تاکید بر پرهیز از حاشیه‌سازی در ارجاع پروژه‌های شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با جامعه مهندسان مشاور با تاکید بر این مطلب که درگفتگو در موضوع ارجاع پروژه‌های شهری از حاشیه‌سازی پرهیز شود، گفت: در معاونت معماری و شهرسازی در صدد هستیم تا طرح‌های آتی با رویکردهای جدید وزارتخانه و بر مبنای بازآفرینی شهری، تهیه شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز ، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های معماری و شهرسازی و همچنین شرکت بازآفرینی شهری با جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز در محل انجمن با موضوع نحوه واگذاری پروژه‌های بازآفرینی شهری برگزار شد.

در این نشست، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه با اشاره به این مطلب که از زمان حضور او به عنوان معاون معماری و شهرسازی، به طور متوسط ماهانه یک جلسه با جامعه مهندسان مشاور برگزار شده است، گفت: رویکرد ما در تشکیل جلسات مشترک، حل مسائل و مشکلات متعددی است که وجود دارد. همچنین هدف از تشکیل این جلسات، ایجاد فضایی برای گفتگوی دو جانبه و شنیدن نظرات و پیشنهاداتی است که از سوی حرفه و صاحبنظران مطرح می‌شود.

ایزدی ادامه داد: نحوه ارجاع کار که دغدغه جامعه مهندسان مشاور است دغدغه‌ای عمومی است. در عین حال، در ارجاع کار، شاهدیم که شرکت بازآفرینی شهری به گفته و تایید مدیرعامل آن از شفافیت لازم در واگذاری طرح‌های بازآفرینی برخوردار است.

معاون معماری و شهرسازی تصریح کرد: به شدت از مباحثی که ممکن است برخی بخواهند از ارایه آنها حاشیه‌سازی‌های داشته باشند پرهیز می‌کنیم و به همین دلیل با جلسات مشترکی که با اعضای حرفه داریم سعی داریم تا مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همواره در جلسات شورای‌عالی شهرسازی و معماری و همچنین سایر تصمیماتی که معاونت معماری و شهرسازی گرفته است نظرات اهل حرفه اخذ شده، اعلام کرد:اینکه جامعه مهندسان مشاور اقدامات اعضای عضو جامعه مهندسان مشاور را در اقصا نقاط کشور رصد می‌کند کار شایسته‌ای است که در دراز مدت به رفع مشکلات و بهبود اوضاع منجر خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: آمادگی داریم گفتگوها را با کمک حرفه به نتیجه برسانیم و بتوانیم در درازمدت با تداوم این روش، گام‌هایی رو به جلو برداریم. معتقدیم این گفتگوها و نتیجه‌گیری از آنها و اخذ تصمیمات صحیح، هم در مباحث مربوط به طرح‌ها و هم در فرآیند واگذاری طرح‌ها، گام‌هایی رو به جلو است. در عین حال، معتقدم فضای گفتگو چند وقتی است که فراهم شده و باید آن را ادامه دهیم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: در معاونت معماری و شهرسازی در صدد هستیم تا طرح‌های آتی با رویکردهای جدید وزارتخانه و بر مبنای بازآفرینی شهری، تهیه شوند.

او تاکید کرد: مشکل بزرگی که هم اکنون در سطح کلان شاهد آن هستیم عدم انسجام و عدم اعتمادی است که گروه های مختلف به هم دارند. اینها به این دلیل است که سال های سال، طرح های گوناگون به روش غیرتعاملی تهیه شده و به اجرا درآمدند. به همین دلیل، حرفه به دولت اعتماد ندارد، دولت به شهرداری ها و... و همین رویه سبب شده تا چالش‌ها روز به روز بیشتر و بیشتر شوند.

ایزدی افزود: تلاش می‌کنیم تا از طریق گفتگوهای دو جانبه بخشی از اعتماد از دست رفته را بازگردانیم و راه‌حل‌هایی را برای حل مسائل پیدا کنیم.

او همچنین در ادامه سخنان خود با تاکید بر رویکرد حفاظت از بافت‌های تاریخی، اعلام کرد: کمپینی را تشکیل خواهیم داد و در این کمپین با کمک اهالی حرفه نسبت به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است هم در داخل حرفه و هم در وزارتخانه، شهرداری‌ها و داخل دولت به شدت برخورد می کنیم.

او ادامه داد: اگر در وضعیت فعلی طرحی و برنامه‌ای مطرح می‌شود که به بافت‌های تاریخی آسیب می‌زند از آن با کمک یکدیگر ممانعت بعمل می آوریم. متاسفانه در حال حاضر اجرای طرح بازآفرینی شهری برای عده‌ای تبدیل به دستاویزی برای اجرای طرح‌های مناسب و آسیب به بافت‌های تاریخی و ارزشمند شده است که باید با کمک یکدیگر جلوی آنها را بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 965869

وب گردی

وب گردی