تاملی بر یادداشت های روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان، در شماره های منتشر شده روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «عکاظ» عربستان در مطلبی با عنوان «منطقه عربی و آینده پیچیده آن ها» به قلم «صدقه یحیی فاضل» به مشکلات مدیریتی و سیاسی درونی کشورهای عربی و همچنین طرح ها و نقشه های کشورهای غربی برای درهم ریختگی این کشورها اشاره می کند. وی اعتقاد دارد که گروه های افراط گرا و تروریستی هم بهانه حضور غرب را به درون این کشورها می دهند. وی می نویسد: «متاسفانه منطقه عربی و بیشتر کشورهای این منطقه، از بیشترین مناطق درگیری و بی ثباتی در جهان می باشند. از مهمترین دلایل این بی ثباتی وضعیت مدیریتی و سیاسی درونی این کشورهاست. نظام های سیاسی کشورهای عربی به اصلاح نیاز دارند و تاریخ بشری هم گواه این مساله است که اکثر اصلاحات صورت گرفته به دست عده کمی صاحب نفوذ و مصلحت اندیش بوده که اصلاحات سیاسی ضروری و سالم را بر این کشورها در جهت منافع عامه مردم تحمیل کردند. در همین زمینه باید گفت که از سوی کشورهای غربی طرح های بزرگی با تاثیرات منفی برای کشورهای عربی - اسلامی در نظر گرفته شده است؛ به این دلیل که کشورهای در حال توسعه اسلامی برای منافع غرب و مسیحیت خطرناک می باشند. از این رو، افراط گراهای اسلامی و تروریست ها هم با اقداماتشان همین بهانه را به دست غرب داده اند.»

روزنامه «الخلیج» امارات در یادداشتی با عنوان «آیا هفت کشور بزرگ صنعتی جهان از هم جدا می شوند؟» به قلم «محمد خلیفه» به این مقوله می پردازد که کشورهای بزرگ صنعتی جهان، از جمله آمریکا، نتوانسته اند توازن و ثبات اقتصادی برای جهان به وجود بیاورند. وی می نویسد: «کنفرانس هفت کشور بزرگ صنعتی که اخیرا در کانادا برگزار شد عمق شکاف میان کشورهایی را نشان داد که در طی دهه ها، امور تجاری و مالی جهان را اداره می کردند. این شکاف همچنین آشکار ساخت که جهان از وجود سازمانی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محروم است. جهانی که در حال سقوط و فروپاشی است. ازسویی دیگر، جوامع سرمایه داری غربی که به ستون های اقتصادی جهان تبدیل شده اند از تامین ثبات و توازن اقتصادی ناتوان می باشند. این درحالی است که اکثر این کشورها از بحران های اقتصادی بزرگی رنج می برند. در راس این کشورها نیز آمریکا قرار دارد که سبب اختلاف میان کشورهای بزرگ صنعتی جهان شد و بر این اساس هم برای این کشورها سخت است که یک استراتژی واحد در برابر جهان اتخاذ نمایند.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم در یادداشتی به قلم «احمد عبدالتواب» با عنوان «به استثنای اسرائیل» به سیاست اشخاص، سازمان ها و فعالان سیاسی در حمایت از برخی از کشورها و در همان زمان سکوت در قبال جنایت اسرائیلی ها علیه مردم فلسطین انتقاد نموده و آن را فاقد اخلاص دانسته است. وی در همین زمینه می نویسد: «چگونه برخی خودشان را راضی می کنند که در کمپین های حمایت از کشورها صداقت و اخلاص وجود دارد و همچنین چگونه فعالان وسازمان های حقوق بشر داخلی و خارجی در قبال کشتار مستقیم کودکان و اشخاص پیر فلسطینی به دست اسرائیلی ها و با استفاده از سلاح های ممنوعه سکوت می کنند. این در حالی است که برپاکنندگان کمپین های حمایتی، اقدامات ضدانسانی اسرائیل و یا قانون دولت ملی یهود را که از نژاد پرستی آفریقای جنوبی نیز بدتر می باشد، محکوم نکردند. قابل ذکر است در همین زمان که اسرائیلی ها به کشتن فلسطینی ها می پردازند، منادیان حقوق بشر تمامی تلاششان را برای دفاع از مردم در کشورهای مصر،عراق و سوریه به عمل می آورند. آیا واقعا اسرائیل مستثنی است؟»

روزنامه «الایام» اردن در مقاله ای به قلم «سمیر قطامی» با عنوان «آیا معامله قرن اجرا می شود و یا لغو می گردد» سوالات و گمانه هایی را در خصوص اجرا یا لغو معامله قرن مطرح کرده است. نویسنده در این زمینه می نویسد: « اظهارنظرهای زیادی درباره معامله قرنی که ترامپ و کوشنر داماد یهودی وی آن را تبلیغ می کنند، مطرح می شود. همچنین مقالات زیادی طی این مدت در خصوص این معامله پنهانی که هنوز جزییات آن مشخص نیست، نوشته شده است. برخی می گویند که اسناد این معامله آماده بوده و به برخی از کشورهای عربی ارایه شده است اما برخی دیگر نیز بیان می کنند که در آینده ای نزدیک کنفرانسی در این باره برگزار خواهد شد و جزئیات آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. عده ای هم اعتقاد دارند که آمریکا به علت مخالفت برخی از گروه های فلسطینی و کشورهای عربی آن را ترک کرده است و عده ای دیگر هم اعتقاد دارند که این معامله به طور سری اجرا می شود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 965850

وب گردی

وب گردی