درصدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هستیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت بسته های تحول و نوآوری را گامی در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور خواند و گفت: این بسته ها بر مبنای اسناد بالادستی نظام سلامت تدوین شده و پاسخی به تکالیف قانونی وزارت بهداشت است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش کشوری آموزش پاسخگو که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد با اشاره به اهمیت پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی گفت: پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهمترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف در این حوزه شده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزنده ای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب کرده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به دستاوردهایی که طی چند دهه گذشته در حوزه آموزش علوم پزشکی کسب شده، گفت: در طی این سال ها در کنار ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی تعداد دانشگاه ها و رشته مقاطع، خصوصا در تحصیلات تکمیلی 3 تا 4 برابر رشد داشته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: لازم است دانشکده های پزشکی، آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه یا منطقه هدایت کنند.

وی با بیان اینکه اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولت ها، سازمان های سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، گفت: سیاستگذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از تازه‌ترین دستاورد های علمی جهان با نیاز های جامعه نیز سازگار باشد.

دکترلاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پزشکی علی‌رغم تمامی مشکلات و چالش ها موفق عمل کردیم، گفت: حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائه‌ی خدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزش های خود را اصلاح کند، که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: فارغ التحصیلان برخی از دانشگاه ها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی مواجه می شوند؛ در حالی‌که ارائه آموزش های پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی امری موثر در عرصه کار این افراد است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در این دانشکده ها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاه ها نیز ۱۸ هزار هیات علمی عضو هستند.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هستیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: این برنامه از سال 94 در کشور آغاز شد و در واقع یکی از مهمترین اقدامات نظام سلامت در جهت ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی در کشور بوده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ابعاد پاسخگویی اجتماعی اشاره کرد و گفت: در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی این ابعاد مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در حوزه آموزش پزشکی استراتژی‌های روشنی را دنبال می کنیم، گفت: امیدواریم این استراتژی های جدید، منشأ مثبتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سال های آینده در کشور رقم بزنیم.

دکتر لاریجانی گفت: بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاست های آینده نگرانه و نهادینه کردن آموزش‌های پزشکی پاسخگو، اصلی ترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکده های علوم پزشکی کشور دنبال می شوند.

وی با تاکید بر لزوم حرکت دانشگاه های علوم پزشکی به سمت اقتصاد مقاومتی گفت: بسیاری از اقداماتی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته در راستای پاسخگویی به حوزه اقتصادی است و اقدامات مهمی از جمله الکترونیکی کردن آزمون ها، راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، متناسب سازی طول دوره های تحصیلی و ... در این راستا صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بعد دیگر پاسخگویی گفت: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از جمله معدود برنامه هایی است که بارصد اسناد بالادستی کشور تدوین شده و باتوجه به این اسناد از جمله برنامه ششم توسعه به روزرسانی شده است.

وی افزود: بسیاری از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باتوجه به تکالیف بالادستی وزارت بهداشت تدوین شده و در دست اجرا می باشد.

دکتر لاریجانی بیان کرد: آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، حرکت به سمت دانشگاه های هزاره سوم و توسعه زیرساخت های آموزش پزشکی به عنوان مهمترین بسته های خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بسته های تحول آموزشی می شود.

معاون آموزشی افزود: اعتبار بخشی بین المللی، گامی موثر در راستای کیفی سازی و جهانی سازی آموزش پزشکی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 965835

وب گردی

وب گردی