کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های مردم با توسعه لجستیک در بنادر/ بهره‌برداری از بندر امیرآباد تا پایان سال جاری

مدیرکل امورلجستیکی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای مقابله با تحریم‌ها و در نظر گرفتن شرایط روز کشور با اهمیت دادن به لجستیک و بنادر می‌توان شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیکی ظرفیت‌ها و کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در سطح ملی بود که مصرف کننده نهایی نیز از آن منتفع می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میزگرد هم‌اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور خسرو سرایی مدیرکل امور لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی، غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، مهدی صفری مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی،سید مرتضی علی احمدی مدیرکل بازرگانی و بازاریابی شرکت راه‌آهن و محمد سیاوشی کارشناس و فعال بخش خصوصی حوزه حمل‌ونقل در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی چالش‌های عدم شکل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد خسرو سرایی مدیرکل امورلجستیکی و حمل ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بحث لجستیک تاکنون در سطح ملی به آن میزانی که مستحق بوده مورد توجه قرار نگرفته است و به همین خاطر فضای کار بسیار گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد. هنگامی لجستیک با حمل‌ونقل چند وجهی در نظر گرفته می‌شود اثر بخشی بیشتری برای کل کشور خواهد داشت.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های مردم با توسعه لجستیک در بنادر
او افزود: برای مقابله با تحریم‌ها و در نظر گرفتن شرایط روز کشور با اهمیت دادن به لجستیک و بنادر می‌توان شاهد توسعه ۲۵ درصدی غیرفیزیکی ظرفیت‌ها و کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در سطح ملی بود که مصرف کننده نهایی نیز از آن منتفع می‌شود.

خسرو سرایی با تاکید براینکه باید همچون کشورهای پیشرفته به اتصال ریل به بندر توجه شود گفت: این اقدام از یک طرف موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و از طرفی دیگر بندر می‌تواند از توجیه اقتصادی ریل منتفع شود.

مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد لزوم ایجاد توازن بین ورودی و خروجی بار است، اما باید توجه داشت افزایش سهم ریل در بندر به معنای کاهش سهم جاده نیست بلکه بر اساس وجود موازنه بین ریل و جاده مساله اقتصادی بودن ریل را مطرح می‌کند.

بهره‌برداری از بندر امیرآباد تا پایان سال جاری

او در ادامه از به بهره‌برداری رسیدن بندر امیرآباد تا پایان سال و بعد از برطرف شدن مشکل رمپ در اسکله خبر داد و گفت: اگرچه بندر شهید رجایی به ریل متصل است اما با در نظر گرفتن شاخص‌های لجستیکی کیفیت این اتصال اهمیت پیدا می‌کند زیرا کیفیت اتصال بالا، بهره‌وری مورد نظر را در پی خواهد داشت.

سرایی با بیان این که «در بندر شهید رجایی اتصال کیفی ریل به بندر و طراحی ‌های داخلی بندر در دست بازنگری قرار دارد» گفت: قدم اول راه اندازی قطارهای برنامه‌ای با همکاری شرکت راه‌اهن است. تا بهره‌برداری از این قطارها بر مبنای ورود کشتی به بندر باشد. همچنین از راه‌آهن انتظار می‌رود که قبل از ورود قطار به بندر جزئیات تخلیه یا بارگیری خود را همچون فراینده کشتی‌های ورودی به بندر تا ۴۸ ساعت قبل اعلام کنند.

همچنین افزود: امیدواریم با اقدامات مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه‌آهن این مساله تا پایان سال جاری عملیاتی شود.

بررسی شاخص‌های زمان ماندگاری کامیون و واگن در بندر از سوی سازمان

مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر با اشاره به شاخص‌های زمان ماندگاری کامیون و زمان ماندگاری کامیون در بندر گفت: هر چه این زمان کاهش یابد به این معنی است که یک کامیون می‌تواند چند سفر بیشتر یا یک واگن در طول سال می‌تواند چند گردش عملیاتی داشته باشد که حاکی از درآمد بیشتر برای صاحب واگن یا کامیون خواهد بود که سر انجام مصرف کننده نهایی از آن منتفع می‌شود.

سرایی با بیان اینکه « خدمات ترانزیت از کشور ارائه نمی شود » خاطرنشان کرد: چیزی به نام بار ثابت در کشور وجود ندارد، در صورت توسعه تجارت ترانزیت و ترانشیپ می‌تواند به کمک بنادر کشور آید و اگر اضافه ظرفیتی در حمل ونقل جاده‌ای وجود داشته باشد در زمینه ترانزیت کالا می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

او با اشاره به درون گرا بودن دیدگاه ها بیان داشت: اقدامات و فعالیت‌ها در داخل مرز‌ها صورت می‌گیرد و بیرون از مرز‌ها به دنبال سهم خواهی از حمل‌ونقل نیستیم. سهم شقوق می‌تواند با توسعه حمل‌ونقل و تجارت افزایش یابد.

افزایش ۴۱ درصدی سهم بار و ۱۰۲ درصدی ناوگان جاده‌ای کالا در یک دهه اخیر

در ادامه غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اظهار داشت: در ۱۰ سال اخیر حجم بار ۴۱ درصد و ناوگان ۱۰۲ درصد رشد داشته است که نشان دهنده عدم توازن در زمینه عرضه و تقاضا است.

او افزود: وزارت راه و شهرسازی برعکس رویه بین‌المللی در ورود و خروج ناوگان از چرخه فعالیت دخل و تصرف ندارد و فقط مسئول فراهم کردن بار برای ناوگان است. به طور مثال کامیونی با ۷۰ سال در حال فعالیت است که ناشی از مسائله فوق الذکر است.

او با اشاره به موضوع ترکیب بهینه ناوگان بیان داشت: متولی حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور باید تشخیص دهد که چه ناوگانی با چه ظرفیتی برای بخش مناسب است که متاسفانه در این زمینه از وزارت راه و شهرسازی هیچ نظری اخذ نمی‌شود که در این زمینه ورود کرده‌ایم تا از ورود ناوگانی با ظرفیت حمل تناژ پایین با برند‌های متفرقه جلوگیری شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 965853

وب گردی

وب گردی