چرایی  تبدیل شدن موضوع «پت تراپی» به سوژه داغ جامعه/ مونس های خریدنی

این روزها موضوع «پت تراپی» به سوژه داغ فضای مجازی و رسانه ای مبدل شده تاجایی که از روانشناسان و جامعه شناسان گرفته تا دوست‌داران محیط زیست و حیات وحش نسبت به این موضوع به طور پیوسته اظهار نظر می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس نظرات اعلام شده هر گروهی از زاویه های مختلف به آن پرداخته و اگرچه اغلب نسبت به کلیات موضوع اتفاق نظر مثبتی دارند ولی در جزئیات دارای اختلاف نظر و شکاف هستند به همین دلیل به سراغ دکتر احمدرضا الهیار ترکمن دامپزشک، پژوهشگر و نویسنده مجموعه کتاب‌های بهداشت و بیماری‌های حیوانات خانگی رفتیم تا در این باره از او بپرسیم.

این روزها تعاریف متفاوتی از «پت تراپی» گفته می شود این اختلافات ناشی از چیست؟

پت تراپی یا «نگهداری از حیوانات خانگی به عنوان پیشگیری و درمان انسانی» یکی از شاخه‌های روانپزشکی- دامپزشکی، محسوب می‌شود که امروزه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های رفتاری، روحی و اختلالات در انسان و حتی حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی که این موضوع به هیچ وجه رویدادی تازه و برای زندگی مدرن نیست و تصور می کنم برخی تعاریف متفاوت ناشی از کم اطلاع بودن است به هرحال اظهار نظرهای سطحی و غیرکارشناسی در فضای مجازی مرسوم است.

اما برخی از جامعه شناسان معتقدند که نگهداری از حیوانات خانگی مانند پرندگان و ماهی ها یک فرهنگ وارداتی است

بله .بعد از کشاورزی، نگهداری از حیوانات قدیمی‌ترین ارتباط انسان با محیط زیست بوده، پس نمی‌توان آن را به عنوان فرهنگ وارداتی تلقی کرد. حتی در داستان‌های کودکانه نیز دیده می‌شود که شخصیت‌های اصلی با یکی از حیوانات همدم شده است و اغلب با آنها درد و دل می‌کند، در واقع حالا به صورت علمی اثبات شده که همدم شدن با حیوانات در افرادی که دچار بیماری‌های مختلف مانند قلبی-عروقی، سیستم عصبی، رفتاری، ژنتیکی و غیره هستند مؤثر است همچنین سالهاست که در روانپزشکی اثبات شده که نگهداری از حیوانات در درمان افسردگی کمک شایانی می‌کنند. در همین راستا به علت تأثیر شگرف آن روی بدن انسان، می‌تواند به عنوان یکی از فاکتورهای پیشگیری کننده از بیماری‌های اعصاب و روان، اختلالات رفتاری و استرس‌ها مورد استفاده قرار گیرد.



از منظر علمی «پت تراپی» چگونه عمل می کند؟

در واقع محبت به حیوانات در هر حالت خود مانند داروهای ضد افسردگی باعث افزایش هورمون سروتونین می‌شود. سروتونین باعث بهبود زخم، آرامش، شادی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. حتی مشاهده اعمال محبت آمیز با حیوانات نیز می‌تواند این هورمون را در بدن آزاد کند. همچنین بدن، اندورفین و اکسی توسین را ترشح می‌کند که القاء کننده آرامش، شادی، افزایش پیوندهای اجتماعی، تسکین مغز، تقویت حافظه، اعتماد و بخشندگی خواهد بود. نگهداری از حیوانات باعث افزایش ترشح هورمون‌های اکسی توسین، سرتونین و اندورفین می‌شوند که به این هورمون‌ها اصطلاحاً «هورمون عشق» می گویند.

لطفا بیشتر توضیح دهید

ببینید، حیوانات حس همدردی و ضد افسردگی بسیار قوی ای دارند، در واقع آنها صبور، کم توقع و با محبت حقیقی و خالص هستند و همین باعث می‌شود که در این مسیر، دامپزشکان و روانپزشکان از حیوانات آموزش دیده برای برخی از بیماران استفاده کنند که موثرترین درمان را القا کنند. به عبارتی در درمان افرادی که دچار استرس‌ها و تنش‌ها هستند یا در دوران سختی به سر می‌برند (مانند شیمی درمانی، مرگ و از دست دادن عزیزان، استرس‌های شغلی یا خانوادگی و غیره) می‌توان از پت تراپی استفاده کرد. فواید پت تراپی به قدری زیاد و وسیع است که در برخی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، رشته‌های دانشگاهی برای آن ایجاد کرده‌اند.



حرفی مانده که نگفته باشید ؟

بله. پت تراپی یا نگهداری از حیوانات یکی از روش‌های بسیار پیشرفته، مبتنی بر طبیعت، در دسترس و ارزان است که می‌تواند بسیاری از مشکلات انسانی را حل کند و امروزه به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی بازگشت به اصالت طبیعی، پیشگیری و درمان می‌توان از آن یاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965768

وب گردی

وب گردی