ماده حیاتی  صنعت نفت را بازیچه بورس بازان نکنید/ قیر و آسفالت در لبه پرتگاه

این روزها شاهد زمین گیر شدن پروژه های عظیم ملی هستیم و اعتراضات فراوانی از پیمانکاران راه سازی و شرکت های قیرساز نسبت به بحران سازی پالایشگاه ها و بورس واصل شده است که طبق بررسی به عمل آمده ریشه آن عدم عرضه مناسب وکیوم باتوم توسط پالایشگاه ها با قصد سودجویی از تغییر نرخ محاسبات ارز است.

وحید شیخی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: در طی این سال ها شرکت های قیرساز در تحویل قیر استاندارد به منظور پیشرفت و اجرای پروژه های ملی راه سازی و عمرانی کشور نقش موثر ایفا کرده اند و در بخش صادرات نیز برندهای معتبری ایجاد شده است.

او تصریح کرد: اما عملکرد خارج از مقررات پالایشگاه ها و بورس کالا از ابتدای سال 97 باعث اختلال و تعطیلی این واحدهای برتر قیر کشور شده است که نمونه بارزی از خود تحریمی است و در اثر آن پالایشگاه ها از تکلیف قانونی خود در بودجه و تعهد تامین خوراک صنایع پایین دستی خودداری می کنند و بورس با عرضه های اختصاصی و ایجاد بی نظمی در عرضه های عمومی برای تولید رقابت پذیر مانع تراشی می کند.

شیخی افزود: بورس کالا که به محلی برای دلالی انواع خوراک های واحدهای تولیدی کشور تبدیل شده است و به عنوان یک شرکت خصوصی که اختیارات حاکمیتی به آن داده شده بی توجه به تذکرات اتحادیه ها، متولی بی نظمی و گسترش رانت و احتکار مدرن در کشور است و اولویت اول آن افزایش سود، حتی با آسیب رسانی به منافع ملی می باشد و با توجه به ترکیب ذی نفعان، بخش خصوصی واقعی را له می کند و در تصمیمی عجیب که با نام شورای عالی بورس روز گذشته اعلام شد در نقش هیات دولت تصمیم به قطع عرضه خوراک واحدهای تولیدی گرفت و در پشت پرده خوراک های بیرون کشیده شده به دست عاملان فروش معامله می شود.

شیخی افزود: در هیچ کجای دنیا خوراک واحدهای تولیدی در بورس عرضه نمی شود و ماده حیاتی و شریان صنعت را بازیچه بورس بازان نمی کنند تا شرکت های تولیدی بتوانند نسبت به قیمت و حجم ماده اولیه برنامه ریزی کنند. در خوراک واحدهای قیرسازی نیز بورس کالا فقط در جستجوی گسترش منافع خود و پالایشگاه ها است و تخلفات این شرکت ها می باید توسط سازمان حمایت، کارگروه تنظیم بازار، شورای ملی رقابت برطرف و متخلفان به مردم معرفی گردند. پالایشگاه ها طبق تبصره 1 بند هـ قانون بودجه موظف به تحویل وکیوم باتوم جهت تولید قیر پروژه های عمرانی کشور هستند و جایز نیست که به بهانه عدم وصول مطالبات از وزارت نفت به عمران کشور صدمه بزنند و در نتیجه این تخلفات مشترک پالایشگاه ها و بورس شرایط برای دلالان مهیا شده و شرکت های فعال دچار رکود و تعطیلی شده اند و واحد تولیدی جهت ایفاد تعهدات خود VB را با 2 برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنند.

شیخی در پایان از وزیر نفت درخواست کرد با توجه به اینکه تامین نفت خام پالایشگاه ها به عهده شرکت ملی نفت است و تحویل VB به شرکت های قیرساز نیز طبق قانون بودجه تعهد وزارت نفت است و با گذشت 70% از زمان طلایی اجرای پروژه های آسفالت و عدم توان شرکت های قیرساز در تحویل قیر داخلی و صادراتی ، تحویل فوری وکیوم باتوم را مستقیماً مدیریت و دستورات مقتضی را صادر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 965871

وب گردی

وب گردی