اوپک با قاطعیت از اعضای خود حمایت کند

نماینده ایران در سازمان های بین‌المللی در وین گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که بدنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در مقر این سازمان ملاقات و گفتگو کرد. در این دیدار، طرفین درخصوص همکاری های فیمابین و همچنین آخرین وضعیت بازار نفت به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

دبیرکل اوپک در این دیدار اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی اوپک، همواره در مقام یکی از اعضای اصلی سازمان نقش مهم و سازنده ای را در راهبری اوپک ایفا و در اتخاذ تصمیمات مهم در این سازمان، بسیار تاثیرگذار بوده است.

بارکیندو افزود: ما روابط بسیار تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت داریم و در روند ایفای وظایف سازمان، رایزنی با کشورهای عضو، از جمله ایران، از برنامه های اصلی ماست و حفظ استقلال اوپک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این سازمان باید همواره یک سازمان مستقل، فنی و غیرسیاسی باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نیز در این دیدار متقابلا بر اهمیت اوپک و نقش ایران در این سازمان تاکید و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاری را در جهت همگرائی میان اعضا برای رسیدن به اهداف اصولی این سازمان ایفا کرده است.

غریب آبادی افزود: در وضعیت پرتلاطم فعلی در روابط بین الملل و بازار انرژی، مهم است که این سازمان با حفظ میراث و سرمایه گرانقدر خود که همانا استقلال و حرفه ای گری است، تلاش کند تا همچنان سازمانی غیر سیاسی بماند و اجازه ندهد برخی معدود کشورهای عضو با سوء استفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

وی تاکید کرد: تصمیمات نشست وزرای اوپک باید به دقت توسط کشورهای عضو اجرا شده و این سازمان با پرهیز از پذیرش تفاسیری که مغایر با این تصمیمات است، بر حسن اجرای این تصمیمات توسط اعضا نظارت دقیق و کامل داشته باشد تا انحرافی در مسیر کلی سازمان ایجاد نشود.

سفیر کشورمان به اقدامات یکجانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام، از جمله بازگرداندن روند تحریم های یکجانبه و ظالمانه علیه کشورمان، اشاره و اظهار داشت: اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام با محکومیت شدید کشورهای مختلف در سطح جهان و سازمانهای بین المللی روبرو شده است.

وی افزود: هیچ کشوری نمی تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و اصولا مجوزی هم از سوی اجلاس وزرا برای چنین اقداماتی صادر نشده و شرایط فنی سایر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی نیست.

غریب آبادی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که بدنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد.

کد خبر: 965721

وب گردی

وب گردی