

با افزایش تنش ها بین ریاض و اتاوا وضعیت دانشجویان عربستان در شرایطی نامعلوم قرار گرفته و قطعا با اعلام ضرب الاجل 4 هفته ای به دانشجویان عربستانی جهت ترک کانادا، آینده تحصیلی این دانشجویان با چالش هایی نگران کننده رو به رو خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بعد از اعتراض کانادا به عربستان مبنی بر بازداشت زنان فعال حقوق بشر تنش های بین این دو کشور بالا گرفت.

تنش ها تا فرا خواندن سفرا و انتقال بیماران عربستانی از کانادا به کشورهای دیگر پیش رفت. عربستان به تازگی اعلام کرد که بورس حدود 16000 دانشجوی این کشور که در کانادا مشغول به تحصیل هستند را قطع خواهد کرد و این افراد باید در کشوری دیگر به تحصیلات خود ادامه دهند. ریاض به دانشجویان تنها 4 هفته فرصت داده است تا این کشور را ترک کنند.

یکی از نمایندگان عربستان سعودی اعلام کرد که دانشجویانی که در کانادا درس می خوانند به دانشگاه های ایالات متحده، انگلستان، استرالیا و نیوزیلند انتقال خواهند یافت.

وضعیت نامعلوم دانشجویان عربستانی در کانادا

مسئولان دانشگاه مک گیل که بیشترین تعداد دانشجوی عربستانی در مونترال را دارد اعلام کردند که هنوز در مورد تعداد دانشجویان سال تحصیلی جدید و مشکلات آن ها بعد از این اقدام سعودی ها چیزی نمی دانند.

مسئول دانشجویان عربی در این دانشگاه اعلام کرده است که دانشجویان در واقع شکه شده اند و برای آینده تحصیلی خود نگران هستند.

در واقع این انتقال در چنین شرایطی مشکلات بسیاری را برای آن ها ایجاد خواهد کرد مخصوصا اینکه نزدیک به شروع سال تحصیلی جدید نیز هستند.

بسیاری از این دانشجویان، در نیمه تحقیقات علمی خود و همکاری با اساتید دانشگاه ها هستند که قطع همکاری با دانشگاه، آینده پژوهشی آنان را با چالش مواجه خواهد کرد.

دانشگاه کبک در مونترال نیز اعلام کرده که 7 دانشجو در ترم تابستان و 15 نفر برای ترم پاییز آینده ثبت نام کرده اند که معلوم نیست آینده تحصیلی آنان چگونه متاثر از این تصمیم خواهد شد.

فرصت طلبی آمریکا

آمریکا تعداد 125 هزار دانشجوی عربستانی را در خورد جای داده است و همواره اعلام نموده در جهت تربیت نیروهای متخصص برای عربستان گام خواهد برداشت.

بعد از این اعلام عربستان، دانشگاه پورتلند آمریکا از تسهیل روند پذیرش دانشجویان عربستانی در این دانشگاه خبر داد. این دانشگاه همچنین یک مشاور بین المللی برای هدایت متقاضیان سعودی و تسهیل پروسه انتقال منصوب کرده است.

این دانشگاه اعلام کرده که همواره با تعهد در کنار دانشجویان عربستانی خواهد بود.

در واقع دانشگاه های آمریکا سعی بر این دارند تا از این تنش به عنوان یک نوع فرصت استفاده کنند و دانشجویان ثروتمند عربستان را به سوی خود بکشند، این همه احساس تعهد آمریکا نسبت به دانشجویان عربستانی عجیب هم نیست زیرا آن ها هم مانند سیاستمداران خود برای پول های این کشور کیسه دوخته اند.

در حالی که عربستان کمتر از نصف ایران جمعیت دارد، تعداد بالایی دانشجو را در کشورهای آمریکا و کانادا بورس نموده است و از لحاظ نیاز هیات علمی هم که در نظر بگیریم نیازی به این همه بورسیه نخواهد داشت. در واقع این کشور که با ثروت سعی در خرید همه چیز دارد تلاش می کند علم را هم با ثروت به دست آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965634

وب گردی

وب گردی