لارو درمانی روشی نوین در درمان  زخم های دیابتی  است

استاد حشره شناسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گفت: استفاده از لارو ضد عفونی شده مگس برای درمان زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی‌ها و سایر زخم‌های عفونی کاربرد دارد. این لاروها را فقط برای زخم‌های باز می توان استفاده کرد.

دکتر سیده معصومه هاشمی نیا استاد حشره شناسی پزشکی دانشگاه آزاد رودهن در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روش نوین لارو درمانی و کاربردهای آن در ایران، گفت: حدود 20 سال پیش استفاده از لارو درمانی در دنیا شکل گرفت. در زمانی که استفاده از آنتی بیوتیک ها در بعضی موارد پاسخگو نباشند، از این روش که قدمتی بسیار طولانی دارد استفاده می‌شود. قطعا دستاوردی بزرگ برای کشور محسوب می‌شود که ما در مراحل آغازین کاربرد و درمان بیماری‌های عفونی به این روش قرار داریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن افزود: لاروها به دو صورت فیزیکی و شیمیایی اثر گذارند، لارو مگس‌‌های فعال با حرکت در بافت زخم یک جور ماساژ، ایجاد کرده که تحرکی در بافت ایجاد شده و خون رسانی به آن قسمت انجام شود، از دیدگاه شیمیایی نیز در ساختمان بزاق خود یک موادی را ترشح می کنند که تحت عنوان آلتونیین شناخته می شود و سبب کاهش ph محیط می‌شود که باکتری ها نمی‌توانند در این محیط فعالیت کنند، ازطرف دیگر موادی را ترشح می‌کنند که باعث مهاجرت فیبرو‌بلاست شده و سبب می‌شود بافتی که بتواند زخم‌ها را ترمیم کند، توسعه پیدا کرده، مانع از خونریزی شده و به این طریق بافت زخم ترمیم شود.

وی لارو درمانی را استفاده از لارو ضد عفونی شده مگس برای درمان زخم‌های عفونی، لاعلاج و زخم‌های مقاوم به درمان دانست و خاطر نشان کرد: این زخم‌ها شامل زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی‌ها و سایر زخم‌های عفونی می‌شوند. این مگس ها را در هرجایی نمی توان استفاده کرد، با توجه به اینکه لاروها هوازی هستند، نمی توان برای درمان زخم معده از آنها استفاده کرد، این لاروها فقط برای درمان زخم‌های باز کاربرد دارند. اثر مسقیم لاروها در اصلاح زخم اثبات کرده، سرعت بالا و عدم نیاز به جراحی، همچنین هزینه مناسب از ویژگی های مثبت این روش درمانی است.

این استاد حشره شناسی پزشکی دانشگاه آزاد رودهن تاکید کرد: تنها مشکلی که برای درمان به این روش وجود دارد عدم پذیرش بعضی از بیماران به لحاظ روانی در این روش درمانی است که بعضی از افراد شاید نپذیرند این لاروها در بدنشان وجود داشته باشد و در واقع عملا فرد این لاروها را با استفاده از پدهایی که بانداژ می شود نمی بیند و بعد از 3 روز که پدها برداشته شد، لاروها را از بین می بریم و ممکن است در این مرحله فرد کمی احساس خارش کند. طی فرایند عمل لاروها در نهایت بوی نامطبوعی به وجود می‌آید که با توجه به عملکرد لاروها این مسئله هم از بین می رود.

هاشمی نیا در ادامه خاطر نشان کرد: مگس لارو در واقع حشره‌ای نابالغ است که حالت کرمی شکل دارد و هنوز به مرحله تکامل نرسیده است که احتیاج به تغذیه فراوان دارد، سال ها پیش بوعلی سینا از این روش برای درمان بیماران استفاده کرده و در کتب خود به این روش درمانی اشاره کرده است، از سال 2004 هم (FDA) سازمان غذا و دارو آمریکا، تایید پزشکی استفاده از این روش را صادر کرده است.

وی در پایان متذکر شد: استفاده از روش لارو درمانی از دهه هشتاد آغاز شده که در حال حاضر روند مناسب‌تری دارد. مهم‌ترین پایگاه فعالیت در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی تهران است. یکی از مشکلاتی که در این زمینه داریم بحث پرورش مگس‌هاست که در حال حاضر فضای مناسبی برا‌ی این کار وجود ندارد. باتوجه به کاربرد مهم لاروها در درمان زخم های عفونی، پیشرفت در این روش درمانی نیازمند توجه مسئولان امر است.

گفتنی است، برخی از اساتید ادعا می‌کنند لارو در همه حوزه‌های پزشکی از جمله درمان سرطان کاربرد دارد که چنین چیزی نیست. هرچند ممکن است در آینده پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شود؛ ولی تاکنون لارو نتوانسته سرطان را درمان کند. بیشترین کاربرد لارو در درمان زخم پای دیابتی است که بسته به گستردگی و عمق زخم متفاوت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 965856

وب گردی

وب گردی